InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Energiebesparing met een pompschakelaar voor vloerverwarming

Energiebesparing met een pompschakelaar voor vloerverwarming

Energiebesparing met een pompschakelaar voor vloerverwarming Veel vloerverwarmingssystemen zijn uitgerust met een circulatiepomp. Deze circulatiepomp laat het water door de leidingen van de vloerverwarming stromen, vaak ook als het water helemaal niet warm is. Veel circulatiepompen werken 24 uur per dag en zorgen voor een onnodige hoge energierekening. Dit probleem speelt vooral bij systemen uit de periode tot en met de jaren 90. Er zijn echter eenvoudige oplossingen die tegen een kleine investering het energieverbruik flink omlaag brengen.

Circulatiepomp voor vloerverwarming

De vloerverwarmingssystemen uit de periode tot met de jaren 90 hebben vaak een vloerverwarmingsverdeler met circulatiepomp. Deze verdeler ontvangt water uit de cv-ketel en laat dit met behulp van de circulatiepomp door de leidingen van de vloerverwarming stromen. Een goed werkend systeem met weinig tot geen onderhoud. De circulatiepomp werkt op elektriciteit en pompt 24 uur per dag water (warm of koud) door de leidingen. Veel systemen uit de periode tot en met de jaren 90 gebruiken een circulatiepomp van het merk Grundfos. De circulatiepomp uit die periode verbruikt op jaarbasis maar liefst 400 tot 550 kWh, in veel huishoudens 10 tot 15% van het totale energieverbruik. Na het jaar 2000 werden de circulatiepompen stapsgewijs energiezuiniger ontworpen, maar is de kans nog steeds aanwezig dat deze 24 uur per dag draait.

Het is natuurlijk helemaal niet nodig dat er altijd water rondgepompt wordt door de vloerverwarming. Helaas werd in de vorige eeuw nog niet zo op energiebesparing gelet en werden dit soort inefficiënte systemen op grote schaal toegepast. Het voordeel van water dat altijd circuleert is dat de pomp nooit vast komt te zitten. Het is hiervoor echter niet nodig om 24 uur per dag te draaien.

Wat is een pompschakelaar?

Een pompschakelaar is een vrij eenvoudig apparaat dat ervoor zorgt dat de circulatiepomp uitgeschakeld wordt als de cv-ketel geen warm water levert aan de vloerverwarmingsverdeler. Het is makkelijk zelf te monteren. De pompschakelaar steek je in het stopcontact en vervolgens steek je de stekker van de circulatiepomp in de pompschakelaar. De pompschakelaar meet de temperatuur met een eenvoudig te monteren voeler aan de aanvoerleiding van de cv-ketel. Zo lang de cv-ketel warm water levert, blijft de pomp lopen en krijgt de vloerverwarming warm water.

Soorten pompschakelaars

Pompschakelaars zijn in verschillende soorten te verkrijgen. Bij de eenvoudige pompschakelaars kan je niet zelf de temperatuur regelen waarop in- of uitgeschakeld wordt, de meer geavanceerde laten je dit wel regelen en bovendien zijn de instellingen en actuele temperatuur via een display af te lezen. De geavanceerde pompschakelaars bieden ook opties als vorstbeveiliging, vertragingstijd en pompprotectie. Met name de pompprotectie is voor veel vloerverwarmingssystemen een goed idee. De pompprotectie zet periodiek (bijvoorbeeld elke week) de circulatiepomp aan om te voorkomen dat deze vast komt te zitten, ook buiten het stookseizoen.

Een probleem van veel pompschakelaars is dat de temperatuursensor niet altijd nauwkeurig is. Dit kan er toe leiden dat de vloerverwarming niet op het juiste moment warm wordt. Dit probleem kan verkleind of verholpen worden door wat isolatiemateriaal om de sensor heen te wikkelen.

Prijs

In veel gevallen is een geavanceerde pompschakelaar met veel functies niet nodig. Een pompschakelaar met in te stellen temperatuur en pompprotectie kan in veel gevallen prima voldoen. Een dergelijk type is voor circa 40 (2016) te verkrijgen (zoals de HY-02 ECO Pump Switch).

Mogelijke energiebesparing

De besparing die een pompschakelaar kan opleveren is afhankelijk van het bouwjaar van de circulatiepomp en het type vloerverwarmingsverdeler. De besparing is het grootst bij circulatiepompen van voor het jaar 2000 die bovendien 24 uur per dag draaien. Een besparing van enkele honderden kWh per jaar (tot grofweg 100) kan dan haalbaar zijn. De investering van de pompschakelaar zal je veelal binnen een jaar tijd hebben terugverdiend.
© 2016 - 2017 Rverbeek, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Besparen op vloerverwarming in de winterVloerverwarming vereist toch een andere manier van bezuinigen dan de traditionele verwarming. Maar het kan wel. Zelfs in…
Aanleggen van vloerverwarmingAanleggen van vloerverwarmingHet hoeft niet heel duur te zijn om vloerverwarming aan te leggen in huis, bijvoorbeeld in de woonkamer of badkamer. De…
Vloerverwarming via de CV-ketel of op elektriciteit ?Vloerverwarming via de CV-ketel of op elektriciteit ?Het is bewezen dat vloerverwarming in veel situaties de meest ideale vorm van verwarmen is. Hoewel vloerverwarming op el…
Energie besparen: tipsEnergie besparen: tipsEnergie in ons huis wordt grotendeels verspild. Energie gaat verloren door onwetendheid en gemakzucht. Energie besparen…
Hoog rendement ketel: Voordelen en prijs van een HR ketelHoog rendement ketel: Voordelen en prijs van een HR ketelEen hoog rendement ketel, in de volksmond ook wel HR ketel genoemd, genereert relatief meer warmte dan een traditionele…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Energy1987, Pixabay
  • Energiezuinige pompen voor vloerverwarming - http://www.groene-energiewinkel.nl/verwarming_energiezuinige_pompen/
  • Pompschakelaars voor vloerverwarming en warmtemuur - http://www.econerd.org/portiek/pompschakelaar/

Reageer op het artikel "Energiebesparing met een pompschakelaar voor vloerverwarming"

Infoteur: Rverbeek
Laatste update: 09-11-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!