InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Vochtproblemen in huis, wat doe je er aan?

Vochtproblemen in huis, wat doe je er aan?

Vocht in je huis kan schade aanbrengen aan je huis, meubelen en je eigen gezondheid en dat van je huisgenoten. Er kan ongezonde schimmelgroei ontstaan en een vochtig huis is moeilijker warm te stoken. Wanneer je last hebt van vocht in huis, is het belangrijk om de oorzaak aan te pakken voordat het probleem zich uitbreidt. Hiervoor moet je weten waar het probleem ligt, zodat je er wat aan kan doen.
Vochtproblemen verdienen een daadkrachtige aanpak. Het probleem lost zichzelf niet op. Mensen die in een vochtig huis wonen zijn opmerkelijk vaker ziek en blijven ook langer met lichamelijke klachten lopen. Vochtigheid zorgt ook voor schimmelgroei in de woning. Zaak dus om vochtproblemen snel de kop in te drukken.

Vochtproblemen door beschadigde loodslabben

Wanneer je last hebt van vochtplekken op het plafond van een uitbouw, dicht bij de muur naar de bovenverdieping, is de oorzaak vaak te vinden in beschadigde loodslabben. Kijk in dat geval eerst of het metselwerk nog goed is. Wanneer hier geen problemen zijn is de simpelste oplossing het gebruik van een zelfklevende afdichtband. Maak hiervoor eerst het te behandelen oppervlak goed schoon. Trek handschoenen aan, want het is een kliederig karwei. Bekijk dan de kwaliteit van het dakvilt en de loodslabben. Zijn ze erg poreus, behandel ze dan eerst voor met bitumenkit. Verwijder dan de beschermfolie van de tape en druk deze goed aan, eerst met de vingers en dan met de roller.

Vocht onder een schuin dak

Vocht op het plafond van de bovenverdieping onder een schuin dak kan het gevolg zijn van afgewaaide dakpannen, losse of gebroken dakpannen of een beschadigd overstek. Na verhelpen van het euvel is de lekkage opgelost en kunnen de vochtplekken aan de binnenkant worden behandeld en overgeschilderd. Alabastine heeft een aantal producten in zijn assortiment die je kan gebruiken om de vochtplek te isoleren, alvorens deze over te schilderen. Wanneer je dit niet doet is de vochtplek moeilijk dekkend te krijgen en is het mogelijk dat deze na verloop van tijd weer door de verf heen schemert.

Vocht hoog op de muur

Wanneer de vochtplek zich hoog op de muur bevindt en aan de buitenzijde van de muur bevindt zich daar een regenpijp of goot, kan het zijn dat dit de oorzaak is. Maak de goten en regenpijp goed schoon en verwijder eventuele blokkades om het probleem op te lossen.

Vochtdoorslag door de muren

Wanneer er grote vochtplekken op de muren ontstaan, bekijk dan in de eerste instantie het metselwerk. Misschien moeten de voegen vernieuwd worden? Wanneer deze er allemaal nog goed uitzien, kan poreus gesteente het probleem zijn. Borstel dan de muur buiten op de plaats van de vochtplek goed af met een harde borstel. Repareer eventueel loskomende voegen. Breng daarna met een blokkwast een impregneermiddel aan op de muur. Dit houdt het vocht buiten, maar zorgt wel dat vocht van de binnenkant het pand kan verlaten. Het aanbrengen van het impregneermiddel zal na een aantal jaar weer herhaald moeten worden om nieuwe vochtdoorslag te voorkomen.

Optrekkend vocht

Optrekkend vocht herken je door vochtplekken net boven de plint die zich langzaam uitbreiden naar boven. Dit is moeilijk zelf op te lossen. Het beste kan je hiervoor een deskundige raadplegen.

Vocht door condens

  • Condensvocht ontstaat vaak door onvoldoende ventilatie en onvoldoende stoken. Vooral op slaapkamers komt vaak condensvocht op de ramen doordat bij koude in de slaapkamer onvoldoende gestookt wordt. Een kamer moet een minimale temperatuur hebben van 15 graden voor een goede verdamping van condensvocht.
  • Je kan verder nog silicagel kristallen (condensabsorptiemiddel) kopen om het vocht deels te absorberen.
  • Zet tijdens het koken altijd de afzuigkap aan en open na het nemen van een bad of douche het raam (indien aanwezig). Maak na het douchen altijd direct de doucheruimte droog. Zo krijg je minder last van condensvocht.

Wanneer je twijfelt over de oorzaak van de vochtplek, raadpleeg dan altijd een expert.
Gerelateerde artikelen
Vocht in uw woning, een gevaar voor uw gezondheidVocht in de woning ontstaat o.a. door aanwezigheid van mensen, planten en dieren en door koken en wassen. Hierdoor kunne…
Vocht in de kelder behandelenVocht in de kelder behandelenBij vocht in de kelder mag sanering aan de buitenkant misschien effectief zijn, probleem is dat de buitenmuren volledig…
Vocht in huis: Tips voor oplossen van vochtproblemenVocht in huis: Tips voor oplossen van vochtproblemenVocht in huis is natuurlijk een vervelend probleem, want lekkage of een te vochtig huis zorgen voor schade en waardeverm…
Ventileren en vocht bestrijdenEen van de belangrijkste dingen in je huis is ventileren en vocht bestrijden. Niet genoeg ventileren en een vochtig huis…
Condens in huisCondens in huisVochtproblemen in huis worden vaak veroorzaakt door condens. Waar komt waterdamp in de woning meestal vandaan? Hoe zit h…
Bronnen en referenties
  • http://www.klustips.nl/klussen/Vochtplekken_verwijderen
  • http://www.verbouwen-info.nl/vochtproblemen-oplossen

Reageer op het artikel "Vochtproblemen in huis, wat doe je er aan?"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 03-01-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!