InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Verhuizen en een verhuislift

Verhuizen en een verhuislift

Verhuizen en een verhuislift Een van de belangrijke punten om een verhuizing goed te regelen, is rekening te houden met de locatie waar vandaan de goederen verhuisd moeten worden, maar ook de nieuwe locatie waar alles heen moet worden gebracht. Hulpmiddelen zoals een verhuislift kunnen noodzakelijk zijn om de goederen uit huis te krijgen. Dit kan een verhuisbedrijf regelen, maar als de verhuizing zelf wordt gedaan dan moet de verhuislift ook zelf geregeld worden.

Functie van een verhuislift

Een verhuislift ofwel ladderlift kan in veel situaties zijn nut bewijzen en is in principe te gebruiken voor het verticaal transport van allerhande materialen. Op deze manier zijn er geen takels nodig, hoeft u niet de trap op te lopen met de materialen en is er sprake van geen tot weinig fysieke belasting. Het principe van een ladderlift is simpel: het apparaat bestaat uit een eventueel nog op te bouwen ladder en een liftplatform. De lift wordt over de ladder heen en weer bewogen, en op de lift kunnen de te verplaatsen materialen geplaatst worden. Losse verhuisliften zijn daarbij vaak handmatig verrijdbaar en er zijn er ook die op een aanhanger of bedrijfswagen zijn bevestigd. Ook deze zijn dan uiteraard verplaatsbaar. Beide soorten zijn zowel te koop als te huur.

Een verhuislift huren

Verhuizen vanaf een flatwoning op de zevende etage kan een stuk sneller verlopen als er gebruik wordt gemaakt van een verhuislift. Een verhuislift is voor bepaalde goederen zelfs noodzakelijk om deze op een fatsoenlijke manier de woning uit te kunnen krijgen. Er zijn verschillende mogelijkheden voor het huren, waarbij de keuze voor het type onder meer afhankelijk zal zijn van de hoogte van de flatwoning of het appartement waaruit de goederen verhuisd moeten worden. Het huren van een verhuislift kan via internet gedaan worden door er één te reserveren. Bij twijfel over het type verhuislift dat nodig zal zijn, is het echter raadzaam om eerst contact op te nemen met het verhuurbedrijf om daarover advies te krijgen. Een verhuislift kan ook gehuurd worden als het niet gaat om een complete verhuizing, maar om een specifiek meubelstuk of bijvoorbeeld een piano die een andere bestemming moet krijgen. De verhuislift wordt normaliter bediend door een medewerker van het verhuurbedrijf.

Verhuisbedrijf met verhuislift

Als de verhuizing geheel of voor een deel wordt uitbesteed aan een verhuisbedrijf, dan zal het betreffende bedrijf ook zorgen voor een verhuislift indien dit nodig wordt geacht. Het voordeel van het inhuren van een verhuisbedrijf inclusief verhuislift, is dat de verhuizing op een professionele manier zal worden uitgevoerd en op een goed georganiseerde wijze zal verlopen. Er zijn wel tariefverschillen tussen de verhuisbedrijven, zodat het aanvragen van meerdere offertes bij verschillende verhuisbedrijven zeker kan leiden tot een scherpe prijs.

Specificaties van verhuisliften

Ladderliften worden door diverse fabrikanten gefabriceerd en met uiteenlopende specificaties geleverd. Globaal kan gesteld worden, dat er ladderliften zijn met een gewicht uiteenlopend van 50 kg in het geval van een demontabele en verrijdbare traplift, tot ruim 1400 kg bij een hydraulische ladderlift op aanhangwagen of bedrijfswagen. Laadvermogen en opbouwhoogte variëren daarbij van 250kg en 30 meter bij de demontabele ladderlift, tot een veelvoud aan kilogrammen en een opbouwhoogte tot ruim 80 meter.

Veiligheid van een ladderlift

Het gebruik van verhuisliften brengt risico’s met zich mee. Verkeerd gebruik kan schade veroorzaken, om over de persoonlijke ongelukken nog maar helemaal niet te spreken. Voor mensen die met name beroepsmatig veel met een ladderlift werken, is het daarom aan te raden dat zij een veiligheidscursus volgen met betrekking tot het werken met de lift. Mensen die niet beroepsmatig met een ladderlift werken, dienen bij het huren van de lift een uitgebreide instructie te krijgen. Krijgt u deze niet, vraag er dan om. Het is in uw eigen belang dat u op een verantwoorde manier ermee kunt omgaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 3dman Eu, Pixabay
  • www.boels.nl
  • www.verhuislift.com

Reageer op het artikel "Verhuizen en een verhuislift"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 10-05-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Verhuizen
Schrijf mee!