InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Gekke architectuur: vreemde en rare huizen en gebouwen

Gekke architectuur: vreemde en rare huizen en gebouwen

Gekke architectuur: vreemde en rare huizen en gebouwen Er zijn in de wereld heel veel vreemde, rare en bizarre gebouwen te vinden. Een aantal daarvan zijn bij nagenoeg iedereen bekend, maar er zijn ook heel veel onbekende architectonische hoogstandjes. In dit artikel hebben we 10 gekke huizen en gebouwen voor u op een rijtje gezet. Van Nederland tot Columbia en van China tot de Verenigde Staten. Er staan huizen tussen die je niet zo snel op funda.nl, de drukst bezochte Nederlandse huizenaanbodsite, of een buitenlands equivalent zult vinden.

Kettle house

Dit fluitketelhuisje is te bezichtigen in Galveston, Texas, in de Verenigde Staten. Het verhaal gaat dat het gebouwtje in de jaren '50 van de vorige eeuw is gebouwd. Het is opgetrokken uit de bovenkant van een silo, die is omgedraaid en waar een dak overheen is gelegd. Het huisje is erin geslaagd om de orkaan Ike te overleven, die er in 2009 tekeerging Het was de ergste orkaan die Galveston trof sinds 1900.

Voor de liefhebbers die het huisje willen bezichtigen: het adres is 14108 San Luis Pass Road.

Piano-huis

Dit ongewone gebouw in de vorm van een piano en een viool, is gebouwd in 2007 en dient als showroom voor het tentoonstellen van de plannen voor een nieuwe wijk in Huainan City te China. De transparante Viool herbergt de roltrap en de trap. Het werd ontworpen door Hefei University of Technology en is gebouwd op een schaal van 50:1. Door zijn unieke vorm is het gebouw uitgegroeid tot een toeristische trekpleister en veel pasgehuwden gaan er graag op de foto. De lokale bevolking noemt het gebouw 'het meest romantische in China'.

Bron: Stern / Wikimedia CommonsBron: Stern / Wikimedia Commons

House Attack

Over vreemde gebouwen gesproken. Alsof iemand uit het niets een huis op het gebouw heeft geplakt. Het is een museum: mumok, een afkorting van 'MUseum MOderner Kunst'. Het museum is bekend om haar uitgebreide collectie 20e en 21e eeuw moderne kunst. Je kunt het vinden in Wenen, Oostenrijk.

Kunstenaar Erwin Wurm staat bekend om zijn ongewone, soms humoristische en soms raadselachtige werk. Het intrigerende van 'House Attack' is de sensatie die je ervaart door onder een huis door te lopen dat is neergestreken in deze precaire en hachelijke positie.

The Basket Building

Bron: Rosswirth42 / PixabayBron: Rosswirth42 / Pixabay
Voor dit gebouw moet je naar Newark, Ohio, in de Verenigde Staten. Hier kun je genieten van 's werelds grootste mandvormige gebouw. Het is eigenlijk een kantoorgebouw en het herbergt het hoofdkwartier van Longaberger Basket Company. Dat verklaart de ongewone vorm. De man die dit bedrijf oprichtte, is Dave Longaberger. Hij verdient zijn brood met het fabriceren van picknickmanden en mandjes. Het gebouw is een nauwkeurige replica van een normaal winkelmandje en is nu één van de belangrijkste toeristische attracties van de stad. Het ontwerp is perfect en accuraat en alle details zijn bewaard gebleven. Zo heeft het gebouw twee handvatten, net als een gewone picknickmand. Deze handgrepen worden gedurende de wintermaanden voortdurend verwarmd om ijs- en sneeuwafzettingen te vermijden.

Huis tussen rotsblokken

Geïnspireerd door The Flintstones (een Amerikaanse animatieserie dat zich afspeelt in de prehistorie), werd dit prachtige huis gebouwd tussen twee gigantische stenen in Fafe te Portugal. Door zijn ongebruikelijke ontwerp, trekt het huis ieder jaar veel toeristen van over de hele wereld. Je moet wel even je wandelschoenen aantrekken als je een bezoekje wilt brengen aan het huis.

