Nieuw woonconcept: Kangoeroewonen (BE)

Nieuw woonconcept: Kangoeroewonen (BE) Kangoeroewonen is een nieuwe vorm van wonen, afkomstig uit -u raadt het al- Australië. Van 1 grote woning worden 2 onafhankelijke wooneenheden gemaakt, waarin 2 generaties 'samen apart' leven. Kangoeroewonen speelt als nieuwe woonvorm in op zowel de stijgende huur- en koopprijzen van woningen, en andszijds op de vergrijzing van de maatschappij.

Dubbel voordeel

Het is een gekend fenomeen: De kinderen gaan het huis uit, wat trouwens steeds later gebeurt, en de ouders blijven achter. Al snel wordt de woning te groot voor hen, en omdat ze er ook niet jonger op worden, blijkt het onderhoud van hun woonst een zware klus. Anderszijds hebben de kinderen het moeilijk een geschikte woonst te vinden: de huurprijzen zijn hoog, bouwgrond kost handenvol geld en ook een woning kopen is een serieuze hap uit het budget.

Kangoeroewonen biedt hiervoor een oplossing: In een deel van het ouderlijk huis wordt een apart woongedeelte gemaakt, zodat beide gezinnen onder 1 dak kunnen leven maar toch de nodige privacy hebben.

Beide partijen halen een voordeel uit deze situatie: het oudere gezin kan langer in de voor hen zo vertrouwde woning blijven wonen, gezien de jongere generatie makkelijk een handje kan toesteken wanneer haar ouders iets nodig hebben. Anderszijds spaart het jongere gezin flink wat centen uit. Daarnaast zullen oma en opa ongetwijfeld staan springen om als babysit te fungeren wanneer mama en papa het druk hebben. Er is dus een vorm van wederzijdse zorgverlening.

Fiscaal voordeel

Om de 2 gezinnen te kunnen huisvesten, zullen er verbouwingswerken uitgevoerd moeten worden aan de ouderlijke woning. Er moeten afgescheiden woongedeeltes gemaakt worden, en ook een aparte in-en uitgang, gezien het toch om twee wooneenheden gaat. Deze verbouwingswerken zijn onderworpen aan 6% BTW in plaats van de gebruikelijke 21% , wat toch een aanzienlijk voordeel is. Wanneer het oorspronkelijke bouwvolume gerespecteerd wordt, is er geen vergunning nodig voor het verbouwen van de woning tot kangoeroewoning.

Nadelen

Natuurlijk zijn er aan dit woonconcept ook een aantal nadelen verbonden. Het ombouwen van de bestaande woning is niet altijd evident en zal misschien meer werk vereisen dan gedacht. Daarnaast moet je vooraf nagaan wat er gebeurt als de oudere partij overlijdt, zal de jongere generatie in staat zijn de woning over te nemen? Wat met de eventuele andere erfgenamen van de overleden partij?

Daarnaast is het misschien niet altijd eenvoudig om met je ouders of grootouders 'samen te wonen'. Je hebt dan wel je eigen afgescheiden woongedeelte, maar toch zijn zij altijd in de buurt. Kan je daar als jong en vrijgevochten gezin mee overweg?

Evolutie

In 2005 werd in Malle de eerste Belgische kangoeroewoning in gebruik genomen. Intussen zijn er enkele honderden woningen in gebruik en de populariteit neemt toe. Ook in Nederland heeft men het concept leren kennen er blijkt er een markt te zijn die met plezier voor deze woonvorm kiest!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Nieuw woonconcept: Kangoeroewonen (BE)"

Infoteur: Juliedr
Laatste update: Januari 2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!