InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tulpenboom of Magnolia

Tulpenboom of Magnolia

Tulpenboom of Magnolia De Tulpenboom is een andere soort boom dan de Magnolia. In Nederland wordt de Magnolia in de volksmond vaak een tulpenboom genoemd. De bijnaam van deze boom is een “beverboom”. De Tulpenboom komt veel voor in Amerika en behoort wel tot de familie van de magnolia. De magnolia zelf bestaat wel uit 220 soorten.

Algemeen

Vaak wordt er in de volksmond gesproken over de Magnolio oftewel Tulpenboom. Dit is eigenlijk een verkeerde uitdrukking. Beide benamingen hebben betrekking op twee verschillende bomen.

De Tulpenboom

Deze boom behoort tot de familie van de magnolia, de Magnoliaceae. Het behoort tot één van de mooiste loofbomen van Noord-Amerika, waar hij tot wel 60 meter hoog kan worden. De bloem, die lijkt op zowel een lelie als een tulp heeft hierdoor de Nederlandse bijnaam "Tulpenboom"gekregen. De kleur van de bloem, die tulpvormig is, is groen, geel of oranje. Dit is een boomsoort waarbij weinig of geen ziekten of plagen voorkomen. De naam voor deze boom in andere talen is:
  • Grieks: Liriodndron tulipifera (lirion = lelie; dendron = boom)
  • Engels: Tulip tree
  • Frans: Tulipier Virginie
  • Duits: Amerikanischer Tulpenbaum

Het bijzondere van de tulpenboom

De snelle groei, de vorm van de bladeren en de goudgele kleur van deze bladeren in het najaar maakt deze boem heel bijzonder. De boom bloeit van mei tot halverwege juni, welke door bijen bestoven wordt. In het najaar verliest het, na eerst geel te zijn geworden, net als alle andere loofbomen zijn blad.

Herkomst van de boom

Deze Tulpenboom is in 1783 ingevoerd in Europa, niet omdat de boom zo mooi was, maar omdat hij op korte termijn hout zou leveren. In de valleien van de Chio rivier zijn de mooiste exemplaren te vinden. Bomen met eerst een takloze stam van 30 tot 40 meter hoog, en daarna 20 meter hoog een dicht bebladerde top. In China ontdekte men een zelfde soort, die daar maar 16 meter hoogte bereikt.

Magnolia

Deze boom heeft zijn naam te danken aan de Franse Pierre Magnol. Deze hoogleraar in de botanie die leefde van 1638 tot 1715, was directeur van de botanische tuin in Montpellier. De Engelse botanicus Plukenett ontdekte de boom in de 18e eeuw in Florida. Hij noemde de boom naar zijn Franse collega. Pas in 1755 werd de boom voor het eerst geplant in de koninklijke tuinen van Parijs.

De boom groeit prima op vochtige veenachtige grond. De Magnolia behoort tot een bomenfamilie die maar liefst 220 soorten heeft. Velen hiervan groeien in de tropen, zijn klein tot middelgroot met opvallende mooie bloemen. De eigenlijke bijnaam voor de Magnolia is "Beverboom"en niet de in de volksmond gebruikte "Tulpenboom".

Het lichte, gelige hout, van deze boom is een waardevolle houtsoort in Amerika, waar het voor fineerwerk en papier wordt gebruikt. Uit de bas van Magnolia grandiflora, welk vrij bitter is, wordt een koortswerend medicament gemaakt dat in Amerika soms wordt gebruikt.

De staten Mississippi en Louisiana van de Verenigde Staten van Amerika hebben de Magnolia als officiële staatsbloem.

