InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Knoflook; makkelijk zelf te telen en heerlijk in de keuken

Knoflook; makkelijk zelf te telen en heerlijk in de keuken

Knoflook; makkelijk zelf te telen en heerlijk in de keuken Knoflook zelf telen is erg eenvoudig. Stop een knoflookteen in de volle grond en de natuur doet verder zijn werk. Dit is natuurlijk wel een heel simpele voorstelling van zaken. Er zijn nog wel een aantal dingen die belangrijk zijn om te weten. Wanneer moet je de knoflooktenen planten, wanneer kan je oogsten en hoe moet je knoflook bewaren? En waar zijn de beste knoflooktenen voor eigen teelt te koop? Dit alles is slechts een kwestie van weten en als je de kennis eenmaal bezit dan wil je van elke vakantie wel een knoflooksoort meenemen. Want er bestaat ongelooflijk veel soorten en dat maakt het leuk om mee te experimenteren.

Knoflook zelf telen of knoflookteelt in eigen tuin

Bron: Condesign, PixabayBron: Condesign, Pixabay
Knoflook is een relatief gemakkelijk product om zelf te telen in de moestuin. Maar in de border zou het ook heel goed kunnen, ze nemen immers niet zo veel ruimte in beslag. Het blad van de knoflook zorgt daar door zijn bladvorm dan voor een welkome afwisseling. De Latijnse benaming voor knoflook is Allium sativum en het behoort tot de zogenaamde Lookfamilie Alliaceae. Voor wie knoflook zelf gaat telen is het belangrijk om te weten dat de knoflooktenen ieder jaar op een andere plaats geplant moeten worden. Dit noemen we vruchtwisseling. Voor de beste resultaten en het voorkomen van ziektes, moet een periode van minimaal 4 jaar aangehouden worden, voordat de knoflooktenen weer op dezelfde plaats worden aangeplant.

Knoflook of Allium telen in de volle grond

Knoflook in de volle grond moet in het najaar geplant worden. Vanaf oktober, uiterlijk begin november, is daarvoor de beste tijd. De nog redelijk warme grond biedt de knoflooktenen een goede omgeving om zich te kunnen ontwikkelen. De knoflooktenen hebben voor een goede ontwikkeling een koude periode van een aantal maanden nodig. Dit verklaart ook waarom het najaar de beste periode is. Knoflook kan ook begin maart geplant worden, maar dit geeft vaak een mindere oogst. Als knoflook in de loop van het groeiseizoen zaadstokken gaat ontwikkelen, dan moeten deze direct verwijderd worden. Het produceren van zaadstokken gaat namelijk ten koste van de ontwikkeling van de knoflooktenen. Knoflooktenen verlangen een goede, losse en niet te natte bodem. Als de structuur van de grond niet goed is, dan zullen zeker in een natte periode de knoflooktenen zich niet ontwikkelen. De beste plantdiepte voor de knoflooktenen is 5 cm. indien sprake is van zware klei. Op lichtere grondsoorten kan dieper geplant worden. Soms wordt knoflook ook op ruggen geteeld. Het voordeel van deze teelt is dat de grond in het voorjaar sneller opwarmt.

Wanneer en hoe knoflook oogsten

Onder normale omstandigheden kan knoflook vanaf juli of augustus geoogst worden. De planten geven zelf aan wanneer de oogstperiode aanbreekt. Het blad van de plant begint geel te verkleuren en valt om. De knoflookbollen kunnen nu, met blad en al, gerooid worden. Laat het geheel goed drogen. Als het product goed ingedroogd is, dan kan het loof verwijderd worden. Bewaar de knoflook daarna op een droge en koele plaats. Het loof kan ook aan de bollen gelaten worden en ingevlochten worden tot een mooie decoratieve knoflookstreng.

Waar kan je knoflooktenen kopen voor eigen teelt?

Knoflook is natuurlijk te koop in de supermarkt. Echter deze is minder geschikt om te gebruiken voor de teelt. Het is te proberen, maar vaak valt het resultaat tegen. Beter is het om bij speciaalzaken apart geteelde en behandelde knoflook te kopen. Zaken als Welkoop of BoerenBond verkopen in het najaar knoflook voor eigen teelt. Ook een goede leverancier is Vreekens zaden in Dordrecht (www.vreeken.nl). Daar is een ruim aanbod van allerlei soorten knoflook te vinden. Deze winkel biedt in het voorjaar ook voorgetrokken knoflook aan. Dat is helemaal eenvoudig. Eventueel kunnen de planten in de pot blijven staan en op het terras verder uitgroeien. Maar ze kunnen natuurlijk ook in de volle grond worden overgezet. De grote van de geplante knoflooktenen bepaalt ook het eindresultaat. Grotere tenen geven uiteindelijk ook grotere bollen. Een goede knoflookbol bestaat uit 6 tot 8 tenen.

