InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Wat kost een stukadoor?

Wat kost een stukadoor?

Vakmensen zijn duur, maar het loont vaak de moeite op een specialist in te schakelen. Dit is zeker ook het geval bij een stukadoor. Een goede stukadoor levert in een korte tijd vakwerk af wat de gemiddelde klusser in vijf keer zoveel tijd niet zelf kan afleveren. Het mooi afwerken van muren is een stukje vakmanschap. Het werk van een stukadoor lijkt eenvoudig, maar iedereen die het wel eens geprobeerd heeft, zal beamen dat het moeilijker is dan dat het lijkt. Het is niet alleen zaak om de muur mooi egaal te krijgen, maar ook moet de rest van de wand niet beschadigd worden door onprofessioneel afwerken.

Wat doet een stukadoor?

Het is de taak van een stukadoor om een grove muur om te toveren tot een mooi egale muur, eventueel met een sierlaag. Dit doet hij door met een kalkmengsel de oneffenheden uit de muur te halen door deze op te vullen. Hij moet beginnen door maatregelen te treffen dat het pleisterwerk niet terecht komt op andere zaken dan de muur. Hij plakt kozijnen en deurposten af en zorgt ervoor dat de ondergrond zoals tapijt niet beschadigd raakt. Loszittende onderdelen van de muur moet hij verwijderen voordat hij het effen kan maken. In eerste instantie zal hij de muur bewerken met een primer voor een goede hechting van het kalkmengsel. Spleten, barsten en scheuren zal hij opvullen met glasvezelband. Tot slot gaat hij de muur egaal maken door er een laag pleister overheen te smeren.

Kiezen voor een gladde muur of een patroon?

De stukadoor kan zorgen voor en gladde muur die u vervolgens zelf gaat behangen of verven. U kunt er ook voor kiezen dat hij een bepaalde sierlaag gaat aanbrengen. Het is zelfs mogelijk om te kiezen voor een bepaald patroon in ieder denkbare kleur. U kunt zelf kiezen voor verschillende soorten sierlagen van verschillende kwaliteiten en eigenschappen.

Hoe vind ik een goede stukadoor?

Iedere stukadoor zal over zichzelf zeggen dat hij kwalitatief zeer goed is en dat hij een prijs in rekening brengt die marktconform is, of zelfs zeer goedkoop. Hier kunt u dus niet op vertrouwen. Om ervoor te zorgen dat u een vakman aan het werk krijgt kunt u referenties opvragen. Het is nog beter om in uw omgeving na te vragen in hoeverre iemand een goede stukadoor kent. Ook kunt u letten op het keurmerk voor dit soort vakmensen. Er is namelijk een stichting in het leven geroepen die toeziet op de geleverde kwaliteit van de leden. Het gaat hier om de Stukeur-keurmerk. Stukadoors zullen hier echter niet allemaal bij aangesloten zijn. De stichting ziet toe op onder andere de kwaliteit van de stukadoors. De aangeslotenen worden jaarlijks gecontroleerd op hun manier van werken, op het naleven van de wet- en regelgeving en op hun werkwijze wat betreft het offreren. Het is uiteraard niet zo dat niet aangesloten stukadoors slecht werk afleveren.

Wat kost een stukadoor?

Onderlinge prijzen zijn moeilijk te vergelijken. U kunt het beste meerdere stukadoors uitnodigen om een offerte te verstrekken. Op deze manier kunt u een duidelijk beeld krijgen van de verschillende prijzen. Dit zegt echter nog niets over de kwaliteit van het werk. De kosten bedragen ongeveer 22,50 tot 27,50 per m2 voor een plafond en ongeveer 15 tot 23 per m2 voor muren. De prijs is echter sterk afhankelijk van uw wensen.

Zie ook:
Wat kost een badkamer?
Wat kost een houten vloer?
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat kost een stukadoor?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 05-01-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!