InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Laminaat – hardheid en onderhoud

Laminaat – hardheid en onderhoud

Laminaat – hardheid en onderhoud Laminaat is sinds de jaren zeventig alleen maar populairder geworden. Dit duurzame, relatief goedkope en onderhoudsvriendelijke product is dan ook een uitstekend alternatief voor parket en andere harde vloeren, zoals tegels. Een laminaatvloer bestaat uit drie of vier lagen en de kwaliteit ervan wordt bepaald door de gebruiksklasse, meestal in één adem genoemd met slijtvastheid en hardheid. En dat is meteen ook het addertje onder het gras. De gebruiksklasse bestaat immers uit veel meer aspecten. Hoe goedkoper de laminaatvloer, hoe dunner doorgaans de toplaag is.

Inhoud

Soorten laminaat

Laminaat dat als vloer wordt gebruikt, bestaat meestal uit drie of vier lagen. De kunststof onderlaag is doorgaans vervaardigd van melamine. Daaroverheen ligt fibreboard met een laagje papier in alle mogelijke designs, meestal in de vorm van een fraaie houtstructuur. De toplaag is van kunststof, veelal melamine met aluminiumoxide. Laminaat is verkrijgbaar in talloze designs.

Bron: SauerC / PixabayBron: SauerC / Pixabay
Van tegel- tot houtstructuur
In de meeste gevallen zijn die designs onder te verdelen in zes groepen:
  1. Geborsteld De onbewerkte houtstructuur komt dan nog beter naar voren.
  2. Rustiek De houtstructuur van dit laminaat doet zeer fris en levend aan. Meestal is het design ook voorzien van noesten.
  3. Fineliner Voor een optimaal effect van de houtvezelstructuur.
  4. Oorspronkelijke houtstructuur Een fijne, vlakke structuur die de houtvezelschikking optimaal weergeeft.
  5. Tegelstructuur Voor een natuurgetrouwe reliëfweergave van natuursteen.
  6. Design De structuur is meestal heel opvallend en origineel.

V-groef

Ook kan er gekozen worden voor een v-groef, ofwel afgeschuinde kanten. Veel mensen vinden dat mooi. Voor een vloer zonder v-groef valt echter ook wat te zeggen. Deze vloer geeft het interieur immers een meer gestroomlijnd karakter. En dat heeft zo zijn charme.

Gebruiksklassen – voor elke toepassing een geschikt soort laminaat

Bij de goedkopere laminaatvloeren is de toplaag meestal wat dunner. Dat verkort de levensduur aanzienlijk. De gebruiksklasse geeft aan hoe stootvast het laminaat is, maar ook hoe vlekbestendig, krasbestendig, slijtvast en glad de toplaag is. De vijf reguliere gebruiksklassen zijn aangeduid met nummers, variërend van de laagste kwaliteit tot laminaat dat uitermate slijtvast en krasbestendig genoemd mag worden, bijvoorbeeld voor hectische kantoorruimtes en drukke conferentiezalen.

Vijf gebruiksklassen

De meest gebruikte klassen zijn:
  • AC1, klasse 21 De minst slijtvaste klasse. Dit laminaat is geschikt voor slaapkamers en soortgelijke vertrekken, ofwel licht gebruik.
  • AC2, klasse 22 Normaal gebruik, zoals in de woonkamer.
  • AC3, klasse 23, 31 De dubbele aanduiding wil zeggen dat dit type geschikt is voor een ‘drukke woonkamer’, ofwel intensief gebruik, en licht gebruik in een commerciële omgeving, zoals een kantoor.
  • AC4, klasse 32 Geschikt voor normaal commercieel gebruik. Het kan ook gebruikt worden voor de woonkamer van een groot gezin (kleine kinderen).
  • AC5, klasse 33 Sterkste klasse voor commercieel gebruik. Geschikt voor ruimtes waar de hele dag grote groepen mensen rondlopen en vertoeven.

Duur en goedkoop

De bovengenoemde soorten en gebruiksklassen zijn uiteraard ook op de bouwmarkten verkrijgbaar, zoals Ikea, Praxis en Gamma. Ook laminaatvloeren kunt u zo duur en zo goedkoop maken als u wilt. Bovendien is het niet eens moeilijk om ze zelf te leggen.

Bron: DWilliams / PixabayBron: DWilliams / Pixabay

Onderhoud en reinigen van de laminaatvloer

Zoals elke vloer heeft ook laminaat onderhoud nodig. De toplaag, hoe sterk en slijtvast ook, is niet onverwoestbaar. Goed onderhoud en grondig reinigen is altijd nodig om slijtage tot een minimum te beperken.

Elke dag

Eventueel stofzuigen (borstelstand). Liefst droog afnemen, dus niet dweilen.

Elke week

Als u de laminaatvloer vochtig wilt afnemen, stofzuig de vloer dan eerst. Gebruik lauw water en een geschikte reiniger. Volg hierin het advies op van de leverancier wat betreft de hoeveelheid van het reinigingsmiddel dat u in het water doet. Dat advies geldt ook als u een vlekkenreiniger wilt gebruiken. Schuurmiddelen zijn daarentegen uit den boze, omdat ze de toplaag aantasten.

Bescherming van uw laminaatvloer

Na verloop van tijd is aan elke vloer te zien dat erop geleefd wordt. Dat is simpelweg niet te voorkomen. Wel kunt u langer genieten van uw laminaatvloer als u enkele regels in acht neemt om krassen en putjes te voorkomen:
  • Let op met naaldhakken, bepaalde hardleren zolen en steentjes in profielzolen. Dat voorkomt diepe krassen en slijtplekken.
  • Zet kamerplanten in waterdichte potten. Pas op voor condens onder de potten. U voorkomt daarmee ‘wellingen’ en verkleuringen.
  • Maak de laminaatvloer meteen droog als er water op valt.
  • Plak viltjes onder de poten van (schuivend) meubilair.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat kost een houten vloer?Bij het kiezen van een nieuwe vloer gaan veel mensen voor een houten vloer. Het heeft namelijk een warme uitstraling en…
Zo maken we van ons laminaat weer een blikvangerZo maken we van ons laminaat weer een blikvangerNu de lente steeds nadrukkelijker aan de deur klopt, komt ook de jaarlijkse schoonmaak angstvallig dichterbij. Ons inter…
Verschil tussen parket en laminaatIn dit artikel leest u over het verschil tussen laminaat en parket. Veel mensen hebben laminaat of parket op de vloer li…
Wat zijn de voordelen van een pvc-click vloer?Wat zijn de voordelen van een pvc-click vloer?Een pvc-click vloer bestaat uit panelen die eruit zien als laminaat en 4 tot 5 mm dik zijn. De panelen kunnen door een c…
Laminaatvloeren blijven zich nog steeds vernieuwenLaminaatvloeren blijven zich nog steeds vernieuwenLaminaat is inmiddels gemeen goed geworden. Er is bijna geen woning in Nederland te vinden waar geen laminaatvloer aanwe…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Laminaat – hardheid en onderhoud"

Infoteur: Orion
Laatste update: 11-04-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Vakkundig klussen
Schrijf mee!