InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Je inschrijven voor een verzorgingstehuis, hoe werkt het?

Je inschrijven voor een verzorgingstehuis, hoe werkt het?

Je inschrijven voor een verzorgingstehuis, hoe werkt het? U wilt zich graag inschrijven voor een verzorgingstehuis. Wanneer u niet meer in uw eigen woning kan blijven wonen wilt u natuurlijk dat alles geregeld wordt en u uw intrek kunt nemen in een verzorgingstehuis. Veel ouderen hebben vragen over hoe ze zich moeten inschrijven, wat de vereisten zijn en welke kosten er zijn voor een verblijf in een verzorgingstehuis. Leest u zich tijdig in over alles dat u moet weten over het proces van overgang naar een verzorgingshuis zoals de CIZ-indicatie en de eigen bijdrage.

Inschrijving verzorgingstehuis

Inschrijven verzorgingstehuis: waarom naar een verzorgingstehuis of bejaardentehuis?

Wanneer u door ouderdom, ziekte of een handicap niet meer in uw eigen woning kunt blijven wonen dan is een verzorgingstehuis of bejaardentehuis een optie. Wanneer een dergelijk probleem acuut ontstaat, doordat u bijvoorbeeld als gevolg van een ongeval of een plots optredende ziekte niet meer thuis kunt blijven wonen, dan zijn er tal van organisaties die de helpende hand kunnen bieden. Vaak is de overgang naar een verzorgingstehuis of bejaardentehuis echter een proces waar iemand naartoe leeft.

Het kan zijn dat u een indicatie heeft voor zorg in een verzorgingshuis terwijl uw partner dat nog niet heeft of andersom. Is het mogelijk om samen naar het verzorgingshuis te gaan? Het antwoord is ja. Wanneer slechts één van beide partners een indicatie heeft dan kunt u toch samen blijven wonen. Dit houdt in dat degene met de indicatie de benodigde zorg ontvangt, terwijl de ander alleen de service van het tehuis afneemt, zoals de maaltijden. Voor een tweepersoonskamer zijn vaak wel langere wachtlijsten en de kans bestaat dat degene met de indicatie eerst een tijdje alleen moet wonen voor er een kamer beschikbaar komt voor u beiden.

Een CIZ indicatie is noodzakelijk

In alle gevallen is het noodzakelijk om een positieve CIZ indicatie te hebben van het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg). U kunt met uw lokale CIZ-kantoor contact opnemen om hiervoor een formulier aan te vragen. Dit kan telefonisch en via internet. Het CIZ zal indien nodig een onderzoek instellen naar uw huidige situatie, gezondheid en behoeften. Indien u daarvoor toestemming geeft kan het CIZ contact opnemen met uw huisarts om informatie in te winnen over uw situatie. Zij zullen vervolgens een indicatiebesluit nemen. U zult dan een brief ontvangen waarin uiteen gezet wordt waar u recht op heeft. Als het besluit niet overeenkomt met waar u denkt recht op te hebben dan bestaat er de mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen bij het CIZ-kantoor dat uw verzoek heeft behandeld.

Wanneer u eenmaal een indicatie heeft dan kunt u zich bij een verzorgingshuis inschrijven. Het kan zijn dat het specifieke verzorgingstehuis waartoe u zich wendt een wachtlijst heeft. Heeft u echter acuut de diensten van een verzorgingstehuis nodig, dan zal er alles aan gedaan worden om u zo snel mogelijk te plaatsen. Er kan dan niet gegarandeerd worden dan het in uw regio van voorkeur is.

Het is wellicht verwarrend dat er vaak wordt gesproken over 'verblijf' in een verzorgingstehuis in plaats van over 'wonen'. Met verblijf of langdurig verblijf wordt echter wel gewoon gewezen naar een woonsituatie. Maar ook een periode van revalidatie in een verzorgingshuis valt hier onder.

Bent u ouder dan 80 jaar? Dan kunt u zich direct wenden tot een verzorgingstehuis of bejaardenhuis. Het verzorgingshuis of bejaardentehuis in kwestie zal dan een indicatiemelding doen bij het CIZ. Zij zullen dit dan formeel vaststellen, maar u hoeft hier zelf niets aan te doen.

Hoeveel kost een verblijf in een verzorgingstehuis?

Elke Nederlander is via de AWBZ (Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten) verzekerd voor een verblijf in een verzorgingstehuis. Mogelijkerwijs verblijft u erg lang in een tehuis en overstijgen de kosten de totale premie die u gedurende u leven hebt betaald. Dit maakt echter niets uit. Omdat het een verzekering betreft zullen de kosten uit de AWBZ betaald blijven worden. Voor gemoedsbezwaarden geldt een andere regeling.

U moet wel een eigen bijdrage betalen. Deze is gekoppeld aan uw inkomen. Het bedrag wordt berekend door het Zorgkantoor en geint door het CAK (Centraal Administratie Kantoor).

