InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Schimmels in je nieuw gebouwde huis

Schimmels in je nieuw gebouwde huis

Schimmels in je nieuw gebouwde huis Sommige pas gebouwde huizen zijn reeds voor de eigenaars erin trekken, onbewoonbaar. Vocht dat bij de bouwwerken tot stand kwam, werd niet voldoende afgevoerd en heeft ervoor gezorgd dat zich tijdens de bouwfase reeds vocht ontwikkelde. Deze vochtigheid kan op termijn voor gezondheidsproblemen zorgen. Een algehele sanering is dan de enige oplossing. Vieze geurtjes en donkere vlekken op de wand dé tekens die erop wijzen dat zich schimmels hebben ontwikkeld in uw huis. Het vaakst wordt dat probleem veroorzaakt door slechte verluchting. Opvallend is dat ook nieuwbouwhuizen de laatste tijd meer en meer te kampen hebben met vochtigheid. En dat nog zelfs voor de eigenaars in het huis wonen. Bij het bouwen van een huis ontstaat er altijd een heleboel vocht dat normaal gezien niet problematisch is. Als die nattigheid echter niet verdwijnt door te verdampen, zijn klamme wanden de meest perfecte basis voor schimmels.

De gezondheid in gevaar

Er zijn wel 100.000 verschillende soorten schimmels en in geringe concentratie zijn deze micro-organismen overal in de lucht aanwezig, zonder gevaarlijk te zijn. Wanneer de concentratie van schimmels zich echter verhoogt en er zich ook schimmels vormen in de woonruimtes, is de gezondheid van de bewoners in gevaar. Schimmels kunnen ervoor zorgen dat de huid geïrriteerd raakt, het ademhalen moeilijker wordt enzovoort. Anderzijds moet u ook weten dat nattigheid in huis niet alleen de voedingsbodem is van schimmel maar ook van bacteriën.

Schimmels hebben natheid nodig

Om perfect te groeien, hebben schimmels vocht nodig, warmte en voeding. Dat laatste vindt hij in cellulose dat in tapijten, hout en gipswanden zit. Vanaf een relatieve vochtigheid van 70 procent kunnen al bepaalde soorten schimmel ontstaan. Zo een vochtigheid wordt in de meeste woonruimtes niet bereikt. Bij nieuw gebouwde huizen kan dat echter wel gebeuren omdat de klamheid dan zeker stijgt door o.a. materialen die water bevatten, zoals cement, beton enzovoort.

Maar één oplossing: uitdrogen

Bouwprojecten die onderhevig zijn aan regen en dauw, zijn ideaal voor schimmels. Ook wanneer nieuw gebouwde huizen niet voldoende uitdrogen denk aan de stucwerken kan schimmelvorming optreden. Daarom moet elke ruimte dan ook goed worden verwarmd en gelucht. Handig is een meter die de luchtvochtigheid bepaalt, op te hangen en dagelijks af te lezen.

Roep de hulp in van een expert

Als de schimmelvorming al te erg is, dan moet er worden gesaneerd. Soms moeten zelfs stukken muur worden afgebroken. In geen elk geval is het aan te raden zelf met chemische middelen uit de doe-het-zelf-markt het probleem op te lossen. Ze zijn niet sterk genoeg voor verregaande schimmelvorming te bestrijden en verspreiden giftige lucht. Wie schimmels ontdekt in zijn huis, zoekt het best raad bij een expert die met kennis van zaken het probleem zal aanpakken. Iemand met de nodige kennis en kunde gaat namelijk ook op zoek naar de oorzaak van het probleem enzovoort.
© 2010 - 2019 Sjaakdevries, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.vocht-bestrijding.nl/

Reageer op het artikel "Schimmels in je nieuw gebouwde huis"

Infoteur: Sjaakdevries
Gepubliceerd: 24-08-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!