InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Aanleggen van drainage in de tuin

Aanleggen van drainage in de tuin

Aanleggen van drainage in de tuin Veel mensen hebben er last van dat het water in de tuin na een regenbui niet goed weg loopt. Dit kan tot verschillende problemen leiden, namelijk tot verzakkingen en het feit dat planten niet goed groeien. Er zijn verschillende manieren waarop u kunt zorgen voor een goede drainage. Dit kan bijvoorbeeld door iets te doen aan de bodemstructuur, voldoende afvoerkanalen of door de grond door te spitten. Op die manier kan het water goed weglopen. Veel mensen hebben er last van dat na regen het water niet goed wegloopt in de grond. Dat zou normaal wel moeten. Er zijn verschillende redenen waarom het niet goed als het water niet snel wegloopt. De belangrijkste reden dat een natte grond geen goede groeiplaats is voor de meeste planten. Dit geldt voor de verschillende soorten tuinen, bijvoorbeeld voor de siertuin, maar ook voor een gazon of groentetuin. Onze grond bestaat namelijk uit gronddeeltjes met daartussen lucht. De bodem bacteriën, maar ook plantenwortels hebben deze luchtdeeltjes nodig. Met te veel water is er te weinig ruimte voor lucht en daardoor kunnen planten minder goed groeien. Een tweede reden is dat te veel water in de grond kan leiden tot verzakkingen, bijvoorbeeld van het terras, de fundering van een gebouw of van leidingen. Deze hebben namelijk een stabiele ondergrond nodig om op te leunen. Een drassige ondergrond is dat duidelijk niet en deze zaken hebben een stabiele ondergrond nodig.

Het aanleggen van drainage

Gronden waar te veel water in zitten worden 'waterzieke' gronden genoemd. De enige mogelijkheid om iets aan deze gronden te doen is door de afvoering van het water, de drainage, beter te regelen. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door de afwatering te verbeteren, de bodemstructuur aan te passen of door hoogteverschillen aan te brengen. Soms kan het bijvoorbeeld voor komen dat een bodem is dichtgeslibd. Dat kan bijvoorbeeld doordat er regelmatig vrachtwagens over een bepaald stuk hebben gereden. Daardoor is de grond zo aangestampt dat de onderste laag geen water meer door laat. De enige manier is dan om te diep spitten, Met een kraan worden er dan als het ware gaten in de grond geboord. Daardoor kan het water vervolgens makkelijker weglopen. U kunt dit zelf doen of een gespecialiseerd bedrijf inhuren.

Drainage: verbeteren van de bodemstructuur

Het is ook belangrijk om inzicht te hebben in de grondstructuur. Op basis daarvan kan worden nagegaan hoe makkelijk water in de grond kan wegzakken. In het geval van zandgronden kan water doorgaans makkelijk wegzakken. In het geval van kleigronden zal water veel moeizamer in de grond wegzakken. In het geval van 'zware' gronden zijn er verschillende dingen die u kunt doen. Zo zou u er in de eerste plaats over na kunnen denken om de grond te loswerken. Dit kan met behulp van een spade, maar ook een kleine minigraafmachine. Vervolgens kan de zware grond vermengd worden met grind, kiezelstenen of gewassen zand. Daardoor wordt de bovenste laag luchtiger en wordt de waterafvoer verbeterd. Er is ook speciaal folie of drainagetegels die kunnen helpen.

Aanleggen van afvoerkanalen

In sommige gevallen zal het ook nodig zijn om de waterafvoer te verbeteren. Soms zijn de bestaande kanalen niet voldoende om al het water af te voeren. Ook zou het kunnen voorkomen dat deze zijn dichtgeslibd. In dat geval kunt u ze uitbaggeren. In andere gevallen kunt u er mogelijk ook voor kiezen om een nieuwe sloot te graven of de verbinding tot bestaande kanalen, zoals een gracht of beek te verbeteren. In het geval van zware gronden blijft water soms ook staan, doordat het oppervlakte vlak is. U kan dan zorgen voor een betere afvoering van het water door een licht verloop aan te brengen. Daardoor zal het water makkelijker weglopen. Soms kan een afvoerbuis of afvoerslang ook helpen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Beeki, Pixabay
  • http://www.tuinkrant.com/artikel/drainage-tuin-wateroverlast-tuin-drainage-helpen

Reageer op het artikel "Aanleggen van drainage in de tuin"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 12-10-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!