InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Hout in het interieur

Hout in het interieur

Hout in het interieur Niet weg te denken, hout in het interieur. Hout is ooit duizenden jaren geleden de basis geweest voor meubelen en die basis vormt het nog steeds. Wat wel verandert zijn stijlen of er komen er in ieder geval een aantal bij. Waarbij de hoofdmoot bestaat uit meubelen waarbij je het weer mag zien dat hout hout c.q. een boom is.

Basis

De basis is en blijft hout in alle soorten die er zo ongeveer bestaan, met die beperking dat er bepaalde houtsoorten niet gebruikt mogen worden in verband met ontbossing. De mens zou de mens niet zijn als daar geen oplossing voor gevonden voor zou kunnen zijn. Er worden nu, op een verantwoorde manier, bomen omgehakt. De aanplanting loopt evenredig, dus de natuur blijft op deze manier in stand en de lokale bevolking kan een verantwoord salaris verdienen in deze business.
Het gegeven dat er veel ontbossing heeft plaatsgevonden zegt wel iets over de populariteit van hout en hardhout in het bijzonder. Dit is bijna onverwoestbaar hout. Gelukkig is er op veel plaatsen ingezien dat bossen niet oneindig zijn.

Bron: Felipvens, PixabayBron: Felipvens, Pixabay

Hout mag weer hout zijn

Hout is niet weg te denken uit de woning. Soms zie je niet dat iets van hout is, dan is het bewerkt met verf, kunststof of andere materialen. Maar strikt genomen heeft nagenoeg iedereen wel iets in huis wat van hout is. En zoals stijlen in de tuin, de kleding of wat dan ook kent het interieur ook stijlen. Hier horen houtsoorten bij die dan plots populair worden, zo zagen we eerst voor buiten en daarna ook voor binnen het steigerhout. Dit, terwijl er toch al heel lang steigerhout is, wordt het enig moment voor het eerst gebruikt in de verwerking van meubelen, wat vervolgens goed in de markt gezet wordt en wordt het zomaar enorm populair. Zo kent teakhout een periode dat het in de meubeltoonzalen de boventoon voert, maar ook eiken, beuken of grenen.

Alles mag

Een verandering die de laatste jaren is doorgevoerd is het gegeven dat alles mag en er zelfs verschillende houtsoorten en stijlen in de woning gecombineerd kunnen worden. Dit geeft de mens meer vrijheid in het eigen maken van het huis. Je kunt er op deze manier veel meer je eigen unieke huis van maken en is geen interieur hetzelfde.

De boom blijft de boom

Een relatief nieuw aspect wat groots wordt neergezet in de meubeltoonzalen en de glossy tijdschriften, is het meubilair waar de boom de boom, of een deel daarvan, blijft. Enkele voorbeelden hoe het wordt toegepast:
  • salontafels
  • bijzettafels
  • krukjes
  • zijtafels
  • bankjes (binnen en buiten)
  • tafels (binnen en buiten)
  • staanders voor lampen
  • stoelen

Meubilair waar de boom overdwars of ik planken gezaagd dienst doet. Om er voor te zorgen dat het rottingsproces niet in gang gezet wordt, worden de stukken van de boom behandeld met een soort impregneringsmiddel, maar de kleur, structuur en het robuuste aspect blijft behouden.
Combineer het robuuste hout met andere houten meubelen om bijvoorbeeld het landelijke door te voeren in de woning, maar even zo goed combineer je het met kunststof of glas om het een strakke moderne look te geven. Alle combinaties kunnen en mogen en dat maakt dat je met het robuuste hout alle kanten op kunt en het in korte tijd in populariteit wint.

Zorgzaam

Alle mooie toepassingen van hout ten spijt, het is en blijft van groot belang dat we zorgvuldig met het stukje natuur omgaan. Het is iets wat de natuur ons schenkt en waar wij bewust mee om moeten blijven gaan. Dat kan ook en er worden ook steeds meer initiatieven genomen die hier een bijdrage aan leveren. Een prima ontwikkeling, maar alertheid blijft belangrijk!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hout in het interieur"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woning
Schrijf mee!