Bron: Counselling, PixabayBron: Counselling, Pixabay

Gebruik van knoflook in de keuken

Knoflook is een prima smaakmaker in veel gerechten. Vaak is maar een enkel teentje nodig om al een heerlijk smaakaccent aan een gerecht te krijgen. Een van de bekendste gerechten met knoflook is misschien wel knoflookboter. Knoflookboter is heerlijk op een stukje stokbrood of als bijgerecht bij de warme maaltijd (bv. op de biefstuk). En voor bij de barbecue of een broodje shoarma is knoflooksaus natuurlijk ook een klassieker. Hieronder van beide gerechten een recept.

Knoflookboter
Ingrediënten:
6 teentjes knoflook
250 gr. roomboter (op kamertemperatuur)
1 el. Peterselie, 1 el. Bieslook
2 el. Olijfolie
Peper

Bereiding:
Pers de knoflooktenen uit, snij de peterselie en de bieslook heel fijn en meng daarna alle ingrediënten goed door elkaar.

Knoflooksaus

Ingrediënten:
  • Knoflook
  • Mayonaise of halvanaise
  • Magere kwark
  • Ui
  • Tabasco, Worcestersaus
  • Peterselie, Bieslook
  • Peper

Bereiding:
De basis voor deze saus wordt gevormd door de mayonaise en de kwark in een verhouding van 4 op 1 (4 delen mayonaise en 1 deel kwark). De overige ingrediënten worden naar smaak toegevoegd. Maak de peterselie en de bieslook heel fijn. Voeg van de tabasco en de Worcestersaus maar enkele druppels toe.
Proef regelmatig of de verhoudingen goed zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kruidengeneeskunde: knoflookKruidengeneeskunde: knoflookIs knoflook gezond? Ja! Knoflook is een van de weinige geneeskrachtige kruiden waarvan de heilzame werking door zowel de…
Zomerbloeiende bloembollen: Allium of SieruiZomerbloeiende bloembollen: Allium of SieruiDe sieruien zijn, op enkele uitzonderingen na, echte zomerbloeiende bloembollen. Met de soms spectaculaire grote bloeien…
Zwarte knoflookZwarte knoflookNaast de gewone knoflook is er ook zwarte knoflook op de markt. Het bijzondere van deze zwarte knoflook: het is geurloos…
Knoflook is gezond in huis en keukenKnoflook is gezond in huis en keukenKnoflook is bijzonder in de keuken, knoflook is zeer gezond en ook nog eens geneeskrachtig. Knoflook, look, verbetert de…
Magere knoflooksaus receptMagere knoflooksaus receptKnoflooksaus is waarschijnlijk één van de meeste geliefde sausen die gegeten wordt bij de barbecue of als dipsaus, of ge…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Knoflook; makkelijk zelf te telen en heerlijk in de keuken"

Reactie

Kookpot, 11-04-2013 16:36 #1
Ik heb begin april wat tenen knoflook in een bloembak met potgrond gestopt en het begint nu al uit te lopen terwijl ik het in het verleden in oktober deed waarna ik amper resultaat had. Tenen knoflook zijn heerlijk om in te maken met olijven, kruiden en tomaatjes op olie. Heel simpel koop 2 blikken olijven groen/zwart op water spoel ze goed af en droog ze goed. Doe ze in een schaal met 60 ml olijfolie(eerste persing, 1 geperste knoflook teen, 2 tl sherrywijnazijn, 1 eetl marjolijn, 1 eetl basilicum, 1 laurierblaadje en wat zwarte peper. Spoel 200 gr zwarte/200 gr groene olijven en maak ze droog. Voeg deze toe aan het kruidenmengsel, sluit schoongemaakte potten af, schud en zet die 2-3 uur weg of tot de volgende dag in de koelkast.Met de boven genoemde blikken maak je 4à5 potten olijven gebruik dan iets meer van de ingrediënten.

Infoteur: Martina
Laatste update: 14-02-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Zelf groente telen
Reacties: 1
Schrijf mee!