Het bijzondere van de Magnolia

Omdat deze boomfamilie zo veel soorten heeft, zijn de bloeitijden ook verschillend. Er zijn bomen die bloeien in:
  • Het voorjaar, de bekendste is de Magnolia x Soulangiana (in 1825 voor het eerst in Parijs). Deze soort wordt tot 6 meter hoog, groeit als heester en heeft roze of witte bloemen, die als het ware op de takken zijn geplaatst (ze staan dus rechtop). De boom groeit langzaam en heeft soms meerdere stammen.
  • De zomer, onder andere de magnolia grandiflora. Dit is een wintergroene loofboom met een kegelvormige vorm die tot wel 25 meter hoog wordt. De bladeren zijn donkergroen, elliptisch een leerachig hard met een viltige behaarde onderkant. De bloemen zijn groot, staan rechtop en zijn wit. De vruchten zijn groot en eivormig die bij rijping openspringen

Herkomst van de boom

In China, Japan en Noord-Amerika groeien de bomen in bossen en langs rivieroevers, waarschijnlijk is dit een plantenfamilie die meer dan 100 miljoen jaar oud is. Bekend is dat Boeddhistische monniken de Magnolia denudata al voor de jaartelling bij hun tempels planten. De boom stond symbool voor reinheid. De bloemen van deze boom werden vaak gebruikt in de oude Chinese schilderkunst.

In Noord Amerika zijn fossielen gevonden in 98 miljoen jaar oude lagen van de Archaenanthus, een mogelijke verwant van de familie van de Magnolia.

Hoe te behandelen

Een Magnolia gedijd het beste in een lichtzure, humusrijke, waterdoorlatende bodem. Een jonge Magnolia heeft, vooral in de zomer, veel water nodig. Hij staat het liefst in de zon of halfschaduw en niet in de ruwe wind. Deze Magnolia kan ook in een grote kuip op het balkon of dakterras worden gepland. Van snoeien houdt een Magnolia niet, maar moet het toch gebeuren, dan kan dat het beste gedaan worden vlak na de bloei.

Enkele soorten Magnolia

  • Big Dude, een soort met bloemen die een diameter van 35 cm kunnen hebben, zijn rose aan de buitenkant en wit binnenin. De bloemen zijn lekker geurend en de bladeren van de boom groot. De groei is opgaand maar breed uitgroeiend.
  • Brooklynesis Yellow Bird, deze soort heeft heel veel opstaande bloemen van een gele kleur. De groei is piramideachtig.
  • Loebneri Leonard Messel, heeft lila roze bloemen die van binnen wit zijn. De bloemen zijn vorstbestendig en de struik kan wel 3 meter breed worden.
  • Lilliflora Nigra, een zwakker groeiende soort met grote purperrode bloemen. Bloeit voornamelijk in mei
  • Limelight, nog een geelbloeiende magnolia. Deze gele bloemen verschijnen voor de komst van de bladeren.
  • X Soulangeana, dit is eigenlijk de huis- tuin- en keukenmagnolia. Een soort die een krachtige groei heeft, bloeit in april en mei en heeft of witte of lila roze gekleurde tulpvormige bloemen.
  • Stellata, een in maart en april bloeiende dicht vertakte struik met stervormige witte bloemen.
Gerelateerde artikelen
Bloeiende bomen vormen een meerwaarde voor de tuinBloeiende bomen vormen een meerwaarde voor de tuinBloeiende bomen zorgen ook hoog in de lucht voor een echte blikvanger in de tuin. Bomen worden over het algemeen aangepl…
Wat bloemen je vertellenWat bloemen je vertellenWe geven maar wat graag bloemen en feitelijk is er voor ieder moment wel een bloem. Toch weten we vaak niet wat er achte…
Koekjes bakken, tips en trucsOp een middag koekjes bakken, samen met kinderen of alleen, is altijd leuk en levert een leuke traktatie op. Soms gaat h…
Bloeiende bomenBloeiende bomenBomen zijn voor een wat grotere tuin eigenlijk een 'must'. Het zorgt voor hoogte in de tuin, waardoor alles meer één geh…
KoekjesreceptenAltijd al koekjes willen bakken. Met dit artikel vind je de beste koekjesrecepten voor jong en oud. Dus ik zou maar snel…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tulpenboom of Magnolia"

Reacties

Willy Companjen, 29-03-2017 15:32 #20
Mijn magnolia stellata is nog jong en heeft 2 jaar met spierwitte bloemen gebloeid en nu zitten er knalroze bloemen aan?
Is dit normaal?
Ik heb hem heel erg teruggesnoeid want ik wil van een struik een boompje maken.
Kan dat er mee te maken hebben?
Vr.gr.

