InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Spinnen zijn ook verzot op Vinex locaties

Spinnen zijn ook verzot op Vinex locaties

In vrijwel elke nieuwbouwwijk is het een bekend fenomeen. Enkele jaren tijdens na oplevering van de huizen ontstaat er een spinnenplaag. Waarom juist een spinnenplaag in nieuwbouwwijken en wat kun je er tegen doen.

Waarom komt een spinnenplaag vaak voor op een nieuwbouwlocatie

Op het moment dat een nieuwbouwwijk wordt gebouwd is er vaak sprake van een groot leeg terrein. Dit terrein wordt van nature al bewoond door spinnen maar ook trekken spinnen uit omliggende gebieden graag naar dit lege terrein toe. Tijdens de bouw van de huizen nemen zij hun intrek in een nieuwbouwwoning en vestigen zij zich in de spouwmuren van de te bouwen huizen. De huizen worden afgebouwd en hierdoor krijgt de spin alle gelegenheid om zich enkele jaren, totaal ongehinderd door menselijke vijanden, voort te planten. Het is dan ook niet gek dat in nieuwbouwwijken een spinnenplaag kan ontstaan. Bijkomend probleem is dan ook nog dat in nieuwbouwwijken doorgaans geen bomen te vinden zijn en dat er dus ook veel minder vogels aanwezig zijn. Deze vogels pikken normaal gesproken een aardig spinnetje mee.

Er zijn dan ook verhalen van bekend van de nieuwe bewoners van Vinex locaties die zich letterlijk door de spinnenwebben naar buiten moesten bewegen en omringd werden door ongeveer 20.000 spinnen.

Spinnen worden in Nederland gezien als nuttige dieren, ze houden immers vliegen en ander ongedierte op afstand. Bovendien bevat elk hygiënisch huis in een niet nieuwbouwwijk ook gemiddeld 1500 spinnen. Genoeg om vele van ons de stuipen op het lijf te jagen. Het is overigens een fabeltje dat spinnen zouden verdwijnen als u het web kapot maakt. Een dergelijke logica bezitten spinnen niet en uit instinct maken zijn op precies dezelfde plek weer gewoon een nieuw web.

Huis, tuin en keukenbestrijding

  • Ragebol en stofzuiger: Het eenvoudigste is natuurlijk om zoveel mogelijk spinnen zelf te verwijderen. De aanhouder wint op den duur. Denkt u dan echter ook eens aan kelders en kruipruimten, een favoriete verblijfsruimte van spinnen. Zet na het zuigen de stofzuiger buiten, vervang de zak of sluit de slang of met een prop om te voorkomen dat ze er weer uit kruipen.
  • Een plantenspuit met bleekwater zou voor kleinere oppervlakten als balkons uitkomst kunnen bieden. Spuit de ruimte regelmatig in, trek hierbij wel oude kleding aan. Daar spinnen het ook uitstekend doen in rioleringsbuizen kan ook een scheut bleek hier geen kwaad.
  • Plaats vogelhuisjes en eventueel voederbakjes in de tuin zodat uw wijk aantrekkelijker wordt voor vogels. Deze zullen uiteindelijk ook behoorlijk wat spinnen opeten en zo meewerken aan de bestrijding van de plaag
  • Spinnen zouden niet houden van de geur van water met azijn. Het is de moeite van het proberen waard, een goedkope en milieuvriendelijke methode

Professionele spinnenbestrijders

Een simpele zoektocht op internet levert tal van bedrijven op die spinnen professioneel verwijderen. Uit reacties op verschillende fora blijkt dat er vele bedrijven zijn die goed werk leveren maar dat er ook genoeg bedrijven zijn die minder goed werk afleveren. Zorg dus vooral dat u eerst even verder kijkt dan de eerste melding en goed nagaat of er tevreden reacties over het desbetreffende bedrijf vind voordat u er gebruik van maakt.

Als u gebruik wenst te maken van een dergelijk bedrijf is het aan te raden dit met meerdere bewoners tegelijk te doen zodat gelijk een groot deel verjaagd wordt en de spinnen niet alsnog via een niet behandelde omweg vanaf het huis van uw buren uw woning binnenkruipen.
Gerelateerde artikelen
Zelf een wespennest bestrijden, tips voor een goede afloopZelf een wespennest bestrijden, tips voor een goede afloopEen wespennest bestrijden is niet moeilijk. Met de juiste hulpmiddelen kan iedereen een makkelijk te bereiken wespennest…
Bestrijden van spinnen! Hoe en met welke middelen?We hebben er allemaal wel last van, ongedierte in de voor en/of achtertuin maar ook in het huis zoals mieren, rupsen, sl…
Schimmels, bacteriën en spinnen!Schimmels, bacteriën en spinnen!De keuken en de badkamer zijn de lievelingsplaats van bacteriën. De badkamer vinden ze geweldig omdat het er lekker warm…
Vliegjes nabij het afvoer? Mogelijk zijn het latrinevliegenTreft u in huis kleine zwarte vliegjes aan nabij een afvoerputje of ziet u vliegjes in de badkamer of toilet? Mogelijk h…
De spinnen in Nederland: alles over de spin 2017De spinnen in Nederland: alles over de spin 2017De spin en spinachtige spreekt tot de verbeelding. Naar schatting 70.000 spinnen zijn er over de hele wereld beschreven.…
Bronnen en referenties
  • http://kassa.vara.nl/portal?_scr=cons_question&qid=198655&cat=25476 http://www.zeeburg.nu/index.php/site/comments/at5_spinnenplaag_op_ijburg/ Tijdschrift Quest, uitgave december 2007 http://www.infotalia.com/nl/wonen/huishoudtips_woonkamer_detail.asp?id=1063 http://www.huishoudplaza.nl/forum_topic.asp?TOPIC_ID=3719&FORUM_ID=2&CAT_ID=2&Forum_Title=Huishoudelijke+vragen&Topic_Title=dikke+spinnen+verjagen+in+huis&whichpage=5&tmp=1#pid49828 http://www.huishouden.adviesplaats.nl/index.php?disp=showtip&sec=huishouden&cat=32&tip=381

Reageer op het artikel "Spinnen zijn ook verzot op Vinex locaties"

Infoteur: Dsvh13
Gepubliceerd: 27-05-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!