Bron: Joymaster / Wikimedia CommonsBron: Joymaster / Wikimedia Commons

The Crooked House

Dit gebouw heeft iets onwerkelijks, het lijkt op een surrealistisch schilderij of cartoon, maar het is een echt gebouw. Het is waarschijnlijk het meest gefotografeerde gebouw in Polen en het is gelegen in Rezydent winkelcentrum in de stad Sopot. Dit gebouw werd ontworpen door de Poolse architect Szotynscy Zaleski, die zich liet inspireren door de sprookjesachtige illustraties van Jan Marcin Szancer en de kunstwerken van Per Dahlberg. Een saillant detail aan dit buitengewone gebouw is het dak van blauw-groene geëmailleerde dakspanen, welke is ontworpen om de indruk van een draak te geven. Wanneer het gebouw 's-avonds wordt verlicht, ziet het er pas echt fantastisch en sprookjesachtig uit.

Bron: Diliff / Wikimedia CommonsBron: Diliff / Wikimedia Commons

Casa Milà

Wie Barcelona bezoekt, moet een bezoekje hebben gebracht aan dit appartementengebouw van architect Antoni Gaudí. Het is één van zijn bekendste werken. Het ligt aan de Passeig de Gràcia in Barcelona. De buitenmuren zijn golvend uitgevoerd en op het dak hebben de luchtkanalen en schoorstenen grillige vormen welke kenmerkend zijn voor het gebouw. Het gebouw wordt ook La Pedrera genoemd, Catalaans voor De Steengroeve. Deze naam slaat op het uiterlijk van het gebouw en is negatief bedoeld. Het gebouw voldeed destijds (begin 19e eeuw) niet aan de toen geldende architecturale normen.

Huis van keramiek

Dit bijzondere huis van keramiek in Colombia, is ontworpen door de architect Octavio Mendoza. Het stulpje is volledig opgetrokken uit klei en lemen blokken (adobe genaamd) en vervolgens met vuur verhit. Dit maakt in principe het gebouw ongevoelig voor water en bestand tegen schade als gevolg van aardbevingen. Ook is het van binnen aangenaam koel en dat is in in warmere klimaten geen overbodige luxe.

Zaanse Schans

Bron: WT shared / Wikimedia CommonsBron: WT shared / Wikimedia Commons
Even wat bizarre architectuur uit eigen land. In het centrum van Zaandam is een hotel opgetrokken dat als het ware is opgebouwd uit de gevels van traditionele Zaanse huisjes. Het lijken 70 lossen huisjes, maar in de stapel bevinden zich 160 kamers, verdeeld over 11 verdiepingen. Het is uitgevoerd in vier kleuren Zaans groen.

Het gebouw is typische fusionarchitectuur: het heden wordt op inventieve en eigenzinnige wijze met het verleden verbonden. Het hotel is ontworpen door WAM architecten en is in 2010 opgeleverd.

Bron: Jennyzibreva / Wikimedia CommonsBron: Jennyzibreva / Wikimedia Commons

Dancing house

Het Dansende Huis (Tancici dum) is gevestigd in is gevestigd in Praag, Tsjechië en gebouwd tussen 1992-1996. Dit moderne, glazen gebouw wordt omgeven door historische architectuur. Dansende huis is ontworpen door de architecten Vlado Milunc en Frank O Gehry.

Alleen de bovenste verdieping van het Dansende huis is toegankelijk voor het publiek. Je zou het misschien verwachten, maar er is geen dancing in gevestigd; het is de thuisbasis van één van de grootste restaurants van de stad: Celeste Restaurant.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hundertwasser (1928 - 2000)Hundertwasser (1928 - 2000)Friedensreich Hundertwasser was een excentrieke Oostenrijkse schilder en architect. De kunst van Hundertwasser heeft alt…
Valuta wisselen en vreemde valuta bestellenValuta wisselen en vreemde valuta bestellenTegenwoordig betalen we meestal met giraal geld, maar het contante geld is nog steeds niet helemaal weg te denken. Conta…
Krediet in vreemde valuta, de voordelen en risico'sKrediet in vreemde valuta, de voordelen en risico'sHet opnemen van een lening in vreemde valuta kan gunstiger voorwaarden opleveren. Een deviezenkrediet kan voordeliger zi…
Engels op de basisschool, op naar tweetalig onderwijsEngels op de basisschool, op naar tweetalig onderwijsIn de hele wereld krijgen kinderen op zeer jonge leeftijd les in een vreemde taal. Ook in de EU-lidstaten is daar veel d…
Vreemde valuta rekening openenVreemde valuta rekening openenBij de meeste banken is het mogelijk om een vreemde valuta rekening te openen. Er zijn veel Nederlanders die daar behoef…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gekke architectuur: vreemde en rare huizen en gebouwen"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 19-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!