Mohamad Gadi, 07-08-2016 12:44 #19
Mijn magnolia-boom geeft twee keer bloemen, en is nu ook in bloei! Is dit normaal?
m.vr. groet, Reactie infoteur, 28-08-2016
Dat heb ik weleens eerder meegemaakt, ja wel mooi hè.

J. H. Haenen, 18-05-2015 16:26 #18
Ik heb een tulpenboom ( geen magnolia ) van ca. 20 jaar oud. Heeft al 2 x gebloeid. Nu komt er bijna geen blad aan. Alleen onderin kleine blaadjes en bovenin nog geen. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Afgelopen herfst verkleurde hij ook heel erg vreemd. Eerst bovenin geel en nadien pas onderin. Hij staat in zandgrond, maar heeft het al die jaren zeer goed gedaan.

Oomke Uildriks, 18-05-2015 11:21 #17
Mijn magnolia heeft rijkelijk gebloeid, nu werd de boom aan de kant van de buren, helemaal bruin. Ik weet dat ze zich erg hebben geërgerd aan de bloei, en voor het vallen van de bloemen nog al wat commentaar. Ik weet dat mijn buren geen tuinmensen zijn, en ik heb het gevoel dat er royaal met een bestrijding is gewerkt. Vragen kan ik ze niet, ze zijn boos en waarom na 30 jaar weten wij ook niet, wat kan of moet ik hier mee doen?
Mvg. Oomke Uildriks

Conny, 09-05-2015 21:55 #16
Mijn magnolia (ruim 20 jaar) heeft rijk gebloeid maar nu verkleurt het blad al geel, kan dat gebrek aan water zijn?

Noordhof, 07-08-2013 15:34 #15
Hoe kan het dat onze Magnolia in augustus voor de 2x bloeit.

C. Bonnema, 30-05-2013 11:43 #14
Mijn vraag is wanneer kan ik de magolia verplaasten? Reactie infoteur, 05-06-2013
In elk geval nooit in de winter, echt vast seizoen mij niet bekend, succes

Henriette, 18-10-2012 15:58 #13
Onze Magnolia Stellata heeft na 20 jaar proberen op verschillende plekken, ineens haar plaats gevonden in onze tuin. En die neemt ze ook in! Er komen grote, aanvankelijk recht opgaande takken uit de grond of onderuit het stammetje. Ze vertakken zich wel en er komen ook knoppen aan, maar ze lijken de bolvormige harmonie te verstoren. Het blad is ook groter. Ik lees over wilde takken, maar hoe zie ik wat wilde takken zijn? En wat gebeurt er als ik die bij de grond afsnijd?
Ik zie uit naar jullie antwoord, groet, Henriette

De Smedt François, 13-09-2012 11:11 #12
Ik heb 2 tulpenbomen die ik graag zou willen verplanten, kan ik dit doen en wanneer is hiervoor de beste periode? Hartelijke dank voor uw reactie.

Derksen, 16-06-2012 11:15 #11
Dag,

Ik herken de vraag van Andre Maes.
Na een prachtige bloei in de lente (dat dan weer wel) krijgt onze magnolia ook bruine bladeren. Deze bladeren waren al veel kleiner dan normaal, en nu sterven zij dus af. Volgens mij zit er geen schimmel o.i.d. in de boom.
iemand een idee hoe dat komt en wat eraan te doen valt?
B.v.d.

