InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Wonen in een woongroep

Wonen in een woongroep

De woongroep is een sociaal fenomeen met idealistische achtergrond. Als woonvorm is de woongroep gemoderniseerd en met de golven van het individualisme meegegaan. De bewoners van een woongroep hebben tegenwoordig niet zelden een individueel huurcontract, in plaats van een gezamenlijk huurcontract. Toch worden er nog steeds huishoudelijke uitgaven gedeeld zoals een wasmachine, de elektriciteitsrekening en een internetabonnement. Dat kan het leven uiteindelijk een stuk goedkoper maken.

Inhoudsopgave:

Delen

Het kenmerk van een woongroep is dat men ruimten deelt. Een keuken, een gemeenschappelijke huiskamer en een schuur behoren standaard tot de gedeelde ruimtes. Afhankelijk van of een deel van de woongroep zich op de begane grond bevindt, is er een gezamenlijke tuin. In sommige woongroepen deel je douche en of toilet. Tegenwoordig is het door mensen steeds meer gewenst om over een eigen douche en toilet te beschikken. Het voordeel van delen is dat de inrichting niet veel hoeft te kosten. Alle aankopen kunnen gedeeld worden door het aantal bewoners. Een wasmachine, tuimmeubilair, de elektriciteitsrekening en soms zelfs de kabelaansluiting hoeft maar één keer te worden betaald, gedeeld door het aantal bewoners.

Huisvergadering

Een woongroep bestaat er globaal in twee vormen; de groep betaalt een gezamenlijk huur en splitst het bedrag door het aantal bewoners, of iedereen in de woongroep heeft een apart huurcontract. In het geval van een individueel huurcontract valt de woonruimte onder een HAT-eenheid. HAT staat voor Huisvesting Alleenstaanden en Tweepersoonshuishoudens. Elke woongroep pleegt eens in de zoveel tijd een huisvergadering te beleggen. Hierin wordt beslist over onderwerpen die de woongroep aangaan, zoals het kopen van een nieuwe ganglamp, het veranderen van energiemaatschappij of het voordragen van een nieuwe bewoner.

Als woongroep verhuizen

In Nederland kun je speciaal als woningzoekende ingeschreven staan voor een woongroep. De woongroep als geheel kan ingeschreven staan om in aanmerking te komen voor een verhuizing. Wie in een woongroep leeft verliest zijn individuele rechten op het zoeken naar een huis niet. Daarom is de woongroep een extra mogelijkheid om te kunnen verhuizen in een stad. In Amsterdam is er een lange wachtlijst en biedt de dubbele kans op een woning een uitkomst.

Recht op voordracht

Een woongroep heeft het recht om nieuwe bewoners voor te dragen aan de woningbouwvereniging. Zo kun je middels de woongroep een woning vinden buiten de wachtlijst om. Mensen in een woongroep nemen vaak bekenden in de groep. Natuurlijk zijn er wel eens uitzonderingen omdat soms niemand in de omgeving van de woongroep een woning zoekt. Men kan dan van buitenaf een bewoner aantrekken en gaat zelf actief op zoek naar een bewoner.

Woningzoekende

Als je een woningzoekende bent dan kun je in je kennissenkring op zoek gaan naar iemand die in een woongroep woont. Het eigen netwerk werkt vaak het best. Er zijn woningbureaus waar je ingeschreven kunt staan om te wonen in een woongroep. Als je ervoor kiest om in een woongroep ingeschreven te staan, kun je ernaast ingeschreven staan als zoekende voor een individuele woonruimte. Voor starters op de woonmarkt is de woongroep ideaal omdat het een kans biedt om buiten de wachtlijst om aan een huis te komen.

Op gesprek

Op een gegeven moment dan krijg je als woningzoekende een uitnodiging van een woongroep om een nieuwe bewoner te worden. Je hebt een voordeel als je al mensen kent uit de woongroep. Het kan geen kwaad van tevoren energie te steken in het leren kennen van mensen. Wanneer je op een uitnodiging ingaat kan je een spannend gesprek te wachten staan wat vergelijkbaar is met een sollicitatiegesprek.
Misschien zitten er wel 5 bewoners om je heen om je uit te horen over allerlei zaken. Wees eerlijk en stel goede vragen zoals:
  • Wat zijn jullie per maand aan energiekosten kwijt?
  • Hebben jullie wel eens wrijvingen?
  • Hoe lossen jullie onenigheden op?
  • Is het goed als ik mijn huisdier mee verhuis?
  • Vinden jullie het goed als ik oefen op mijn muziekinstrument?
Zulke vragen laten zien dat je rekening houft met je buren en huisgenoten. Daardoor is de kans groter dat jij als nieuwe bewoner wordt gekozen. De meeste woongroepen laten 3 tot 5 sollicitanten langs komen voor een gesprek.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/HAT-eenheid
  • Interview met mensen uit een woongroep in Amsterdam

Reageer op het artikel "Wonen in een woongroep"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 16-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!