InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Van notenboom tot lekkere, gezonde noten

Van notenboom tot lekkere, gezonde noten

Van notenboom tot lekkere, gezonde noten Een notenboom in de tuin heeft niets dan voordelen: de noten zijn lekker en gezond, het hout is bruikbaar, je kan er kleurstof van maken en last but not least ... een notenboom houdt in de zomer muggen en vliegen op afstand dankzij de bittere olie, junglandine genaamd, die de bladeren afscheiden! Tips om je notenboom gezond te houden en op de correcte manier te snoeien. Tips om problemen bij de groei en bij ziekten op te lossen. Tot slot een aantal spreekwoorden met "noot ".

De notenboom

Afkomst

De notenboom is een boom afkomstig uit het mediterraan gebied. Hij houdt dan ook erg veel van zon en haat natte voeten. Vooral in Californië, Chili, Italië en Frankrijk vindt men veel notenbomen. Hij is erg geliefd voor zijn stevig hout en voor zijn vruchten. Het notenseizoen loopt van september tot november.

een mannelijke notenboomeen mannelijke notenboom
Notenboom houdt vliegen en muggen op afstand
Een groot voordeel van de notenboom is dat hij muggen en vliegen op afstand houdt. De bladeren van de notenboom verspreiden een opvallende geur waar insecten niet erg dol op zijn! Deze geur is afkomstig van de bittere olie (junglandine) die de bladeren afscheiden. Vroeger streek men het vee zelf in met het afkooksel van de bladeren. Dit hielp tegen ongedierte allerlei. Een notenboom onder een raam of in de tuin en vliegen en muggen blijven dus weg. Ook ideaal om de kleine ukkies onder te zetten in de zomer.

Onderhoud

Notenbomen houden van kalk. Aan gezonde bomen mag dus om de twee jaar zeewierkalk worden toegediend. Een volwassen notenboom kan tot 20 meter hoog worden. Wie een kleine tuin heeft, kiest dus beter voor een traaggroeiende soort, zoals de Broadview. Deze soort geeft al noten na drie jaar. Ook de Buccaneer is een goede optie. Deze boomsoort geeft minder maar grotere noten.

Walnoten, goed voor de gezondheid

Walnoten worden in Vlaanderen ook wel eens okkernoten genoemd. Walnoten bevatten veel goede essentiële vetten. Noten eten is dus positief voor het cholesterolgehalte in het bloed. Vooral het gehalte aan alfalinoleenzuur in de walnoten is een niet te versmaden kwaliteit. Dit vetzuur is familie van de omega-3 en heeft een positieve invloed op hart en bloedvaten. Walnoten zijn rijk aan vitamine E, aan vitamine B6 en aan foliumzuur. Qua mineralen scoren ze eveneens vrij hoog: ze zijn rijk aan magnesium, fosfor, kalium, zink, mangaan, koper en selenium. Verder bevatten walnoten ook heel wat vezels. Ze zijn een goede bron voor energie. Bij een dipje of tijdens de examens dus even een handjevol noten eten en je kan er weer tegen! Er wordt van walnoten ook wel eens gezegd dat ze goed zouden zijn voor het geheugen. Een halve walnoot zou zelfs op hersenen lijken met de grillige vorm van de vrucht. Walnoten zouden ook remmend werken bij darm- en borstkanker. Enig nadeel: ze bevatten ook heel wat calorieën (164 kcal/25 g) en zijn dus dikmakers bij overmatig gebruik. Gedroogde noten kunnen gemakkelijk tussen één à twee jaar bewaard worden. Om walnoten open te maken, heb je een notenkraker nodig. Geen notenkraker bij de hand? Geen nood: neem twee walnoten in je hand en druk ze stevig tegen elkaar.

