InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Verhuizen naar een verzorgingshuis

Verhuizen naar een verzorgingshuis

Verhuizen naar een verzorgingshuis Er zijn veel mensen die op oudere leeftijd verhuizen naar een verzorgingshuis. Dat komt omdat zij minder in staat zijn dan voorheen om goed voor zichzelf te zorgen. Er zijn veel vooroordelen over het wonen in een verzorgingstehuis. Zo zouden bejaarden eenzaam worden en de verpleging slecht. Die vooroordelen blijken slecht gedeeltelijk waar. Soms is juist het tegendeel waar. Tegelijkertijd wil de Nederlandse regering zoveel mogelijk verzorgingstehuizen sluiten, zodat mensen langer thuis kunnen wonen. Lees er alles over in dit artikel.

Verhuizen naar een verzorgingshuis

Veel mensen belanden op hun oude dag in een verzorgingstehuis. Er zijn meer dan 2.6 miljoen Nederlanders die 65 jaar of ouder zijn. Daarvan wonen er ruim honderdduizend in een verzorgingshuis. Ruim vijftigduizend wonen er in een verpleeghuis. Het verschil tussen deze beiden is dat in een verpleeghuis meer verpleging wordt geboden. De gezondheid van de mensen zal daar doorgaans een stuk minder zijn. In Nederland zijn er bijna zeventienhonderd verzorgingstehuizen. De belangrijkste reden waarom iemand in een verzorgingstehuis terecht komt is omdat iemand niet meer goed in staat is om voor zichzelf te zorgen. Soms kan het gaan om een echtpaar, in zeventig procent van de gevallen gaat het om een alleenstaanden. Het grootste deel van de bewoners is vrouw. Dit komt omdat vrouwen gemiddeld een paar jaar ouder worden dan mannen.

Voordelen en nadelen van het wonen in een verzorgingstehuis

Er zijn bepaalde voordelen en nadelen aan het wonen in een verzorgingstehuis. Het grootste voordeel is natuurlijk dat mensen worden verzorgd die vaak niet meer goed voor zichzelf kunnen opkomen. Ook kan het voor sommige mensen goed helpen tegen de eenzaamheid. Mensen die moeilijk ter been zijn komen doorgaans niet heel veel meer buiten de deur. Als vervolgens ook een partner of vrienden in de omgeving wegvallen kan dat leiden tot een grote eenzaamheid. In een verpleegtehuis kunnen mensen weer deelnemen aan groepsactiviteiten en hebben mensen contact met anderen. Er zijn ook nadelen. Zo loopt de zorg in de verzorgingshuizen terug. Doordat er bezuinigd moet worden is er minder personeel beschikbaar. Verder komt het ook regelmatig voor dat ouderen in het bejaardentehuis worden gepest door andere ouderen. Ook vinden veel ouderen het lastig dat ze uit de omgeving zijn geplukt waar ze vaak een groot deel van het leven hebben gewoond. Ze zijn bang contacten te verliezen met bijvoorbeeld de buurtbewoners.

Wonen in een bejaardenhuis kan ook leuk zijn

Uit onderzoek blijkt echter dat verhuizing niet per se een drama hoeft te zijn voor senioren. Onderzoekster Brigitte Bloem promoveerde aan de Vrije Universiteit op een onderzoek naar het effect van een verhuizing op senioren. Volgens haar hebben veel ouderen weinig moeite met het leggen van nieuwe contacten in een nieuwe omgeving. Sommigen bloeien zelfs helemaal op. Volgens haar is er weinig bewijs voor de stelling dat mensen sociaal en emotioneel ontwricht raken. Volgens haar is het belangrijk dat er een omslag plaats vindt in het denken over senioren. De overheid zou eerlijke voorlichting moeten gaan geven over de voordelen en nadelen van een verhuizing naar een verzorgingstehuis.

Verkleinen en verdwijnen van het verzorgingshuis

De regering wil juist het aantal verzorgingshuizen in Nederland fors verkleinen. Dat komt omdat het volgens hen te veel geld kost. Zij wil daarom stimuleren dat mensen zo lang mogelijk thuis blijven wonen. Dit kan door de thuiszorg te verbeteren. Ook wordt er een sterk beroep gedaan op de omgeving, de zogeheten mantelzorgers. Het gaat dan onder andere om de kinderen en andere familieleden. Deze maatregelen hebben geen gevolg voor de mensen die op dit moment al in een bejaardentehuis zitten, maar wel voor toekomstige gevallen. Alleen de mensen die echt niet voor zichzelf zouden kunnen zorgen zouden dan nog recht hebben op een plek in een verzorgingstehuis.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Verhuizen naar een verzorgingshuis"

Reacties

Francina, 31-01-2017 19:20 #2
Mogen de mensen tegenwoordig niet meer zelf beslissen wanneer ze zelf vinden dat ze graag met de zorg en hulp in een bejaardenhuis prettig zouden kunnen wonen en zo ook wat van meer vriendschap van anderen kunnen genieten? En dat ze niet met de gedachten rondlopen, van ja de volgende stap en laatste stap is een verpleegtehuis?

En nog beter zou zijn als dat bejaardenhuis ook nog in hun oude vertrouwde buurtje is. Dit is toch het ideale idee van met plezier oud worden, met een beetje hulp van anderen? Zeker als de kinderen niet in de buurt wonen is mantelzorg gewoon niet mogelijk.

Maxime, 01-04-2014 21:44 #1
Wie bepaalt er eigenlijk of ouderen nog op zichzelf kunnen wonen of niet? Wie bepaalt er dat ouderen naar een andere plek moeten gaan om daar zorg te krijgen i.p.v. thuiszorg?

Gr, Maxime.

Infoteur: Simcha
Laatste update: 13-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Reacties: 2
Schrijf mee!