InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Sluipverbruiker in woning vervangen: de ventilatie unit

Sluipverbruiker in woning vervangen: de ventilatie unit

Vrijwel elk recente woning, bestaand of verse 'nieuwbouw', beschikt over een mechanische ventilatie unit. Deze unit staat 24 uur per dag, 7 dagen per week, continue aan. Met wat nader onderzoek toon ik aan dat hier een mooie besparing te behalen valt. Besparen, niet alleen op de electriciteitsrekening, maar ook op de CO2 uitstoot. Lees hier verder voor de details...

Hoe de situatie was bij mijn woning

Als eigenaar van een recente nieuwbouwwoning had ik al enige tijd lopen ergeren aan de ventilatie. Om precies te zijn: het geluid van de mechanische ventilatie. Wat ik ook probeerde, het resulteerde niet in een acceptabel geluidsniveau. Ondanks dat de ventilatie unit nog nieuw is (circa 2 jaar oud), heb ik besloten een waardig opvolger te gaan zoeken en selecteren.

De selectie-criteria

Om een en ander te ordenen en selecteren, heb ik zelf een aantal criteria opgesteld waaraan de nieuwe ventilatie unit moet voldoen.

  • laag geluidsniveau: ik wil niet dat de unit door het hele huis te horen is... maar bijdraagt aan een prettig (en geluidsarm) woonklimaat;
  • efficient energieverbruik: ook hier, met het oog op het continue-bedrijf, graag een laag energieverbruik bij gelijke prestaties;
  • betaalbaar: uiteraard moet de unit wel een goede prijs/kwaliteit hebben.

Vooronderzoek van huidige ventilatie unit

Met het internet aan mijn zij kon ik snel de specificaties opvragen en een eerlijk vergelijk opstellen. Hierbij heb ik mijn ventilatie-programma (laagstand, midden-stand, hoog-stand) uitgezet tegen de electriciteits-prijzen, energieheffing etc. Ook de geluidsproductie heb ik zo uit de informatie kunnen halen, waarna criteria 1 en 2 snel tot een mooi resultaat kwamen.

De oude ventilator verbruikte op een jaar 303 kWh aan electriciteit, de nieuwe ventilator (bij zelfde ventilatie programma) een magere 73 kWh.

Voor CO2 productie: de oude stoot in een jaar dan 113 kg CO2 de atmosfeer in, de vernieuwde een kleine 27 kg.

Financieel bespaart de nieuwe ventilatie mij 40 EUR per jaar uit (naast leuke bijverschijnsel dat deze een 5 tot 10 db(A) lagere geluidsproductie met zich mee brengt.

De aanschaf

Ik heb de nieuwe unit via internet besteld, en kon deze binnen een paar werkdagen gewoon afhalen bij de installateur die hier in de buurt zit. Aan kosten moet je ca 190 EUR tellen, dat is een schappelijke prijs voor een hypermoderne unit.
Voordeel is ook dat ik 1 of 2 radiografische bedieningspanelen kan toepassen, zodat je naast een draaischakelaar in de douche/badkamer, ook de toilet en keuken/woonkamer kan voorzien en bedienen.

De installatie

Na het ophalen kon ik starten met installatie. Met enige electronica kennis was dit voor mij goed te doen in een uurtje.
Lees goed de schema's door, en neem je tijd (en een spanningszoeker, er staat 230V op enkele contacten van de (5 polige) Perilex stekker). De unit kan met 2 tot 4 schroeven mooi gemonteerd worden, waarbij de buizen voor de lucht-afvoer middels een klemverbinding gewoon overgezet kunnen worden. In de handleiding staat ook een stuk over het inregelen. Dit is wel belangrijk, want slechte ventilatie is niet gezond en verhoogt stookkosten voor verwarming. De laag-stand staat standaard op 75m3 / uur, de hoogste stand (maximaal) staat standaard op 225 m3/u ingesteld vanuit fabriek. Ik raad aan om deze zo te laten staan, en eerst de situatie te bekijken. Zodoende houd je een laag geluidsniveau over, wat zeer prettig is! Regel bij ruimten waar ventilatie een "must" is de afvoer in door de afvoer-deksels meer of minder te openen.

