InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Overlast door overhangend groen van de buren

Overlast door overhangend groen van de buren

Overlast door overhangend groen van de buren Het groen in de tuin van de buren kan voor overlast zorgen. Takken van bomen en struiken kunnen gaan overhangen en de wortels kunnen schade aanrichten. Grote bomen nemen het licht uit de tuin weg waardoor de beplanting wordt belemmerd in de groei. Dit kan een bron van ergernis zijn. In het ergste geval ontstaat er een burenruzie. Vaak kan het probleem in goed overleg worden opgelost. Maar daar is wel begrip voor elkaars standpunten en een respectvolle benadering voor nodig. Daarnaast is het ook goed om te weten wat je rechten zijn.

Overlast door overhangend groen

Het is mogelijk dat je hinder ondervindt van het groen uit de tuin van de buren, of van gemeentelijk groen. Struiken en takken van bomen kunnen overhangen in de tuin. Ook de wortels van een boom kunnen schade aanrichten. Doorschietende wortels veroorzaken bijvoorbeeld verzakkingen in het terras of ze brengen schade toe aan de bebouwing. Grote bomen kunnen te veel licht uit de tuin wegnemen. Dit beperkt de groei van de beplanting. Soms bestaat de overlast uit de hoeveelheid bladafval in het najaar. Maar ook bloesems, zaadjes en stuifmeel zorgen voor overlast. Mensen met een allergie kunnen veel last hebben van stuifmeel. Wat zijn in deze gevallen je rechten en wat kun je doen om het probleem op te lossen?

Het gesprek

In eerste instantie is het beter om in gesprek te gaan met je buren. Als het probleem in goed overleg kan worden opgelost blijft de relatie met de buren goed. En dat is heel wat waard! In een goed gesprek is het nodig om begrip te hebben voor elkaars standpunten. Hier hoort ook een respectvolle benadering bij. Kom je er niet uit en willen de buren niet meewerken om tot een oplossing te komen? Dan is het goed om te weten wat je rechten zijn. Huur je de woning en heb je last van overhangend groen? Stel de verhuurder dan op de hoogte, die moet zorgen voor ongestoord woongenot.

Het planten van bomen en struiken

Volgens de wet moeten bomen minimaal twee meter en heesters 50 cm van de erfgrens afstaan. Voor een tuin die grenst aan openbaar groen, of aan het water gelden deze regels niet. Als buren mag je in onderling overleg ook van deze regels afwijken.

Gemeenten

Gemeenten mogen andere afstanden bepalen, die staan in de Algemeen Plaatselijke verordening of de Bomenverordening. Je kunt dit bij de gemeente navragen. Er zijn gemeenten waarbij er geen afstand tussen de erfgrens hoeft te zitten. Als je niet precies weet waar de erfgrens ligt kun je de tuin door het kadaster laten opmeten. Daar zijn wel kosten aan verbonden.

Het snoeien

Overhangend groen mag niet zonder toestemming worden gesnoeid. Als de buren toestemming geven om te snoeien, geef dan duidelijk aan wat je graag wilt verwijderen. Volgens de wet mogen alleen de overhangende takken worden gesnoeid. Als er geen toestemming wordt gegeven dan kun je de buren verzoeken binnen een redelijke termijn (ongeveer zes weken) de takken zelf te snoeien. Als de buren dit niet doen en ze hebben er geen goede reden voor dan mag je de overhangende takken zelf snoeien.

Overmatig snoeien

Overhangend groen mag worden gesnoeid maar de beplanting mag hierdoor niet onherstelbaar beschadigen. Alleen de takken die boven eigen grond hangen mogen worden gesnoeid. Haal dus niet te veel weg!

Boomwortels

De wortels van bomen kunnen in je tuin groeien en daar schade aanrichten. Deze wortels mogen zonder toestemming van de buren worden gekapt, mits het geen gevaar voor de boom oplevert en de wortels zich onder of op eigen grond bevinden. Als het een grote boom betreft is het beter om vakkundig advies in te winnen. Bomen nemen voedingsstoffen op uit de bodem. Dit doen ze met hun wortels. Door hun wijdvertakte wortelgestel blijven ze ook stevig op hun plek staan. Als de wortels van een boom zomaar zouden worden afgezaagd, dan is de stabiliteit weg. (Dit geldt voor wortels met een doorsnee van tien centimeter) Voedingstoffen kunnen niet goed meer worden opgenomen en de boom verzwakt. Een verzwakte boom kan doodgaan of omvallen. Degene die de wortels heeft afgezaagd kan dan aansprakelijk gesteld worden. Bij lage beplanting is het afzagen van de wortels minder erg. Bedenk wel dat de kosten voor het snoeien niet op de buren kunnen worden verhaald.

Bomen die te veel licht wegnemen

Een grote boom in de buurtuin kan zoveel licht wegnemen dat het hinderlijk kan zijn. De gemakkelijkste oplossing is het snoeien van de boom. Bij een kleine tuin zal een boom eerder voor overlast zorgen dan wanneer je een grote tuin hebt. Een boom op het noorden houdt minder licht tegen dan een boom op het zuiden en zal dus minder overlast geven. Het kappen van een boom is een allerlaatste optie en dan moet je kunnen aantonen dat het redelijk is om deze te kappen. Dit komt in de praktijk niet zo vaak voor.

