InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Delfts Blauw is weer mode

Delfts Blauw is weer mode

Delfts Blauw is weer mode Delfts blauw is jaren oubollig, truttig en meer iets voor oma geweest. Maar inmiddels mag Delfts blauw weer in de woonkamer, de keuken en het toilet.

Historie

Delfts blauw is in de 16e eeuw ontstaan door een aantal Vlaamse plateelbakkers die het werk van Italianen en Spanjaarden, majolica genoemd, nabootsten. Als in 1585 Antwerpen valt onder het regiem van de Spanjaarden vluchten een aantal Vlaamse plateelbakkers naar Delft. Daar leggen zij de basis voor de hedendaagse Delftse aardewerkindustrie.

Concurrentie

Niet lang daarna doet het porselein uit China haar intreden en de markt van de plateelbakkers wordt moeilijker als het porselein uit China mateloos populair blijkt. De plateelbakkers gaan weer met succes imiteren, maar het porselein wat ze maken is niet echt het porselein zoals het hoort. Porselein is van een speciale porseleinaarde gemaakt, terwijl Delfts blauw een gebakken kleimengsel met een laagje tinglazuur is.

Rond 1800 waren het de Engelse die concurrerend waren. Het was een stuk goedkoper en daarmee voor een grote groep veel aantrekkelijker dan het Delfts blauw. Op dit moment is er nog slechts een fabriek die het echte Delfts blauw produceert.

Mode

Keuken

Zoals het met mode altijd is, het zit in een golfbeweging. Zo is het oud en truttig en zo is het weer mateloos populair. Dit geldt ook voor het Delfts blauw. Jaren gaf het immers een oubollig grootmoeders gevoel, maar inmiddels zien we de tegeltjes weer boven het aanrecht. Handiger is het met stikkers te doen, want mode is vergankelijk en als je het weer zat bent, haal je de stikkers er zo vanaf. Een ingemetseld tegeltje wordt immers wat lastiger. Als je toch met de echte tegels aan de slag gaat zijn de kleine mozaïekachtige tegeltjes echt fraai. Een rustig ogende keuken met deze druk ogende tegeltjes kan erg fraai zijn en zet een fraaie bijpassende ouderwetse koffiemolen bij voor de sier.

In de keuken hoort natuurlijk ook de set koffie- of theekopjes met koffie- of theepot en de welbekende melk en suiker. Wie nog verder wil gaan kan het bestek met als handgreep Delfts blauw kopen en als je knoeit heb je nog de papieren servetten in Delfts blauw. De schort voor als je gaat koken is Delfts blauw alsmede de ovenwanten en de keuken kan kompleet gemaakt worden met overgordijnen in Delfts blauwe taferelen.

Kamer

De kamer kent wat meer verrassende elementen, want wie denkt er nu aan een leuke poef of luie televisiestoel in Delfts blauw? Maar deze zijn wel op de markt. De lampenkap en de welbekende vaas voor mooie rode tulpen is perfect en als je dan toch op je luie Delfts blauwe stoel zit, combineer het dan met de Delfts blauwe pyjama. En als je nog een klein kindje in huis hebt er zijn complete kinderkamer met wipstoeltjes voor in de huiskamer in Delfts blauw of neem een grappig labeldoekje.

Toilet

Het toilet heeft de afgelopen jaren ook al wat metamorfoses ondergaan, maar ook hier mogen de tegeltjes terugkomen en is de wc bril in een fris Delfts blauw motiefje. Hang er een zak voor tijdschriften in Delfts blauw op en een fris Delfts blauw wc papiertje veegt toch iets prettiger dan het saaie wit.

Overig

Tenslotte kan er in de hal nog een paraplu in het motief neergezet worden, zijn er de meest uiteenlopende dekbedden met bijbehorende behangetjes te koop, waar de pyjama natuurlijk weer fraai bij staat en bij de achterdeur komen fraaie bijpassende klompen te staan.

Je maakt je outfit pas af als je ook een hanger in Delfts blauw hebt. Kortom er is werkelijk van alles te koop, maar als zovaak geldt ook hiervoor overdaad schaad. Niets mis mee als je Delfsblauw leuk vindt, maar pas het subtiel toe in huis of laat het in alle kamers op een ludieke manier terugkomen.

Prijzen zijn moeilijk te noemen, want dit is afhankelijk van de kwaliteit. Zo zijn er vazen voor 5,- te koop maar kunnen oplopen tot 1000,- en zijn er nieuwe ouderwetse koffiemolens voor 25,- maar kunnen oplopen tot echt oude in de prijsklasse tot 500,-. Maar feit is wel dat er voor ieder wat wils is als je van Delfts blauw houdt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Servies: Delfts blauwServies: Delfts blauwDelfts blauw is een blauw met wit gemaakt aardewerk dat erg populair is en zowel in Nederland als het buitenland erg bek…
Delfts Blauw, geschiedenis, fabrikanten en informatieDelfts Blauw, geschiedenis, fabrikanten en informatieDelfts blauw, antiek delfts blauw, delfts blauwe borden en vazen. Delfts Blauw, de trots van Delft. Wat is de geschieden…
Opkomst, bloei, neergang en nieuw leven Delfts aardewerkOpkomst, bloei, neergang en nieuw leven Delfts aardewerkAardewerk uit Delft is over de hele wereld bekend. Naast fabrieksmatig vervaardigd Delfts blauw, waaronder veel kitsch p…
Koningin Beatrix en een Koninklijk bord bij haar abdicatieKoningin Beatrix en een Koninklijk bord bij haar abdicatieKoningen en koninginnen, abdicaties en troonswisselingen zijn gelegenheden waarbij plateelschilders borden beschilderen…
Chinese invloeden in ons interieurChinese invloeden in ons interieurEen interieur samenstellen uit meubelen die je smaak vertegenwoordigen is niet per definitie aan een stijl gekoppeld. Ba…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Delfts Blauw is weer mode"

Reacties

Bmweetje, 18-10-2012 12:13 #3
Is het ook bekend of er nog waarde en handel zit in delfsblauw? Reactie infoteur, 18-10-2012
Het is maar net wat de gek er voor geeft. Maar laatst zag ik op een beurs een kraam met bijna alleen maar Delfsblauw en dat ging snel van de hand. Ik vond het nog best duur, maar veel mensen (met name vrouwen) vinden Delfsblauw helemaal in de landelijke keuken passen en zeker wat ouder spul doet het meer dan goed,

Lannoo Lilianne, 18-06-2012 16:35 #2
Ik bezit nogal wat delfts blauw op sommige dingen staat een nr wat wil dat zeggen? Reactie infoteur, 18-06-2012
Dat zijn volgens mij serienummers.

H. P. Bakker, 23-10-2011 22:19 #1
Waar kan ik het Delfts blauwe wc papier kopen. De laatste keer gekocht bij Xenos, maar ze hebben het niet meer. Vandaar mijn vraag. Reactie infoteur, 24-10-2011
Ik heb het recentelijk nog bij de Slecker (ik weet niet of je het zo schrijft) gezien. Het zijn meestal de winkelketens die grote partjien goedkoop opkopen, die dit soort wc papier nog heeft.

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 19-11-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woning
Reacties: 3
Schrijf mee!