InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Cornus kousa (kornoelje)

Cornus kousa (kornoelje)

De Cornus kousa is een mooie solitair die niet zo veel aangeplant word in onze tuinen. Nochtans heeft de boom enkele waardevolle troeven. Bij de bloei heeft hij omwille van de grote witte schudbladen een vrij exotische verschijningsvorm. In het najaar krijgt de plant decoratieve rode vruchten die gevolgd worden door een prachtige scharlakenrode herfstverkleuring.

Naamsverklaring

De Cornus kousa behoort tot de familie van de Cornaceae.
Cornus komt van het Latijnse ‘cornu’ wat hard betekend. In het Nederlands is de boom bekend onder de naam kornoelje.

Morfologie

Deze bladverliezende heester of kleine boom kan tot 8 meter hoog worden. Zijn takken hebben een vrij gelaagde inplanting en de plant kan tot 3 meter breed worden. In zijn jonge jaren is de plant vrij open, later word de groeiwijze iets compacter.

Herkomst

De Cornus is inheems in Japan en west China, de plant werd rond eind 19de eeuw in Europa geïntroduceerd.

Grond, standplaats

De kornoelje houdt van een standplaats in volle zon of halfschaduw. Hij groeit op bijna alle humusrijke, goed doorlatende gronden. De boom verdraagt echter slecht te kalkrijke grond, een licht zure tot neutrale PH is aan te bevelen. Hij is goed winterhard maar vraagt toch een beschutte standplaats omdat hij windgevoelig is.
In struikvorm kan de kornoelje vrij breed uitgroeien dus hij is eerder geschikt voor middelgrote tot grote tuinen.

Blad

De tegenoverstaande bladeren van de plant zijn eivormig met een gegolfde bladrand. De onderzijde is licht grijsgroen en de bovenzijde is donkerder groen. Heeft in het najaar een mooie herfstverkleuring.

Bloemen, vruchten

De Cornus bloeit vanaf mei met een opvallende bloeiwijze. De vier crème witte schudbladen zijn elk tot ongeveer 8 cm groot. De eigenlijke bloemen zijn klein en onopvallend groen van kleur. De plant kan zo massaal bloeien dat de bladeren niet meer zichtbaar zijn.
De boom is een zelfbestuiver dus je hoeft slechts 1 exemplaar te hebben om toch tot een mooie vruchtzetting te komen.
Vanaf september komen de vruchten te voorschijn, deze zijn rozerood van kleur en lijken een beetje op een framboos. Het is een steenvrucht die één of twee zaadje of steentje per vrucht heeft. De vruchten zijn ongeveer 3 cm groot en blijven tot oktober aan de plant hangen. De vruchten zijn eetbaar maar omwille van de bittere schil niet echt lekker.

Snoei

De verkeerd staande takken en dood hout kunnen worden verwijderd in juni. Voor de rest heeft de plant geen snoei nodig.

Ziekten

De Cornus kousa is niet gevoelig voor ziekten

Varia

De vruchten zijn eetbaar maar vrij bitter van smaak.

Cultivars

  • Cornus kousa ‘China Girl’: heeft zeer grote schudbladen
  • Cornus kousa ‘Gold star’: heeft een goudgele vlek op het blad
  • Conus kousa ‘Milky Way’: bloeit zeer rijkelijk, met veel vruchten
  • Cornus kausa ‘variegata’: heeft een geelbont blad
  • Cornus kousa ‘Snowboy’: de bladeren hebben witte randen
  • Cornus kousa ‘Lustgarten weeping’: is een treurvorm
  • Cornus kousa ‘Satomi’ blijft kleiner dan de soort, tot 3 meter hoog
© 2011 - 2019 C-brown, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bomen geschikt voor een kleine tuinBomen geschikt voor een kleine tuinIn de tuincentra worden volop bomen aangeboden. Loofbomen, treurbomen, zuilbomen of bolbomen; er is volop keuze. Maar zi…
Bomen met opvallende stam, bladeren, vruchten of herfstkleurBomen met opvallende stam, bladeren, vruchten of herfstkleurNaast een onmisbaar verticaal accent, kan een boom nog veel meer toevoegen aan de tuin. Een met zorg uitgekozen boom kan…
De geneeskracht van gele kornoeljeDe geneeskracht van gele kornoeljeGele kornoelje is een boom die twee tot zes meter hoog wordt. Hij komt vooral voor in Midden- en Zuid-Europa. Het is een…
Stap voor stap gids voor het snoeien van HeestersIedereen doet wel een wat aan zijn tuin. maar niet iedereen weet hoe hij of zij zijn tuin goed moet onderhouden. In dit…
Vogels in de tuinVogels in de tuinVogels krijgen het steeds moeilijker om voedsel en nest plekken te vinden. Steeds meer natuur wordt vervangen door gebou…
Bronnen en referenties
  • Bomen en struiken encyclopedie, rebo productions
  • Tuincatalogus Vander Auwera
  • Bomen van de gematigde streken, Roger Phillips
  • Gids van BOMEN in Europa, Alan Mitchell
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Kousa_Dogwood

Reageer op het artikel "Cornus kousa (kornoelje)"

Infoteur: C-brown
Gepubliceerd: 16-11-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!