InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Nieuw woonconcept: Cohousing

Nieuw woonconcept: Cohousing

Nieuw woonconcept: Cohousing Cohousing, ofwel samenwonen in een gemeenschap, wordt alsmaar populairder. Her en der duiken cohousing-projecten op, in diverse landen en streken. Wat is cohousing nu eigenlijk?

Samenwonen in gemeenschappen

Cohousing betekent zoveel als samenwonen in een gemeenschap. Verschillende personen, gezinnen of families, die elkaar meestal vooraf niet kennen, kopen samen een groot project zoals een site of een kasteel. Daar maken ze aparte woongelegenheden, maar is er ook plaats voor gemeenschappelijke ruimtes zoals een eetruimte, een tuin of een zwembad.
Het concept van cohousing ontstond oorspronkelijk in Denemarken.

Diverse formules

Cohousing bestaat in verschillende 'graden'. In sommige gevallen kopen een aantal gezinnen een groot stuk bouwgrond waarop ze "samen" een aantal woningen of appartementen bouwen. De tuin, het zwembad of de sauna zijn dan 'gemeenschappelijk' en kunnen door alle inwoners van het project worden gebruikt. Vaak worden er ook afspraken gemaakt omtrent samen eten of samen ontspannen. In een ander bestaand geval, kochten verschillende gezinnen samen een kasteel dat ze renoveerden en opdeelden in diverse woonentiteiten. Bij mooi weer spelen de kinderen samen buiten in de gemeenschappelijke tuin, of er wordt samen gebarbecued met een samen aangekocht barbecuestel. Extremere vormen van Cohousing zijn er ook: Daarbij wordt een grote woning gekocht en is enkel de slaapkamer privatief. Koken, wassen, plassen en relaxen gebeurt in gemeenschappelijke ruimtes.

Ecologie

Cohousingprojecten dragen ecologie hoog in het vaandel: de kopers van woningen in een cohousingproject hechten veel belang aan ecologisch verantwoord leven en vinden ook sociaal engagement belangrijk: de verschillende gezinnen willen respectvol met elkaar omgaan, erkennen ieders kwaliteiten en minpunten en proberen in een gemeenschap samen te leven, met begrip en medeleven voor elkaar.

Juridisch

Uiteraard moet in een gemeenschappelijk woonproject één en ander juridisch geregeld worden. In de meeste gevallen gebeurt dit vrij gelijklopend aan de appartementsmede-eigendom: Er is een vereniging van mede-eigenaars waarin elke mede-eigenaar inspraak en stemrecht heeft. De algemene regels worden vastgelegd in een basisakte en een reglement van mede-eigendom, en belangrijke beslissingen worden genomen in algemene vergaderingen.

Cohousing in Belgie

België kent intussen een aantal cohousingprojecten, die al af zijn of nog in opbouw zijn. Er zijn onder andere lopende projecten in Mechelen, Gent en Tubize.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Nieuw woonconcept: Cohousing"

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 04-12-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!