Gemeentegroen

Bij overlast door het groen van de gemeente kun je een verzoek bij de gemeente indienen. De gemeente bekijkt de situatie en laat daarbij ook het belang van de buurtbewoners meetellen om tot een besluit te komen. Bij overlast door stuifmeel of bladval zal de gemeente niet zomaar een boom verwijderen. Bewoners moeten tot op zekere hoogte de lasten accepteren.

Bomen kappen

Bomen mogen niet zomaar worden gekapt. Dit hangt af van de regels in de Algemeen Plaatselijke verordening van de betreffende gemeente. Over het algemeen is het aanvragen van een vergunning verplicht bij een stamdoorsnede van 10 cm of meer. Een vergunning kan worden geweigerd als het een bijzondere boom betreft, of als de boom straatbepalend is. Voor het snoeien heb je soms ook een vergunning nodig, als het inkorten meer dan twintig procent bedraagt.
Gerelateerde artikelen
De snoeitabel, wanneer en hoe snoeien?De snoeitabel, wanneer en hoe snoeien?Wanneer en hoe je planten en struiken moet snoeien kun je vinden in de snoeitabel in dit artikel. Een snoeitabel wordt o…
Rechten en plichten in de tuinRechten en plichten in de tuinOverhangende takken of wortelopslag van de boom van de buren kan tot grote ergernis leiden. Een zonder overleg geplaatst…
Struiken en bomen snoeien met hulp van Gardena gereedschapStruiken en bomen snoeien met hulp van Gardena gereedschapAls we een mooie tuin hebben dan is vooral het snoeien een regelmatig terugkerende bezigheid. We moeten oude en dorre ta…
Beplanting bij de erfgrensBeplanting bij de erfgrensBeplanting of bomen bij of op de erfgrens kunnen vaak tot grote burenruzie's leiden. Gelukkig geeft het Burgerlijk Wetbo…
Hoe moet u juist snoeienLang niet alle bomen en struiken moeten geregeld worden gesnoeid; vaak is het voldoende als u ze nu en dan snoeit om een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Lucianaeris, Pixabay
  • Plusmagazine
  • http://www.bomenrecht.nl/takken-over-de-erfgrens/
  • https://www.eigenhuis.nl/huis-duurzaam-maken/buren/regels-erf-en-erfgrens
  • https://rijdenderechter.kro-ncrv.nl/rechtshulp/boom-geeft-overlast-wat-nu
  • http://boomstronkverwijderen.nl/boomwortels-verwijderen/

Reageer op het artikel "Overlast door overhangend groen van de buren"

Reacties

O. Mooij, 09-10-2016 10:38 #3
Gevaarlijke uitrit naar de openbare weg door overhangend groen van coniferen waardoor aankomend verkeer niet zichtbaar is. Gemeld bij boa- politie - en gemeente en er wordt nog steeds niet aangedaan Volgens mij moet er eerst iets gebeuren voordat er wat aan gedaan wordt. voel mij niet serieus genomen.
GR O Mooij

Hans de Bruijn, 10-04-2016 13:04 #2
Vroegere buren hebben coniferen in hun tuin geplant die inmiddels een meter of 8 hoog zijn geworden. De huidige bewoner heeft de onderste takken tot ongeveer 2 meter hoogte weggehaald zodat de struiken nu op een boom lijken. Jaarlijks komt er veel dode takken en andere rotzooi naar beneden vallen, hoofdzakelijk in onze tuin wat ons heel wat ergernis oplevert. Een verzoek om deze coniferen weg te halen heeft tot op heden niets uitgehaald. Ondanks dat zowel mijn vrouw en ik fysieke beperkingen hebben zijn wij tekens genoodzaakt om de troep van onze buren in onze eigen tuin op te ruimen. Is hier iets tegen te ondernemen? Reactie infoteur, 11-04-2016
Hallo Hans,
Het hangt van een aantal factoren af of u iets aan de situatie kunt doen. Staan de bomen binnen twee meter van de erfgrens? Is de verjaringstermijn (20jaar) m.b.t. een verzoek voor het kappen van de bomen al verstreken? Misschien kunt u eens kijken op: http://www.bomenrecht.nl/ Hier staat veel informatie over bomen en uw rechten. Ik wens u veel succes!
Groeten Liza

Verstricht, 25-06-2014 19:29 #1
Wij hebben nogal last van heel grote bomen achter onze tuin
De bomen staan op een grond van een rvt rusthuis? ook het struikgewas achter onze tuin wordt niets aan gedaan
In het begin dat wij hier woonden hadden we geen hinder
Maar nu na 10 jaar zijn de bomen zo groot geworden (wij hebben ook zonnepanelen ) dat het heel veel licht weg neemt en zon voor eigen planten ;plus heel veel last van vuil van de bomen
het betreft hier wel eiken bomen ;maar had graag geweten of de rvt niet verantwoordelijk is voor het bijsnoeien van die bomen? en hoge struiken? mvg sabine Reactie infoteur, 26-06-2014
Hallo,

Het kan goed zijn om hierover in gesprek te gaan met de betreffende personen misschien zijn ze wel bereidt om iets aan het probleem te doen. Ook de plaats van de bomen is belangrijk, staan ze op de erfgrens of is de ruimte ertussen voldoende? Ik hoop dat u een goede oplossing vindt voor dit probleem.

Groeten Liza

Infoteur: Liza
Laatste update: 14-06-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 3
Schrijf mee!