InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Neem een CV-ketel met genoeg warmwater voor bad en keuken

Neem een CV-ketel met genoeg warmwater voor bad en keuken

Neem een CV-ketel met genoeg warmwater voor bad en keuken Een moderne CV-ketel zorgt er niet alleen voor dat de radiatoren in je woning comfortabel warm worden. Een zogenaamde combiketel levert tevens het warme tapwater voor keuken, wastafel en douche. Zorg wel dat je de juiste keuze maakt, en de aanschaf van dat CV-toestel geen koude douche wordt. Zuinigheid en comfort kunnen best hand-in-hand gaan.

Toen geluk heel gewoon was

Tot circa 1960 kwam centrale verwarming in een normaal huis vrijwel niet voor. De verwarming van de woning geschiedde doorgaans via kolenkachel of oliehaard in de woonkamer. Eventueel aangevuld met een verplaatsbare petroleumkachel, voor een uurtje warmte in een andere kamer. Met de productie van warmwater was het nog triester gesteld. Een enkele gelukkige kon het zich permitteren een elektrische boiler van circa 50-liter van het energiebedrijf te huren. Maar de meeste modale werknemers hadden zelfs geen gasgeiser in de keuken. Warmwater verkreeg je door een fluitketeltje tot kooppunt te verwarmen op het gasfornuis. Daarmee kon je na het eten het afwasteiltje in de gootsteen vullen. Of een tobbe om de kinderen hun wekelijkse wasbeurt te geven. Als volwassene ging je één a twee keer per week naar het badhuis voor een zogenaamd stortbad (douche) van circa 20 minuten voor 15 cent.

Met de komst van het aardgas in de zestigerjaren veranderde het nodige. De oliekachel in de woonkamer werd vervangen door een gaskachel en de meeste mensen lieten een eenvoudige keukengeiser boven het aanrecht installeren. Met die kleine geiser kon je ook een douche van warmwater voorzien. Sommigen schaften een gasboiler aan die zon 80 liter warmwater op voorraad hield, wat natuurlijk meer comfort gaf dan zon dun geiserstraaltje uit de douche. En je had ook speciale badgeisers die eveneens in de keuken werden geplaatst, maar die met het oog op de douche, aanzienlijk meer warmwater konden produceren dan het simpele keukengeisertje.

Modern conform

Vandaag de dag zijn de mogelijkheden op warmwatergebied en daarmee onze behoeften heel wat groter dan in de karige jaren-50 van de vorige eeuw. In de meeste gevallen wordt nu ons warmwater voor keuken, douche en wastafel geleverd door een HR (Hoog-Rendements) gasketel. Bij eengezinswoningen is die ketel meestal op zolder is geïnstalleerd. Dat heeft overigens als nadeel dat het vaak vele seconden duurt voordat het warme water de keuken heeft bereikt. Eigenlijk een comfortnadeel en ook verspilling van energie t.o.v. die simpele keukengeiser van vroeger.

Verschillende keuzes

CV-ketels zijn er natuurlijk in allerlei groottes en vermogens als het gaat om de verwarming van de radiatoren. Maar daarnaast zijn er ook verschillen in de warmwaterhoeveelheid die ketels per tijdseenheid kunnen leveren. Als het om warmwaterproductie gaat zijn ketels opgedeeld in 4 capaciteiten (gaskeur CW-labels), namelijk CW-3, CW-4, CW-5 en CW-6.
CV-toestellen met zon CW-label (CW staat voor Comfort Warmwater) voldoen aan belangrijke basiseisen, m.b.t. tapdrempel, wachttijd, gelijkmatigheid van rendement en temperatuur. Het CW-label maakt duidelijk in welke warmwaterklasse een ketel valt en waarvoor het toestel het meest geschikt is. Het officiële advies is als volgt:

Ketels met CW-3 label

Geschikt voor keuken, of douche, of bad van 100 liter, (gelijktijdig gebruik meerdere kranen nauwelijks mogelijk).

Ketels met CW-4 label

Geschikt voor keuken, of douche of bad van 120 liter, (gelijktijdig gebruik meerdere kranen beperkt mogelijk).

Ketels met CW-5 label

Ketels met CW-6 label

Geschikt voor keuken en tegelijk douche, of keuken en tegelijk bad,

Bij de comfortklasse CW-3 t/m CW-5 merk je het dus (enigszins) als je onder de douche staat en iemand anders in het huis gaat gelijktijdig warmwater tappen. Maar dat is natuurlijk helemaal niet zo erg, dus om die reden hoef je echt geen dure ketel met CW-6 keur aan te schaffen. In de praktijk biedt een CW-4 ketel al heel behoorlijk warmwatercomfort voor een gemiddelde eengezinswoning. Tenzij je een groot bad steeds heel snel gevuld wilt hebben. De CV-installateur of andere verwarmingsdeskundige is natuurlijk de beste persoon voor een goed advies.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zuinige cv-ketelZuinige cv-ketelMet een zuinige cv-ketel kunnen mensen veel geld besparen. Dit komt omdat de stookkosten een stuk kunnen afnemen doordat…
Cv-ketel, combi-ketel, boiler of geiser: Hoe moet je kiezen?Cv-ketel, combi-ketel, boiler of geiser: Hoe moet je kiezen?Het kopen of vervangen van een bestaande cv-ketel, boiler of geiser is velen onder ons een doorn in het oog. Wat is om t…
Hoog rendement ketel: Voordelen en prijs van een HR ketelHoog rendement ketel: Voordelen en prijs van een HR ketelEen hoog rendement ketel, in de volksmond ook wel HR ketel genoemd, genereert relatief meer warmte dan een traditionele…
Wat kost centrale verwarming?Het aanleggen van centrale verwarming is meer dan alleen een cv ketel kopen en een aantal radiatoren. Het aanleggen van…
Cv-ketel bijvullen en ontluchtenAls de waterdruk te laag is dan moet de cv-ketel worden bijgevuld. De juiste waterdruk is tussen één en twee bar. Een cv…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ri, Pixabay
  • Castec Apeldoorn

Reageer op het artikel "Neem een CV-ketel met genoeg warmwater voor bad en keuken"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 05-04-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Centrale verwarming
Schrijf mee!