Napraten....

V: Is het vervangen (zo vroeg van een redelijk recente ventilatie unit) wel de moeite waard?
A: ik denk persoonlijk wel. Het apparaat (in een of andere (verouderde) vorm neemt een aanzienlijk deel in de energie-rekening van huishoudens in. Als je nagaat dat de ventilatie 15 jaar mee gaat, dan mag je zeker stellen dat de investering (financieel) zich zeker terug gaat verdienen. En... wees eerlijk: hoe lang hangt de ventilatie unit bij JULLIE al te draaien en is er onderhoud aan besteed?? Daarnaast bespaar ik ca 70% op energiekosten voor dit doeleind (ventilatie). Snel besparen is dan erg interessant!

V: Wat is de terugverdientijd?
A: voor mij (1 persoons huishouden) is de terugverdientijd 3 tot 4 jaar, bij gelijkblijvende energiebelasting-en tarieven.
Helaas is al jaren een verhoging va 7% op de energietarieven een standaard gegeven.

V: Nog andere tips?
A: Kies voor een bekend merk met oog op garantie. Bij mij zit standaard 3 jaar fabrieksgarantie na plaatsing/installatie, en het merk zelf is wereldberoemd door zijn robuustheid en zeer goede kwaliteit van ventilatiesystemen. Laat je niet snel verleiden tot aanschaf van een goedkoper exemplaar, als je niet zorgvuldig een en ander hebt doorberekend.
Het oud-Hollands gezegde "Goedkoop is duurkoop" geldt ook zeker hier voor!
© 2008 - 2019 Solarpowerrrrrr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De juiste ventilatie tegen schimmel in de badkamerDe juiste ventilatie tegen schimmel in de badkamerHerhaaldelijk en langdurig een te hoge vochtigheid in de badkamer geeft verkleurde voegen, vies geworden kit en schimmel…
Ventilatie in uw woning: verplichte energiebesparing! (BE)Wie in Belgie sinds 2006 een bouwaanvraag heeft ingediend, was verplicht om een ventilatieplan op te stellen. Een woning…
Ventileren tegen hooikoortsWist u dat ventileren kan helpen tegen de klachten die gepaard gaan met hooikoorts en andere allergieën? Het hooikoortss…
Energiebesparingstips: beter isolerenEnergiebesparingstips: beter isolerenDe energieprijzen stijgen nog altijd. Het loont daarom energie te besparen. In onderstaand artikel zijn diverse energieb…
Aanleggen van ventilatie in huisAanleggen van ventilatie in huisAlle huizen hebben ventilatie nodig. Dit komt omdat de lucht regelmatig moet worden ververst. Dit is beter voor de leefk…

Reageer op het artikel "Sluipverbruiker in woning vervangen: de ventilatie unit"

Reacties

Okkernokker, 23-06-2009 16:10 #2
Heel herkenbaar. Zit dus met zelfde. Ook jonge motor met lawaai. Orcon (fabrikant) beroept zich op garantietermijn 1 jaar. GIW garantie zou niet gelden en wij zitten in de herrie. Welk merk is dat die 73 Khwu motor die het goed en stil doet? Reactie infoteur, 12-02-2010
Vergeet na vervangen van de ventilatieunit (en zowiezo bij oplevering van woning) het systeem te laten afregelen.
Hiermee wordt gegarandeerd dat er een juiste ventilatie bereikt wordt door de combinatie ventilatie-unit en afzuig-ventielen.
Verander ook nooit zonder meer op eigen initiatief even de ventilatie-ventielen in het plafond!

Hana, 14-06-2008 13:31 #1
Ga je ons ook vertellen welke merk het is en waar (welke site) je hem gekocht hebt? Nu zijn we nieuwsgierig en willen we ook zo een ding! Bij voorbaat dank! Reactie infoteur, 24-07-2008
De mechanische unit die ik hiervoor heb gekozen is de Itho EcoFan 2.
Besteld via een lokale installatiebedrijf (warmteservice.nl), maar ook zeer goed verkrijgbaar via internet.

Succes!

Infoteur: Solarpowerrrrrr
Gepubliceerd: 02-02-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 2
Schrijf mee!