InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Bouwfirma: inhuren van Poolse bouwvakkers

Bouwfirma: inhuren van Poolse bouwvakkers

Bouwfirma: inhuren van Poolse bouwvakkers Het kan erg voordelig zijn om Poolse bouwvakkers in te huren. Deze werken vaak voor een veel goedkoper loon dan de Nederlandse bouwvakkers. Daardoor liggen de kosten een stuk lager. De Polen komen massaal naar Nederland sinds het land binnen de Europese Unie hoort. Er zijn verschillende manieren hoe u Polen kunt inhuren. Het kan via een uitzendbureau, een Poolse bouwfirma of online via het internet. Steeds meer Polen vinden hun toevlucht naar Nederland. Dit gebeurt sinds Polen lid is geworden van de Europese Unie. Dat is sinds mei 2004 het geval. De Polen komen massaal naar Nederland omdat ze hier een goed loon kunnen verdienen. In het eigen land is er een hoge werkloosheid en zijn de lonen laag. Veel Polen trekken daarom voor een bepaalde periode naar Nederland en Duitsland om hier voor een periode te werken. Met het verdiende geld keren ze meestal terug naar Polen. Er zijn ook andere Oost-Europese groepen werkzaam in Nederland, zoals Slowaken, Hongaren en Roemenen, maar de Polen zijn verreweg de grootste groep.

Polen werkzaam in Nederland

De Polen zijn vooral werkzaam in banen die veel Nederlanders te min vinden. Dit zijn vaak banen voor laagopgeleide personen, bijvoorbeeld in de landbouw of de industrie. Er zijn ook veel Poolse bouwvakkers actief in Nederland. De Polen komen hier soms zelfstandig, maar soms ook door bemiddeling van een uitzendbureau. De uitzendbedrijven bieden de Polen soms ook huisvesting. Dat geeft soms wel overlast met de plaatselijke bewoners. Soms blijkt ook dat Poolse werknemers door hun werkgever worden uitgebuit, bijvoorbeeld doordat ze minder dan het minimumloon betaald krijgen. In dat geval kan de werkgever een boete krijgen.

Inhuren van Poolse bouwvakker

Het kan erg voordelig zijn om Poolse klussers in te huren voor de verbouwing van uw huis. Het grote voordeel is dat de kosten een stuk lager liggen. Voor een Nederlandse bouwvakker betaald u al snel 30 euro per uur. In het geval van een Poolse bouwvakker liggen die kosten meestal op 12 tot 20 euro. Dat is dus een stuk goedkoper. U zit echter nog steeds ruim boven het wettelijke minimumloon. U kunt er voor kiezen de Polen zwart uit te betalen, maar als u betrapt wordt kunnen de kosten fors oplopen.

Kosten inhuren Poolse bouwvakkers

De ervaring is dat de meeste Poolse bouwvakkers goed werk afleveren. Er zijn echter ook bepaalde nadelen. De meeste Polen spreken namelijk vaak geen Nederlands. Hun Engels is ook gebrekkig. Meestal spreken ze wel behoorlijk Duits. In het geval van een verbouwing is het wel belangrijk dat u goede afspraken maakt met de aannemer, want u wilt uw huis niet verkeerd gebouwd hebben. Soms kunt u de Poolse klussers inhuren via een bemiddelingsbureau. In dat geval kunt u met dit bemiddelingsbureau tot afspraken komen. Controleer wel of deze afspraken ook bekend zijn bij de Poolse bouwvakkers.

Inhuren van Poolse bouwvakkers

Het beste is natuurlijk om uw klussers via via te vinden zodat u weet waar u aan toe bent. Als dat niet lukt kunt ook op het internet kijken. Er zijn daar tal van Poolse bouwfirma's. Als u het niet vertrouwt kunt u eventueel de klusser vragen om referenties. Maak van te voren duidelijke afspraken over de kosten, de periode van het werk en de betalingsvoorwaarden. U kunt nagaan of een Pool een werkvergunning heeft door te controleren of hij als ZZP’er geregistreerd staat.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bouwfirma: inhuren van Poolse bouwvakkers"

Reactie

Martin, 23-06-2014 19:45 #1
Ik werk met ook onder andere Poolse bouwvakkers. De bovenstaande artikel is een beetje verwarrend geschreven, maar als je een ZZP-er inhuurt hoef je geen rekening houden met de wettelijke minimumloon. De ZZP-er mag zelf bepalen hoeveel hij per uur rekent. Echter als je een bouwvakker in loondienst neemt dan geld de CAO bouw en een Poolse bouwvakker moet volgens CAO bouw uitbetaald worden.

Infoteur: Simcha
Laatste update: 09-11-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Reacties: 1
Schrijf mee!