Wanneer u naar een verzorgingstehuis verhuist dan zijn bepaalde voorzieningen aanwezig terwijl u andere zaken zelf moet regelen. Zo moet u in principe zelf een bed meenemen. Wanneer echter een seniorenbed verplicht wordt gesteld door de instelling dan zullen zij de kosten hiervoor dragen. Mensen met een indicatie voor een hoog-laagbed kunnen deze declareren bij hun verzekering.
Gerelateerde artikelen
Een woonzorgcomplexEen woonzorgcomplexIn de volksmond staat het woonzorgcomplex beter bekend als bejaardentehuis, bejaardencentrum of verzorgingstehuis. Sinds…
ZZP'er worden: starten als ZZP'erEen vast contract is tegenwoordig een zeldzaamheid. Op de arbeidsmarkt is er weinig zekerheid. Steeds meer mensen beslui…
Zorgvoorzieningen voor ouderenVergrijzing, voor niemand tegenwoordig nog een onbekend begrip. De vergrijzing in Nederland neemt toe, en dat wil zeggen…
Inschrijven bij de Kamer van KoophandelBij het opstarten van een eigen bedrijf komt een hoop kijken. Één van de dingen waar u niet om heen kunt is het inschrij…
Koopovereenkomst laten inschrijvenKoopovereenkomst laten inschrijvenArtikel 2 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek geeft de mogelijkheid om een koopovereenkomst in te schrijven. Wat is he…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Je inschrijven voor een verzorgingstehuis, hoe werkt het?"

Reacties

Sjaak van Berkel, 09-08-2019 10:21 #6
Voor mijn vader heb ik twee verzorgingstehuizen gevonden, die allebei voldoen. Beiden hebben een wachtlijst voor 1-3 maanden. Het is nodig dat mijn vader snel geplaatst kan worden.
Mag ik hem voor beide instellingen aanmelden en dan bezien waar er het eerst plaats is?

Mirjam, 16-05-2019 21:59 #5
Vraagje
Er is mij verteld dat je vanaf het moment v inschrijven al een maandelijks bedrag gaat betalen, in ons geval 350 p mnd
Dit kan toch niet?

F. Versteeg, 02-12-2018 12:48 #4
Mijn vrouw is in een revalidatiecentrum en ingeschreven bij Huis in de Buurt in Floriande. Er wordt haar nu een plaats aangeboden in Huis ter Wijk in Beverwijk, maar ze wil het allerliefst in Hoofddorp blijven. Mag dat en welke gevolgen heeft dat?

Louise Borgers, 03-08-2018 15:11 #3
Beste mevrouw, mijnheer,
Mijn moeder, Sonja Constant, is 83 en gaat qua gezondheid geestelijk en lichamelijk flink achteruit de laatste tijd.
Ze woont nog zelfstandig in een 55+ woning maar ik (we) vind het niet meer verantwoord.
Nu stuit ik de laatste tijd op veel ` kastje naar de muur` praktijken en ik weet niet waar ik (opnieuw) moet beginnen om informatie in te winnen.
Ze staat ingeschreven bij Huiswaarts en ik moet in de krant reageren op advertentie van woningen die leeg staan of komen, echter er staat bij het aantal woningen die voor mijn moeder geschikt zouden zijn altijd een `0` (nul)

Ook is er een zorgindicatie nodig, maar mijn gemeente weet niet wat er bedoeld wordt. Mijn moeder heeft huishoudelijke hulp en een scootmobiel, en ook komt er zo nu en dan iemand om te checken of ze haar medicijnen goed inneemt etc.

Mijn moeder heeft drie poezen, (eentje al op leeftijd) en die kan ze niet achterlaten of weg doen, dan stort haar wereld in, dan hoeft het niet meer van haar. maar ja, wat is wijsheid. Mijn zusje en ik willen haar graag helpen maar we weten niet waar we moeten aankloppen en waar ze haar beestjes mag meenemen. We krijgen informatie van de instanties die we benaderen en dan bellen we dat nummer en dan krijgen we niet de informatie die we nodig hebben en zo heb ik al tig instanties gebeld en benaderd. ik ben naar mijn gevoel nog geen stap verder.

Weet u waar mijn moeder kan aankloppen om nu eens alles op een rijtje te krijgen en hulp te krijgen zodat ze in korte tijd in een aanleuning-of bejaardentehuis in Veenendaal eo (hopelijk met haar poezenbeesten)kan gaan wonen? Ik ben echt hierin de weg kwijt. Ze heeft (ook nog eens) een hekel aan hoogtes en zou een benedenwoning prefereren. Ze kookt overigens ook nog zelf, is een moeilijke eter en eet ook niets anders dan haar zelf bereidde avondmaaltijd.

Ik hoop van u een tevreden antwoord te ontvangen.

Vriendelijke groet,
Louise Borgers

D. A. Schreuder, 19-07-2018 09:54 #2
Ik ben weduwnaar 87 jaar oud in redelijke gezondheid. moet ik een CIZ indicatie hebben?

Jcpm Spijkers, 13-03-2017 11:15 #1
Geachte medewerker,
Wij zijn een echtpaar van 76 en 72 jaar. Redelijk gezond.
Wij zouden graag op tijd voorzorgsmaatregelingen willen treffen om bij afnemende gezondheid in de toekomst niet voor verrassingen komen te staan.
Wat moeten wij nu op de allereerste plaats doen?
Mijn dank. JCPM Spijkers

Infoteur: Dessal
Laatste update: 29-03-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Reacties: 6
Schrijf mee!