InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Zelf een droger repareren

Zelf een droger repareren

Zelf een droger repareren Lees hier hoe je zelf een droger kunt repareren. Vaak is het helemaal niet nodig om de droogtrommel weg te gooien. Leer hier hoe je een droger weer gemakkelijk aan de praat krijgt.

Reparatie van een droger

Niets is zo vervelend als een droogtrommel die er mee stopt. In de zomer levert dit niet altijd gelijk problemen op, omdat je het was altijd nog buiten kunt ophangen. Maar in de winter is het noodzaak dat de droger zo snel mogelijk gerepareerd of vervangen wordt.

Droger weggooien of toch repareren

Er zijn al vele tientallen drogers naar de stortplaats gebracht terwijl ze vaak vrij gemakkelijk te repareren zijn. Het meest voorkomende euvel is een beschadiging aan de deur van de droger. Dit kan er voor zorgen dat de droger niet meer dicht kan, of juist niet meer open. Bij de meeste witgoedzaken en witgoed onderdelen winkels, kun je universele handgrepen en sluitmechanismen voor drogers kopen. Ook kun je de fabrikant van de droger bellen en vragen om je deze onderdelen toe te zenden. Soms is het nodig het hele deurtje te vervangen. Deze deurtjes zijn over het algemeen ook niet zo duur.

De was komt niet droog uit de droogtrommel

Een ander veelvoorkomend probleem is dat de droger nog wel werkt, maar de was niet droog wordt. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Soms is het gewoon stof die de afvoerslang verstopt. Dus voor dat je de hele droger uit elkaar haalt is het verstandig om eerst de afvoerslang nauwkeurig te inspecteren. Ook kun je deze losmaken om te kijken of er achter de slang geen stof genesteld zit. Een andere oorzaak kan zijn dat de was te nat in de droger gaat. Het is dus mogelijk dat het probleem niet bij de droger, maar bij de wasmachine licht. Ook is het belangrijk om te kijken of de droger van de muur af staat, stofvrij is en stabiel staat.

Droger uit elkaar halen

Mocht dit allemaal niet werken, of is de oorzaak van het probleem iets anders. Dan is de kans groot dat je de droger uit elkaar moet halen. Zorg in elk geval dat de stroom er af is en dat je voldoende ruimte hebt. Vaak zijn droogtrommels erg smerig van binnen. Probeer in de eerste instantie om de droogtrommel goed schoon te maken en controleer vervolgens of de droger werkt. De bedrading van een droger is over het algemeen erg ingewikkeld. Hier kun je het beste niet teveel aan doen, de bedrading zelf gaat bijna nooit kapot. Vaak is het probleem een zekering, dus het makkelijkste is om eerst de zekeringen te bekijken. Dit kun je doen door het snoer te volgen en te kijken of je ergens een doorgebrande zekering ziet. Als je de zekering gevonden hebt is het belangrijk om bij een witgoedbedrijf de juiste zekering te halen. Ga niet eigen onderdelen in een droger verwerken. Een droger gebruikt immers vrij veel stroom, dus de kans dat het doorbrandt is groot.

Fabrikant van de droger benaderen

Lukt het helemaal niet, dan kun je altijd nog proberen om de fabriek van de droger te bellen. De meeste fabrieken hebben zelf reparateurs in dienst en vaak is het helemaal niet zo duur om een droger te repareren. En anders kun je altijd nog een nieuwe droger kopen.
© 2010 - 2014 Bastiaan271, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Droger kopen? Hoe maak je een keuze voor een wasdroger?Droger kopen? Hoe maak je een keuze voor een wasdroger?Een wasdroger, droger of centrifuge (droogtrommel) zorgt er voor dat je fris gewassen kleren snel drogen. Maar net als b…
Een wasdroger kopenEen wasdroger kopenIn veel huishoudens is een wasdroger aanwezig. Een wasdroger die ook wel als droogtrommel aangeduid wordt, zorgt ervoor…
Zelf een polyester boot of reparerenZelf een polyester boot of reparerenLees hier hoe je zelf een polyester boot kunt repareren. Het is helemaal niet moeilijk om zelf een polyster boot te repa…
Tips om te wassenTips om te wassenWassen is een dagelijkse bezigheid geworden in het huishouden. Maar hoe kun je nou het beste je kleding wassen en voor j…

Reageer op het artikel "Zelf een droger repareren"

Reacties

Sendhia, 26-01-2014 19:05 #6
Hallo,

Is er iemand die weet hoe je de zekering van een Bauwknecht wasdroger kunt vervangen en waar die zit? Ik heb al een nieuwe zekering gekocht maar heb geen idee waar de oude zekering zat. De droger was van mijn moeder en die had iemand laten komen om te kijken wat er aan de hand was. Die heeft toen de zekering eruit gehaald en is nu helaas naar het buitenland geemigreerd dus navraag is lastig. Wie kan me dit uitleggen of een foto sturen waar de zekering moet zitten?

Alvast erg bedankt.

Donkers, 19-09-2013 14:52 #5
Het water komt niet meer in het afvoerbakje en het ligt ook niet op de grond. waar blijft het?

Henk van Roon, 17-03-2013 15:27 #4
Onze wasdroger maakt elke keer en aanlopend geluid na ongeveer 50 minuten. De machine doet het goed en na een bepaalde tijd begint deze te piepen en na bijna een uur gedraaid te hebben lijkt het wel of er een rem op gezet wordt, wat een behoorlijk hard geluid is. De deksel heb ik eraf gehaald maar kan niet ontdekken waar het vandaan komt, alles functioneert schijnbaar) goed. Wat kan het zijn en is het te repareren?

Gerda, 20-01-2012 21:41 #3
Mijn droger heeft ongeveer 6 jaar in de garage gestaan zonder dat die gebruikt is, nu wil ik hem weer gebruiken maar hij doet niks (gee geluid ook) omdanks dat je wel het lichtje schijnt dat hij aan is. Wat kan de oorzaak zijn?

Hamersma, 19-09-2011 15:36 #2
Mijn wasdroger doet het in het begin prima maar hij gaat telkens moeizamer draaien en stopt na een 30 seconden. Krijgt hem niet meer rond en gaat dan brommen. Heeft u enig idee wat dit kan zijn?

Suzan, 17-08-2011 15:35 #1
Hallo mijn water van mijn droger komt niet meer in mijn afvoerbakje weet u misschien een oplossing bvd groetjes suzanne

Infoteur: Bastiaan271
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 6
Schrijf mee!