InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Zelf plaatsen van zonnepanelen

Zelf plaatsen van zonnepanelen

Zelf plaatsen van zonnepanelen Overweeg je de aanschaf van zonnepanelen? Wil je eens weten waar je bij stil moet staan voor, tijdens en na de aanschaf en installatie van zonnepanelen? Lees gerust verder!

Inleiding

Ikzelf ben eigenaar van een inmiddels (bovengemiddelde) hoeveelheid zonnepanelen op de woning. Er staan hier 9 panelen van 190Wp opgesteld, en doen hun ding: veel en vaak energie leveren. De eerste set panelen heb ik destijds in 2006 (december) aangeschaft en geplaatst, en leverden in het eerste jaar ruim 500kWh op, waarvan ca 300kWh aan de energiemaatschappij is teruggeleverd. De 200kWh is door de woning zelf verbruikt tijdens bewonen (en sluipverbruik van koelkast, diepvries, mechanische ventilatie etc.). Dankzij veel en vergaande zoeken naar bruikbare informatie heb ik de panelen optimaal opgesteld staan, waardoor de opbrengsten (zowel financieel als uit milieu oogpunt) maximaal zijn.

Besparen

Alvorens grof te investeren in zonnepanelen zou ik iedereen willen aanraden eens kritisch in het huis rond te lopen. Kijk eens wat je sluip-verbruikers doen. Misschien is de koel/vriescombinatie in de keuken een energieslurpend mormel, wat met een geringer bedrag vervangen kan worden (lees: moet....) door een koel/vriescombinatie in een klasse A+. Zo ook met andere apparaten in en rond je huis. Wellicht die uplight in de woonkamer met 300Watt halogeen-buis eens eervol vervangen naar sfeervolle alternatieven. Of heb je in veelgebruikte ruimte (badkamer, slaapkamer) nog de ouderwetse kooldraad-lamp hangen? Eruit, zet er een spaarlamp in van voldoende vermogen...Op ruimten die kort bezocht worden (bergkast, toilet) is het raadzaam nog een gewone lamp te benutten. Let er bij op, dat de LED-verlichting op dimmers veelal stroom-gestuurd is! Wordt daar geen aandacht aan besteed, en de halogeen spot (op dimmer) vervangen door een LED-lampje, dan is de LED lamp GEEN lang leven beschoren. Vaak dient een specifieke omvormer erbij geplaatst te worden!

Orientatie

De zonnepanelen in Nederland functioneren zeer goed als er vrij zicht op is (dus schaduwvrije zone) op het zuiden. Afwijken mag natuurlijk, en uit metingen blijkt dat het verschil verwaarloosbaar is tussen de standen zuid-zuidoost en zuid-zuid-west. Om de panelen goed te laten beschijnen door de zon (daglicht volstaat ook !!) worden panelen op een plat dak vaak op ca 36 graden schuinte geinstalleerd. Hiermee worden de zonnestralen loodrecht op de silicium vlakken gestraald, wat een optimale situatie geeft: veel vermogen! Ik heb op 24 december 2006 de panelen zo geplaatst dat de slagschaduw van de panelen elkaar NIET bereiken kan. Zodoende houd ik ook in het najaar goede opbrengsten!

Tips bij de aanschaf

  • Ga niet gelijk naar een bouwmarkt toe voor zonnepanelen... .Kies alstublieft een gerenomeerd merk/fabrikant voor zowel de zonnepanelen als voor de omvormer(s). De merk-panelen leveren namelijk langdurige garanties af voor de vermogens die het paneel kan leveren. Op mijn panelen zit 25 jaar garantie tot 80% van de paneel-vermogens, 20 jaar tot 90% zelfs!
  • Bekende paneelfabrikanten zijn o.a.: Suntech, MSK, Kyocera. Voor omvormers wordt met name in Nederland veelal de
  • Mastervolt Soladin toegepast (voor kleine systemen tot ca 600 Wp). Andere betrouwbare merken zijn Philips, Siemens.
  • Meeste solide fabrikanten geven hier zelf ook zo'n 5 jaar fabrieksgarantie op, wat een must is met oog op de langdurige investering.

