InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Eisen voor het plaatsen en kopen van een brandtrap

Eisen voor het plaatsen en kopen van een brandtrap

Eisen voor het plaatsen en kopen van een brandtrap De eisen voor het plaatsen van een brandtrap worden steeds strenger. In veel gevallen is het inmiddels verplicht om een brandtrap te plaatsen. Dit is met het oog op de veiligheid. Daar zijn wel bepaalde kosten aan verbonden, want alles heeft een prijs. Soms is het mogelijk om een tweedehands brandtrappenhuis te kopen. Er zijn ook eisen aan de breedte die een brandtrap moet hebben. Er worden steeds strengere eisen gesteld aan het plaatsen van een brandtrap. Elk gebouw van een bepaalde grote moet een brandtrap hebben. Dit is vooral bedoeld voor de veiligheid zodat in het geval een brand alle mensen die zich in een pand bevinden het op tijd kunnen verlaten. Zeker voor mensen die op een hogere verdieping werken is de aanwezigheid van een brandtrap belangrijk. In het geval dat er bijvoorbeeld een brand uitbreekt kunnen zij namelijk anders geen kant op. Het gebouw is voor hun namelijk al snel te hoog om het pand bijvoorbeeld via de ramen te verlaten. Als er in het pand zelf een brand is kunnen zij ook niet naar buiten vluchten door de trap in het pand zelf.

Eisen en regels voor het bevestigen van een brandtrap

In het Bouwbesluit wordt doorgaans vastgelegd aan welke eisen een brandtrap moet voldoen. Dit Bouwbesluit wordt in overleg met de brandweer en bouw-en woningtoezicht vastgesteld. Zij zijn meestal er voorstander van dat de trap geen spiltrap is. Alle woongebouwen moeten doorgaans twee onafhankelijke vluchtwegen hebben, zodat mensen het pand nog steeds kunnen verlaten in het geval dat de andere uitgang niet bereikbaar is. Gebouwen die kleiner zijn dan 500m2 moeten doorgaans een A-trap krijgen, terwijl gebouwen die groter zijn doorgaans verplicht een B-trap moeten plaatsen. Deze zijn van een betere kwaliteit. Er zijn ook eisen aan de breedte die een brandtrap moet hebben. Als er meer mensen in een gebouw wonen of werken, dan moet de brandtrap breder zijn, zodat iedereen op tijd het pand kan verlaten.

Kosten en prijs voor het plaatsen van een brandtrap

Brandtrappen zijn doorgaans gemaakt van aluminium, staal en gewapend beton. Deze materialen vatten niet makkelijk vlam en zijn daarom uitermate geschikt om te gebruiken voor een brandtrap. De brandtrap is meestal tegen de buitengevel van een gebouw bevestigd. Soms begint deze pas op de eerste verdieping. Dat is dan bedoeld om ongewenste personen te weren. Zij zouden de brandtrap anders makkelijk kunnen gebruiken om ongewenst toegang te verkrijgen tot de woning. Als zij er in zouden slagen om toegang te verkrijgen tot de deur die tot brandtrap leidt, dan zouden zij makkelijk in een woning kunnen komen. Deze deuren worden vaak niet goed bewaakt, omdat het niet bedoeld is als ingang, maar juist als vluchtweg. Iets anders wat wel gebeurt is dat er beneden aan de trap een deur wordt bevestigd die alleen van binnenuit opent. Daardoor kunnen inbrekers zich ook geen toegang verstrekken tot de woning. Soms wordt deze maatregel ook genomen bij flatgebouwen om te voorkomen dat zelfmoordenaars die van de flat willen springen hiervoor de brandtrap gebruiken.

Kopen van een brandtrap

De eerste brandtrappen werden vanaf het begin van de 20e eeuw bevestigd. De eisen daarvoor werden gedurende de 20e eeuw steeds strenger. Steeds meer panden moesten verplicht een brandtrap installeren. Er zijn speciale bedrijven die dat doen. U kunt de brandtrap door hun laten bevestigen. Daar zijn uiteraard wel kosten aan verbonden, want alles heeft een prijs. De uitvinding van de metalen brandtrap wordt toegeschreven aan Anna Connelly. Deze Amerikaanse prijs deed de uitvinding in 1887 en vroeg daar toen een patent op aan. Tweedehands brandtrappen zijn soms ook te koop via sites als Marktplaats. Bij aannemers zijn soms ook tweedehands hele trappenhuizen te koop die bijvoorbeeld vrij zijn gekomen bij de sloop van een gebouw.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Eisen voor het plaatsen en kopen van een brandtrap"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!