InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Besparen op vloerverwarming in de winter

Besparen op vloerverwarming in de winter

Vloerverwarming vereist toch een andere manier van bezuinigen dan de traditionele verwarming. Maar het kan wel. Zelfs in een strenge winter kan op vloerverwarming bespaard worden. Hoe bespaar je op vloerbesparing?

Isolatie aanbrengen onder de vloer bij vloerverwarming bespaart energie

Vaak is bij vloerverwarming de onderkant niet geïsoleerd. De leidingen zijn ingefreesd in het beton en daarbij gaat veel kostbare energie verloren. Door de vloer te isoleren kunnen honderden euros bespaard worden. Daarvoor moet echter wel wat gedaan worden, want echt een leuk klusje is het niet om de isolatie aan te brengen. Dit moet namelijk via de kruipruimte. Ook zijn er bedrijven die daarin gespecialiseerd zijn. Kost ook geld, maar op termijn verdient zich dat terug.

Pompschakelaar bij vloerverwarming

Op vloerverwarming kan bespaard worden door een pompschakelaar tussen de verwarming en de elektriciteit te plaatsen. Dit zet namelijk de pomp van de vloerverwarming uit als er helemaal niet verwarmd hoeft te worden. Dit scheelt op het elektriciteitsgebruik. Deze besparing is afhankelijk van de grootte van de circulatiepomp (het wattage) en kan wel oplopen tot 150 euro per jaar bij een 90 Watt pomp. De besparing is in de meeste gevallen minimaal 96 euro. De schakelaar zelf is er al vanaf zon 65 euro en dat bedrag is dus binnen een jaar dus terugverdiend.

Vieze leidingen vloerverwarming schoon laten spuiten

Oude vloerverwarmingslangen (meestal zwart) vervuilen snel. Dit betekent dat het warme water vaak hindernissen moet nemen en dat komt de aanvoer van warmte niet bepaald ten goede. Door de slangen te laten doorspoelen en reinigen is een huis of deel van een huis veel eerder warm. Ook een behoorlijke besparing.

HR ketel en vloerverwarming

Mensen die een HR ketel hebben en de vloerverwarming als belangrijkste verwarming gebruiken kunnen het beste de aanvoertemperatuur van het centrale verwarmingswater gelijk stellen aan de temperatuur van de vloerverwarming. CV water wordt vaak aangevoerd op een temperatuur van 80 90 graden, terwijl 65 70 graden ook voldoende is. De ketel gebruikt op die manier meer warmte uit de rookgassen. Dit komt omdat het water dat teruggaat kouder terugkomt naar de ketel. Dit geeft meteen een hoger rendement van de HR ketel. Per jaar bespaart dit toch zon 5 tot 7 procent op de kosten.

Verwarming in laten regelen door een expert

Vaak bestaat vloerverwarming uit meerdere groepen omdat ze meerdere vertrekken warm moet houden. Door dit goed te laten inregelen kan veel geld bespaard worden. Dit moet overigens wel door iemand gebeuren die daar verstand van heeft. Die expert laat de goede hoeveelheid water door de slang stromen die nodig is voor een bepaalde temperatuur in dat ene deel van het huis. In een woning zijn namelijk ruimtes die met veel minder warmte toe kunnen en delen die altijd behaaglijk moeten zijn. Bij oudere systemen van vloerverwarming is dit overigens niet mogelijk, maar bij de nieuwere wel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Besparen op vloerverwarming in de winter"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 01-12-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Winterse ongemakken
Schrijf mee!