Het snoeien van notenbomen

Wanneer de boom voldoende ruimte heeft, moet hij niet gesnoeid worden. Bij plaatsgebrek kan de notenboom wel gesnoeid worden. Dit doet men best op het einde van de zomer, na de vruchtenpluk en voordat de bladeren beginnen te vallen. Zo zal er een optimale wondheling plaatsvinden. Moet de boom toch in het voorjaar of in de winter gesnoeid worden, dan moet er eerst getest worden of de boom niet bloedt. Om dit te checken, wordt er een tak afgesneden en even gewacht om te kijken of de boom veel vocht verliest. Is dit het geval, dan kan er best gewacht worden met snoeien. Snoeit men dan toch, dan kan de boom "doodbloeden" en sterven. Bij oude bomen kunnen zieke, zwakke of dode takken weggehaald worden. Bij jonge bomen moeten de kruistakken verwijderd worden, zodat de boom een mooie vorm krijgt. Bij het snoeien is het ook belangrijk niet te dicht bij de stam te snoeien. Best is om zo'n 10 cm van de stam weg te blijven.

De noten worden bruin / zwart en vallen af

Een notenboom waarvan de noten voortijdig bruin of zwart worden en afvallen, lijdt aan een schimmelinfectie, die zeer moeilijk uit te roeien is. Alle afgevallen bladeren, noten en takken moeten verzameld worden en met het groenafval worden meegegeven om verdere verspreiding van de schimmel te voorkomen. In het voorjaar is het aangeraden om de volledige boom af te spuiten met de hogedrukspuit, waarna er zeewierkalk wordt toegediend.

De bladeren van de notenboom vertonen bultjes

De boom is aangetast door de okkernootviltmijt Aceria erinea. Het is een microscopisch kleine mijt die het vocht uit de bladeren zuigt waardoor de bladeren bultjes gaan vertonen. Voor de boom zelf is de mijt totaal onschadelijk. De notenboomsoort Coenen is immuun voor de bladvlekkenziekte. Nadeel is dat deze soort een tweede notelaar nodig heeft voor de bestuiving. Een grote tuin is dus een must!

Bruine vingers van noten?

Tja, hier is weinig aan te doen. In de bolster van de walnoot zit een krachtige kleurstof die bijvoorbeeld wordt gebruikt in houtbeits. Er zit dus niets anders op dan handschoenen aan te doen wanneer je noten kraakt. Hou je niet van handschoenen? Dan wordt het schrobben!

Spreekwoorden met "noot"

  • een harde noot kraken: een moeilijk probleem oplossen
  • harde noten kraken: moeilijke tijden doormaken
  • die de pit wil hebben, moet eerst de noot kraken: als je iets wil bereiken, moet je er iets voor over hebben
  • een lelijke noot met iemand te kraken hebben: een eitje te pellen hebben met iemand
  • veel noten op zijn zang hebben: veel praat hebben of veeleisend zijn

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alles over walnotenAlles over walnotenWalnoten zijn heerlijke noten om zo te eten, maar je kan ze ook prima verwerken in recepten en ze zijn bovendien nog gez…
De okkernootviltmijt (Aceria erinea) en de walnotenboomDe okkernootviltmijt (Aceria erinea) en de walnotenboomDe walnotenboom staat als grote trots in veel tuinen. Vroeger hadden veel mensen een walnotenboom op het erf of zelfs me…
De walnotenboom en voorkomende ziektenDe walnotenboom en voorkomende ziektenWalnoten of okkernoten zijn lekker en ook nog eens gezond. Ze bevatten een hoog gehalte aan anti-oxidanten. Vooral de na…
De walnoot: erg voedzaam en gezondDe walnoot: erg voedzaam en gezondIn de herfst is de natuur op zín mooist. Maar levert dan ook prachtige eetbare zaken zoals paddestoelen, kastanjes en ei…
Walnotenboom in de moestuinWalnotenboom in de moestuinVan noten is bekend dat zij gezond zijn. En de walnoot zou de allergezondste noot zijn: de walnoot bevat veel goede voed…
Bronnen en referenties
  • http://www.stemderbomen.nl/pages/artikelen/art_walnoot.htm

Reageer op het artikel "Van notenboom tot lekkere, gezonde noten"

Reacties

Angelina, 11-07-2016 17:37 #6
Hallo.