Anette, 11-06-2012 07:20 #10
Hallo,

Graag zou ik u advies willen hebben m.b.t een Big Dude. Hij is uit de kluiten gegroeid en wil hem flink snoeien. Kan dat nu? Zoja, hoe moet ik dan te werk gaan?
Graag u reactie.

Bedankt en een fijne dag.

Maes André, 20-05-2012 22:37 #9
Hallo,
Graag advies, de bladeren van de magnolia worden volledig bruin en vallen af, ik krijg er ook geen bloemen aan, welke behandeling kan ik er aan doen?

Graag advies a.u.b.
Dank U

Juanita Hemmink, 30-05-2011 15:26 #8
Hallo

graga wil advies, .ik wil graag een magnolia, tulpenboom overnemen van een kennis
uitgraven en bij mij in de tuin zetten, maar, wanneer is het de juiste tijd? boom is 2 meter hoog
ik ben bang, dat hij dood gaat, als we gewoon willekeurig deze uitgraven en herplanten
graag a.u.b advies
dank u Reactie infoteur, 31-05-2011
Beste Juanita,
Vraag het even na bij een goed tuincentrum. er zijn inderdaad maar een paar momenten per jaar waarin deze mag worden verplaatst. dan nog geen garantie dat de boom aanslaat op zijn nieuwe plek.
In ieder geval veel succes
Groetjes
Storm

Pia Smit, 21-05-2011 13:00 #7
Wij hebben al jarenlang een magnolia maar sinds 2 jaar geeft hij weinig bloemen en worden de bladeren nu al bruin en vallen uit. Is hier iets aan te doen, is hij/zij ziek en moeten we hem/haar verwijderen of kunnen we iets kopen om het probleem op te lossen. Bij voorbaat dank voor een reactie. Reactie infoteur, 31-05-2011
Beste Pia,
dank voor je vraag. Elke jaar kan de bloei nog veranderen, denk niet die die ziek is, voorzover ik het van hieraf kan beoordelen.
Groetjes
Storm

Gemma Bame, 12-11-2010 14:43 #6
Hoe noemt men het blad van de tulpenboom? Reactie infoteur, 31-05-2011
Beste Gemma,
dank voor je vraag. Voorzover ik weet hebben de bladeren geen aparte naam.
Groetjes
Storm

A. Bokma, 02-11-2009 19:24 #5
Ik heb een MagnoliaxSoulangiana met witte bloem zuiver wit ik heb hem nu al sinds 1980 en is er voor het eerst een vrucht in gekomen met eivormige vruchten.
Nou is mijn vraag wat kan ik hier mee moeten die in een pot of wat dan ook?
graag reaktie.
A.Bokma

Esther van Laake, 05-08-2009 21:47 #4
Wij hebben een redelijk grote tulpenboom, geen magnolia dus, het blad lijkt een beetje op een maple leaf. Ineens worden alle bladeren geel en vallen ze bij bosjes af. Is dat door te veel water of te weinig water? Of zit er ineens een ziekte in?

Liesbeth Hendriks, 20-05-2009 13:40 #3
Wie kan me raad geven? Mijn magnolia is een schitterende grote struik, maar zijn bladeren krullen allemaal om. Er zit geen ongedierte in. Wat kan dit zijn?

Annette van Iterson, 28-03-2009 15:30 #2
Bij iemand heb ik een mini magnolia gezien. Prachtig beslist niet hoger dan een meter en heel mooi kleine stervormige rose heerlijkgeurende bloemen. Wie kent dit soort, weet hoe de latijnse naam is en waar ik deze kan kopen.

Gré Beets, 23-02-2009 16:49 #1
Ik heb ook een tulpenboom, maar hij word nu te groot en ik wil hem snoeien.
Zou dat nu kunnen gebeuren, want hij bloeit het hele jaar.
Ik lees snoeien na de bloei, maar wat is het beste nu zit er nog geen blad aan en straks wel weer.
Graag reactie en bedankt Gré Beets

Infoteur: Storm
Laatste update: 16-08-2007
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 20
Schrijf mee!