InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Zwemmen in eigen tuin

Zwemmen in eigen tuin

Zwemmen in eigen tuin Er zijn verschillende mogelijkheden om te kunnen zwemmen in de eigen tuin. U kunt kiezen voor het traditionele zwembad, een zwemvijver of een zwemspa. De zwemspa is goed te realiseren in een kleine tuin, een zwembad heeft een moderne, strakke uitstraling en de zwemvijver past in een natuurlijke tuin.

Het zwembad

Het traditionele zwembad is strak, blauwgekleurd en bevat chloor om het water schoon en bacterievrij te houden. Dit zwembad past in een moderne tuin. Een zwembad heeft geregeld onderhoud nodig en is vrijwel alleen in de zomermaanden bruikbaar.

Een zwemvijver in de tuin

Een zwemvijver heeft een natuurlijke uitstraling en is in harmonie met de omgeving. Een zwemvijver is in elk seizoen aantrekkelijk en wordt op een natuurlijke manier gezuiverd door filters en waterplanten. Deze filters bevinden zich in een afgesloten, ondiepe plek in de zwemvijver. Hier kunnen ook waterplanten worden geplant die stoffen uit het water halen met hun wortels. Het water uit de vijver wordt door het filtergedeelte gepompt, gefilterd en komt schoon terug in het zwemgedeelte.

De vijver heeft weinig onderhoud nodig maar de hardheid van het water moet geregeld worden gecontroleerd en kan op peil worden gehouden door toevoeging van mineraalpoeder. Dit gaat overmatige algengroei tegen. Voor de winter mag de beplanting worden terug geknipt. Het afval moet worden verwijderd.

Een natuurlijke zwemvijver is een uitstekende plek voor verschillende dieren. Door de beplanting aan één kant van de vijver te planten trekken de dieren daar naar toe en blijft het zwemgedeelte vrij om te zwemmen. Een zwemvijver heeft 6 tot 8 uur zonlicht per dag nodig.

Zwemmen in een zoutwaterzwembad

Een zoutwaterzwembad houdt door middel van een zoutelektrolyse-systeem het water schoon. Het zout wordt opgelost in het zwemwater en door middel van een elektrode omgezet in natrium en chloor. Het natrium bindt zich aan het water en het chloor heeft een desinfecterende werking. Natrium en chloor vormen zich in het zwembad weer tot zout. Chloortabletten zijn daarom niet meer nodig en het PH hoeft bijna niet meer te worden gecorrigeerd. Door het spetteren en spoelen gaat er wel wat zout verloren. Dit is op een zwembad van 25.000 liter een zak zout van 25 kg per seizoen. Het water in een zoutwaterzwembad heeft een grijsachtige kleur en een zachte uitstraling.

De voordelen van dit systeem zijn:
  • Er zijn geen chloortabletten meer nodig
  • De chloordampen zijn gering
  • Er zijn geen chemicaliën meer nodig
  • Het water blijft langer helder
  • Het geeft geen irritatie aan de ogen
  • De huid droogt niet uit
  • De onderhoudskosten zijn laag

De zwemspa

De zwemspa is een combinatie van een zwembad en jacuzzi. De zwemspa is in verschillende maten verkrijgbaar van 3,5 meter tot 6 meter en is daarom ook geschikt voor de wat kleinere tuin. De zwemspa kan worden gebruikt om in te ontspannen door middel van hydromassage maar er kan ook in worden gesport door tegen de stroming in te zwemmen, te roeien of te stretchen.

De powerjets zorgen voor tegenstroming en kunnen meestal naar boven of beneden worden gericht. Achter de tegenstroom zitten vaak drie pompen die afzonderlijk van elkaar in en uit geschakeld kunnen worden. Zo kunt u de kracht en tegenstroom bepalen die voor u het meest geschikt is. De temperatuur van het water kan door middel van een display worden geregeld. Een zwemspa kan net als een zwembad worden ingebouwd.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zwemmen in eigen tuin"

Infoteur: Liza
Laatste update: 10-12-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!