Sinds enkele maanden wonen we op een nieuw adres mét notenboom in de tuin.
Ik heb nog nóóit zo'n muggenplaag gehad.
Is het nu een mythe of niet? Reactie infoteur, 31-07-2016
Hallo,

Volgens sommige is het een mythe, volgens anderen niet. Wij hebben zelf een notenboom in de tuin en vrij weinig muggen en vliegen.

De bladeren van de notenboom scheiden een bittere olie af, junglandine genaamd, en die houdt ongedierte op afstand. Is het misschien een oude of zieke boom?

F. Verhulsdonk, 14-05-2016 12:51 #5
Hallo,

Afgelopen November hebben we een notenboom verplant van ongeveer 20 jaar oud. We hebben 2 maanden voordat we hem verplant hebben her en der een tak gesnoeid. Nu eenmaal in het voorjaar begint hij uit te lopen, Hij zit nu minimaal in het blad. Het lijkt nu net of de boom stil staat. Andere notenbomen staan al redelijk in blad. Mijn vraag is nu: wat kunnen we doen om de boom door te laten groeien, is dit normaal dat die boom zo reageert? Kan iemand mij advies geven hoe hiermee verder te gaan?

Mvg

F. Verhulsdonk

Antoinette, 30-06-2015 15:48 #4
Mijn walnotenboom is al, ik denk, 10 jaar oud en geeft eindelijk vruchten maar nu vind ik een groot deel al op de grond. Hoe kan dat? En wat doe ik er tegen? Reactie infoteur, 08-07-2015
Hallo,

Het antwoord staat in de tekst. Noten die vroeg afvallen, wijst op een ziekte bij de boom. Alle noten en bladeren bijeen rapen en met het groenafval meegeven. Niet op de composthoop gooien, want dan verspreidt de ziekte verder.

In het voorjaar de boom grondig afspuiten met een hogedrukspuit. Zo weinig mogelijk snoeien. Kalk bijgeven.

Succes!

Henk Bekkering, 22-04-2014 09:49 #3
Vraag: wij willen een notenboom planten in de tuin van een huisje in noordwest Frankrijk aan de kust. (bij Cap Gris Nez). Is de boom tegen zeewind bestand? De grond is klei en kalkhoudend. Reactie infoteur, 23-04-2014
Hallo,

Neen, notenbomen houden niet echt van dit klimaat. Beter is het om bomen te planten die men veel aan de kust ziet: meidoorn, sleedoorn, zwarte vlier, etc.

Mvg,

Mapa

Jack, 21-06-2013 11:52 #2
Voor het 2e jaar op rij, verliest mijn notenboom zijn groene vruchtjes. Er blijven nog wel vruchten aan de boom, maar een heleboel vruchtjes liggen op de grond. Hoe kan dat? te droog? wat kan ik er aan doen? Reactie infoteur, 22-06-2013
Hallo,

Of uw notenboom heeft een schimmelinfectie en moet behandeld worden zoals beschreven in het artikel, of het ligt aan het koude voorjaar.

Dien, 14-06-2012 15:40 #1
Hallo. Mijn notenboom is nu 25 jaar oud en vertoont dit jaar vele kale takken. Het lijkt wel of hij kapot gaat. Wat is hiermee aan de hand? Groetjes Dien. Reactie infoteur, 15-06-2012
Hallo,

Notenbomen kunnen heel oud worden mits goed verzorgd. Bovendien moeten ze op de juiste manier en op het juiste tijdstip gesnoeid worden. Best even een professionele boomverzorger bijhalen!

Succes er mee!

Infoteur: Mapa
Laatste update: 09-06-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Herfst
Reacties: 6
Schrijf mee!