De verzekering

Ik heb mijn verzekeraars per email op de hoogte gebracht dat de panelen opgenomen dienen te worden in de verzekering van het huis. Dit kost mij ca 80 Eurocent per maand, maar goed.... ik wil niet weten hoeveel pijn ik voell als er stormschade is geweest met een (of meerdere) panelen vernield.

De gemeente

Informeer VOOR aanschaf eens bij je gemeente. Sommige lokale overheden (HULDE!!!) ondersteunen dit middels een symbolische subsidie van bijvoorbeeld 1 EUR per Wp paneelvermogen (tot een maximum/plafond). Alle beetjes helpen nietwaar? Daarnaast mag je zonnepanelen gewoon plaatsen ZONDER enige vergunning. Ik adviseer om op de VROM site te spelregels na te lopen, maar wees gerust: het stelt weinig voor!

Electrische aandachtspunten

Voor een installatie van maximaal 600Wp (zeg grofweg 3 panelen van 190Wp, of 4 panelen van 150 Wp) is het zondermeer toegestaan om deze op een bestaande (in gebruik zijnde) electrische groep te plaatsen. Ga je meer paneel vermogen plaatsen dan dient een aparte electische groep aangelegd en gebruikt te worden, UITSLUITEND voor de zonnepaneel-installatie. Je mag daar dus geen enkel ander apparaat op aansluiten!

Ballast

Op platte daken worden de panelen bevestigd middels een aluminium framewerk en tegels. Afhankelijk van geografische locatie (woon je aan de kust, of in het oosten van het land), de hoogte van het dak (flatgebouw danwel garagedak) zal de ballast hierop aangepast dienen te worden. Je leverancier kan hier een goede bron van informatie zijn. Op mijn platdak (garage, in het oosten van het land, regio Nijmegen) heb ik per paneel ca 60-70 kg aan tegels liggen. Zorg er dus voor dat je zeker bent dat je plat dak het gewicht kan dragen! Heb je panelen op een schuin dak, dan zitten ze verankerd aan framewerk en het dak zelf, en speelt deze ballast verder geen rol. Ter indicatie: een paneel van 190Wp zal ca 20-25 kg per stuk wegen, exclusief de (RVS) bak/constructie.

Plaatsing

Het plaatsen op een plat dak is goed te doen in een stappenplan:
  • maak het dak zuiver van vuil en grind;
  • plaats 4 tot 6 rubberen granulaat stukken op het dak;
  • plaats vervolgens de lichtbak/frame constructie op het dak;
  • leg voldoende ballast (zie bv eens in de buurt of iemand oude grind-tegels weg wil hebben... scheelt weer!!) in de bak
  • leg het paneel op de lichtbak/frameconstructie;
  • bevestig het paneel met bijgeleverde bouten en moeren aan de lichtbak/frameconstructie;
  • plaats de bekabeling tussen de panelen en zorg dat de connectoren goed sluiten en (bij voorkeur, ter preventie) niet in een plas water kunnen liggen;
  • maak een doorvoer door bv het dak danwel de muur;
  • voer de kabels (2 stuks per string, namelijk de plus en de min-pool) door;
  • Sluit aan op de omvormer;
  • schakel de omvormer in door de stekker van de omvormer op het lichtnet aan te sluiten.

Voor 3 panelen op een platdak ben ik ca 2 uur bezig geweest.
Voor 6 panelen al een halve dag... met name het sjouwen van ballast was erg zwaar.

