InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Waterfontein: kopen en aanleggen van een fontein in de tuin

Waterfontein: kopen en aanleggen van een fontein in de tuin

Waterfontein: kopen en aanleggen van een fontein in de tuin Het kopen en aanleggen van een waterfontein voor in de tuin hoeft niet heel duur te zijn. De fontein heeft een lange geschiedenis. De Romeinen hadden al fonteinen. Tegenwoordig hebben de meeste fonteinen een elektrische motor. Veel mensen willen een fontein voor de vijver in de tuin. U kunt deze door een aannemer laten aanleggen of zelf kopen. Dit kan nieuw of tweedehands. Er zijn verschillende soorten tuinfonteinen. Veel mensen willen een fontein in de tuin, bijvoorbeeld in het water. De fontein is een fenomeen waarvan mensen al lange tijd genieten. De Romeinen maakten al fonteinen aan het einde van de aquaducten. Door de druk van het water werd de fontein verder opgestuwd zodat het in de lucht spoot. In sommige landen, bijvoorbeeld IJsland, zijn er hete geisers en waterbronnen waardoor het water met kracht opspuit uit de grond. Ook in het barok waren de waterfonteinen populair. De Franse koningen plaatsten allerlei fonteintjes en kunstmatige watervallen in hun tuin. Deze werden bediend door fonteinmeesters. Door middel van fluitsignalen hielden zij elkaar ervan op de hoogte wanneer de koning langs kwam. Door middel van een stelsel van kraantjes en loden leidingen werd de druk op de fonteinen gehouden.

Plaatsen van fontein in de vijver in de tuin

Tegenwoordig zit er in eigenlijk alle fonteinen een elektrische pomp. Deze pompt het water om met zo'n kracht dat het omhoog wordt gespoten. Het water is in bijna alle gevallen uit de vijver zelf, waardoor het makkelijk circuleert. Bij het aanschaffen van een elektrische fontein moet u er dus wel rekening mee houden dat dit stroomkosten met zich mee brengt. U doet er dus ook goed aan om de fontein uit te zetten op momenten dat u niet thuis bent. Ook zou het zonde zijn om de fontein 's nachts te laten lopen. Het levert waarschijnlijk alleen maar extra overlast op voor de buren door het watergeklater. Dat wilt u ook niet.

Aanleggen en maken van een waterfontein

Er zijn zeer veel verschillende waterfonteinen. Er zijn fonteinen die heel eenvoudig zijn, maar er zijn ook fonteinen die verschillende lagen bestaat, bijvoorbeeld dat het water overloopt van de ene in de andere bak. Ook zijn er fonteinen in bepaalde vormen, bijvoorbeeld in de vorm van een mens, kat of hond. U kunt meestal zelf reguleren hoe krachtig u de waterfontein wilt hebben, heel hard of juist heel zacht. Ook is het mogelijk voor fonteinen te kiezen die uit meerdere gaten water spuiten of waterfonteinen zonder kraangat. De fonteinen zijn gemaakt van verschillend materiaal, zoals graniet, natuursteen of gewoon plastic. U kunt er voor kiezen de fontein zelf aan te leggen, maar eventueel kunt u dat ook laten doen door een specialist of aannemer. Winkels als de Intratuin, Gamma en Praxis verkopen allemaal wel tuinfonteinen. U kunt nieuwe fonteinen online kopen of bijvoorbeeld bij een tuincentrum. Als u wilt gaan voor goedkoop, dan is het aan te bevelen op de site Marktplaats rond te kijken. Daar worden ook tweedehands waterfonteinen verkocht. De prijs is dat een stuk goedkoper. Helemaal geavanceerd zijn de fonteinen die werken op zonne-energie.

Kopen van een fontein

In de meeste steden en gemeenten zitten wel aannemers die de waterfontein voor u kunnen aanleggen, of u materiaal kunnen leveren, zodat u deze zelf kan maken. U kunt een goedkoop merk kopen, maar bijvoorbeeld ook design of antiek. Deze winkels zijn in ieder geval te vinden in de grote steden als Eindhoven, Arnhem, Groningen, Breda, Haarlem, Dordrecht, Den Bosch, Zoetermeer, Emmen, Enschede, Tilburg, Ede, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Zwolle, Almere, Lelystad, Den Haag, Amstelveen, Amersfoort, Apeldoorn, Nijmegen, Maastricht, Assen, Middelburg, Deventer, Almelo en Lelystad.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Waterfontein: kopen en aanleggen van een fontein in de tuin"

Reactie

M. Honings, 20-09-2013 11:41 #1
We moeten voor een show 5 oktober waterfonteinen maken, maar weten niet precies hoe, het water moet 2 meter omhoog spuiten maar het mag niet spatten de bakken zijn 1 bij 1 meter en in het midden moet de fontein komen. het mag er niet overheen spatten de straal moet eigenlijk zoals een paddenstoel werken recht naar beneden. waar kan ik materialen of onderdelen krijgen om dit te maken?

Infoteur: Simcha
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Vijver
Reacties: 1
Schrijf mee!