InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Wat is mijn huis waard? Bereken de verkoopprijs van je huis!

Wat is mijn huis waard? Bereken de verkoopprijs van je huis!

Wanneer je jouw huis te koop wilt zetten, is het belangrijk om de waarde van jouw huis zo nauwkeurig mogelijk te bepalen. Wanneer je jouw woning te goedkoop aanbiedt, verlies je inkomsten. Wanneer de verkoopprijs te hoog is, loop je de kans het huis niet of pas na hele lange tijd te kunnen verkopen. Hoe bereken je precies de juiste verkoopprijs? Hoe weet je nou wat een huis echt waard is? Hoeveel kost het om de waarde van je huis te laten berekenen of kan dat ook gratis?

Waarde van een huis bepalen op basis van de prijs van de grond (prijs per vierkante meter)

Afhankelijk van waar je huis zich in Nederland bevindt, verschilt de grondprijs per vierkante meter. Ook verschilt de prijs van het woonoppervlak per vierkante meter afhankelijk van de regio. Wanneer jouw huis zich in de Randstad bevindt, zal de vierkante meter prijs hoger zijn dan in een klein dorpje in Friesland.

Kijk welke huizen er in jouw regio te koop staan en bepaal de grondprijs en de prijs van het woonoppervlak per vierkante meter voor een steekproef van vergelijkbare woningen. Een vergelijkbare woning is van dezelfde soort (vrijstaand, twee onder één kap, tussenwoning) en type (bungalow, boerderij, villa). Op basis van de gemiddelde prijs voor de grondoppervlakte en woonruimte (vierkante meter woonoppervlak) kun je vervolgens een gedegen prijs voor jouw huis bepalen.

Een reële verkoopprijs voor je woning bepalen door je huis te laten taxeren (taxatierapport)

Tegen betaling kun je jouw woning laten taxeren door een professionele taxateur. Deze berekent de waarde van het huis door te kijken naar ouderdom, ligging, staat van onderhoud en prijs van woningen in de omgeving. Met een taxatierapport krijg je een heel nauwkeurige schatting van de waarde van je huis. Hoewel je moet betalen voor deze optie, kan een goede inschatting van de vrije verkoopwaarde van je huis leiden tot een snellere verkoop. De kosten van een taxatie haal je er dus meestal uit.

Een verkoopprijs bepalen op basis van informatie uit het kadaster

Bij het kadaster kun je tegen een kleine betaling alle informatie opvragen die je nodig hebt om een goede waardebepaling voor jouw koopwoning te kunnen doen. Het kadaster geeft informatie over transacties in het verleden. Voor welk bedrag zijn de huizen bij jou in de buurt de laatste maanden en jaren verkocht?

Wat is de gemiddelde prijs per vierkante meter grond in deze stad of regio? Ook kun je bij het kadaster laten uitrekenen hoeveel die woningen sinds de wisseling van eigenaar in waarde zijn gestegen.

De waarde van het huis en de grond laten berekenen door websites

Niet alle informatie is beschermd door het kadaster en bij een aantal van de bekende websites, waarop het aanbod van te koop staande woningen wordt bijgehouden, kun je de waarde van je eigen huis vrij aardig en bovendien laten berekenen op basis van vroegere transacties, woonoppervlak, grondoppervlak, aantal kamers, type en soort woning en materiaal (hout versus steen).

Houd er wel rekening mee dat wat een woning in de praktijk waard is door veel meer factoren wordt bepaald dan de feitelijke informatie die wordt gebruikt voor de bovenstaande berekeningen. Wanneer de markt slecht is, kan een huis veel minder opbrengen dan wat het technisch gezien volgens een taxatierapport waard is. Ook kan een huis significant meer opbrengen doordat het een fantastische ligging heeft met vrij uitzicht of een monumentaal pand is. De waarde van een huis wordt altijd in eerste instantie bepaald door wat een geïnteresseerde koper ervoor over heeft. Wanneer iemand verliefd wordt op jouw huis, zal die er eerder de hoofdprijs voor willen betalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huis verkopen: welke criteria bepalen de waarde van je huis?Huis verkopen: welke criteria bepalen de waarde van je huis?Wie zijn huis wil verkopen, heeft niet altijd een prijs in gedachten. Een huis verkopen is dan ook niet iets wat je rege…
Huis verkopen: hoe bepaal je de vraagprijs van je woning?Huis verkopen: hoe bepaal je de vraagprijs van je woning?Stel je wilt je woning verkopen en je wilt er een aardige opbrengst uit halen. De vraag is dan hoe groot de verkoopprijs…
Hoe wordt de WOZ-waarde vastgesteld?Hoe wordt de WOZ-waarde vastgesteld?De gemeente is verantwoordelijk voor het vaststellen van de waarde van uw huis op grond van de Wet waardering onroerende…
Overwaarde woning berekenenOverwaarde woning berekenenDe overwaarde van de woning kan op diverse manieren worden bepaald, bijvoorbeeld door een taxatierapport op te laten ste…
Taxatie woning; de waardebepaling van een huisTaxatie woning; de waardebepaling van een huisAls je een huis gaat kopen of verkopen krijg je te maken met een taxateur die bepaalt hoeveel je woning waard is. Aan de…

Reageer op het artikel "Wat is mijn huis waard? Bereken de verkoopprijs van je huis!"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 16-02-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Huis verkopen
Schrijf mee!