Tip

Zet tussen de omvormer en het lichtnet een goede vermogensmeter. Zodoende kun je periodiek de opbrengsten meten. Bij meerdere (gelijke) strings (string=set van panelen op 1 omvormer) kun je zo redelijk volgen of er grote verschillen ontstaan met oog op slijtage/veroudering. Ikzelf hou de meterstanden van de zonnepanelen, gas, water, en electra van het lichtnet wekelijks bij in Excel. Leuk om te zien hoe je productie vorderen zal vanaf januari!!
© 2008 - 2014 Solarpowerrrrrr, gepubliceerd in Doe het zelf (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Dansfestival op zonne-energie?Dansfestival op zonne-energie?Het eerste festival dat zowel voor het podium als voor de bar op 100% groene energie heeft gewerkt is een feit. De ‘groe…
Zonnepanelen voor een plat dakZonnepanelen voor een plat dakZonnepanelen kunnen net zo gemakkelijk op een plat dak als op een schuin dak worden geïnstalleerd. Er zijn verschillende…
Zonnepanelen: kosten, baten & terugverdientijd zonnepanelenZonnepanelen: kosten, baten & terugverdientijd zonnepanelenZonne-energie is sterk in opkomst als duurzame energiebron. Wat zijn de kosten (aanschafkosten) van zonnepanelen? En wat…
Waarom zijn zonnepanelen zo populair?Waarom zijn zonnepanelen zo populair?Steeds vaker hoor je dat mensen kiezen voor zonnepanelen, of dit nu op hun huis, caravan op zelfs bij het zwembad is. Wa…
5 redenen waarom je zou investeren in zonnepanelen5 redenen waarom je zou investeren in zonnepanelenJe ziet het steeds meer; mensen die zonnepanelen laten plaatsen. Maar heb je er ook al aan gedacht om ze zelf te (laten)…

Reageer op het artikel "Zelf plaatsen van zonnepanelen"

Reacties

De Cooman Dirk, 01-10-2011 10:34 #8
Zijn er bepaalde problemen wanneer je de panelen op een pannendak plaatst. Ik heb mijn twijfels betreft het breken van dakpannen of andere schade. Ik bezit over 30 panelen en zijn op mijn dakpannen aangebracht maar ik hoor steeds rare geluiden die ik niet kan lokaliseren, zijn er nog mensen die dit ervaren.

F. Burgers, 15-06-2011 11:32 #7
Ik overweeg zonnepanelen aan te schaffen. Ik heb een plat dak in de zon dat 3.80 bij 2.30 meter groot is. Hoeveel zonnepanelen en met welke opbrengst kun je hierop plaatsen?

Meuris Jean-Pierre, 08-04-2010 12:34 #6
Ik heb een bungalow maar geen electriciteit is er mij iemand dat kan zegge wat ik allemaal nodig heb
dank u

Jouke Post, 28-07-2009 19:10 #5
Ik heb mijn vier zonnepanelen meegenomen na de verhuizing, maar weet iemand hoe de 4 electradraden in de doos vastgezet moeten worden. Ik mis een schema. De kleuren zijn; bruin, rood, blauw en grijs.

Jeroen, 15-06-2009 13:58 #4
Waarom maak je voor je platte dak geen variabele hoek mogelijk. In de zomer kan je de panelen platter leggen dan in de winter ---> meer opbrengst toch. In de maanden okt-mrt houdt 24gr en in de maanden apr- sep houdt 52gr aan.

Alex K., 14-08-2008 00:21 #3
Overal lees je over dakplaatsing van zonnepanelen. Wat is er aan de hand met plaatsing van zonnepanelen aan je zijgevel, die toevallig op het zuiden staat. Nadeel: je moet zelf beugels fabriceren. Gelukkig zijn panelen niet zo erg zwaar, maar vergeet niet dat het goed kan waaien. Voordeel: je bent in staat de panelen precies uit te richten op de zon.

Niet Weergeven, 12-05-2008 20:53 #2
Ik vind het heel verstandig om zonnepanlen aan te leggen. Reactie infoteur, 24-07-2008
Gewoon een jaar niet op vakantie gaan (d.w.z. verre reizen, veel vliegen etc.), en de centjes investeren in een duurzame set zonnepanelen is ELKE DAG genieten!

Savelkoul, 11-05-2008 17:52 #1
Je levert dus terug aan het lichtnet? En je verbruikt dus niks VAN het lichtnet, dus je hoeft niet te betalen voor je elektra? En je krijgt zelfs geld toe van de energieleverancier? Reactie infoteur, 24-07-2008
Inderdaad: een overschot aan electriciteit vloeit via de hoofdaansluiting terug naar het net.
Bij een draaischijfmeter zal deze terugdraaien op dat moment.

Produceer je minder, dan wordt het geheel aan gegenereerde energie in je eigen huis opgemaakt (sluipverbruik, koelkast, vriezer, mechanische ventilatie).

Infoteur: Solarpowerrrrrr
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 8
Schrijf mee!