InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Bouwsteiger: inhuren van steigerbouwer

Bouwsteiger: inhuren van steigerbouwer

Bouwsteiger: inhuren van steigerbouwer In verschillende situaties moet een u een steiger plaatsen. Dat kan bijvoorbeeld in het geval zijn dat u een nieuw huis moet bouwen. Het komt ook voor in het geval dat een bepaalde gevel gerenoveerd of opgeknapt. In sommige gevallen bouwen schilders ook steigers. Het is mogelijk om een steigerbouwer in te huren voor het plaatsen van een bouwsteiger. Ook kunt u zelf een steiger kopen. Er zijn wel veel regels en voorschriften voor het bouwen van een steiger. Het komt regelmatig voor dat mensen een steiger moeten laten bouwen. In de meeste gevallen gebeurt dat in het geval dat er wordt gebouwd. Door middel van steigers kunnen bouwvakkers de buitenkant van een gebouw verder afwerken. Ook in het geval van renovatie komt het meestal voor dat er een bouwsteiger moet worden gebouwd. Op die manier hebben de bouwvakkers het beste toegang tot de muur waar zij het werk aan moeten verrichten. Een laatste situatie waarin een bouwsteiger moet worden gebouwd is als een hoog gebouw moet worden geschilderd. Het is dan veel efficiënter om een steiger te bouwen dan om alles bijvoorbeeld met een hefttruc of kraan te doen.

Samenstelling van een steiger

De meeste bouwstijgers worden gebouwd uit planken en steigerpijpen. Dit zijn ijzeren pijpen. De constructie is van te voren al bedacht. De pijpen worden met spiekoppelingen aan elkaar vastgelegd. Over de pijpen heen worden de planken heen gelegd. Er zijn ook steigers die gemaakt zijn van aliminium. Vroeger werd er ook hout gebruikt om de steigers aan elkaar te binden, maar dat is regelmatig niet meer toegestaan.

Strenge eisen aan steigerbouwers

Er worden strenge eisen gesteld aan het bouwen van een steiger. Dat komt omdat het ook regelmatig mis kan gaan. Een bekend voorbeeld van een steiger die instortte was bijvoorbeeld bij de Amercentrale in Geertruidenberg. Essent was eigenaar van de centrale, maar een steiger stortte in elkaar met een dode als gevolg. Ook komt het met enige regelmaat voor dat bouwvakkers of schilders van een steiger vallen. Er zijn daarom strenge voorschriften om te voorkomen dat ze zomaar naar beneden kunnen vallen. Als bouwvakkers op een bepaalde hoogte komen moeten zij zichzelf ook in een soort van klimconstructie hijsen, zodat ze zelfs beschermd zijn in het geval dat ze van de stijger mochten vallen. Steigerbouwers moeten ook verplicht een speciale opleiding volgen.

Bouwsteiger huren of kopen

Er zijn verschillende type stijgers. Zo is er de enkele stijger, maar ook ook de dubbele stijger. Dit zijn als het ware twee steigers naast elkaar. Ook is het mogelijk om een rolsteiger te plaatsen. Deze is makkelijk verplaatsbaar en heeft het voordeel dat er niet over de hele lengte van een gebouw een steiger moet worden gebouwd. Een voorwaarde moet dan wel zijn dan de steiger makkelijk verplaatsbaar is. De muur waar de steiger tegen aan staat moet dan wel vlak zijn. Andere steigers die veel gebouwd worden zijn de traditionele steiger en de de systeemsteiger. De systeemsteiger heeft vaste elementen en maten als uitgangspunt. Meestal wordt de systeemsteiger als dubbele steiger geplaatst.

Steigerbouwer huren

Het is mogelijk om de steiger te kopen, maar in de meeste gevallen kunt u het beste iemand inhuren die het doet, want u wilt de steiger niet voor vast. Indien u uw huis laat verbouwen regelt de aannemer zelf meestal een steiger, of schakelt een onderaannemer in. Ook kunt ook direct steigerbouwers huren.

Steigerbouwer huren in verschillende plaatsen

Er zijn in verschillende steden steigerbouwers die u in kunt huren. Dat zijn Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Groningen, Rotterdam, Den Bosch, Tilburg, Brussel, Groningen, Arnhem, Leeuwarden, Enschede, Haarlem, Eindhoven, Almere, Zwolle, Arnhem, Lelystad, Maastricht, Breda, Lisse, Leiden, Gent en Sittard. Ook alle provincies hebben een wel steigerbouwers. (Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland, Noord-Brabant, Zeeland, Overijssel, Limburg, Friesland, Zeeland, Gelderland, Utrecht en Groningen. Ook in België zijn veel steigerbouwers te vinden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bouwsteiger: inhuren van steigerbouwer"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!