Het organiseren van een (tuin)feest
Je bent binnenkort jarig of je bent zoveel jaar getrouwd en je hebt besloten dit te flink te vieren. Je hebt besloten dat er een (tuin)feest gegeven gaat worden. Maar ja, hoe organiseer je nou zo een feest. Hieronder staat uitgebreid beschreven hoe je een feest moet organiseren, hoe je muziek moet uitzoeken, berekenen van het eten, enzovoort. Het is een beschrijving van een eenvoudig feestje zonder thema's en te veel poeha.
Uitnodigen
We beginnen natuurlijk met het uitnodigen van de mensen voor het feest. Maak een lijst met mensen die je wilt uitnodigen. Bedenk wel als ruimte hebt voor 100 man, dat je niet 200 mensen uit gaat nodigen. Vermeld in de uitnodiging dat je het op prijs stelt, als men niet komt, zich even afmeld. En dat natuurlijk ook voor een bepaalde datum (1 week voor het feest) doet. Gemiddeld komt 20% niet opdagen voor het feest en dat zijn de mensen die zich wel en niet hebben afgemeld voor het feest.
Berekenen hoeveel eten en drinken
Barbecueën is verreweg het makkelijkst om te doen op een feest. Met daarnaast een klein koud buffet kunnen de gasten zich uitstekend vermaken met het eten. Maar ja, hoeveel eten en drinken heb je nou nodig. Zorg er voor dat je ongeveer 300 gram vlees per persoon hebt. De ene zal immers wat meer eten als de ander. Zorg voor stukjes stokbrood (1/3 stokbrood per persoon) met kruidenboter of knoflookboter. Dit hapt namelijk lekker weg en vult de maag. Zorg ook voor een paar salades zoals, aardappelsalade, rundvleessalade en tonijnsalade. Dit zijn frisse hapjes die de gasten meestal wel waarderen. Een frisse vruchtenbowl is ook altijd lekker en vergeet vooral niet de verschillende sauzen voor het vlees op tafel te zetten. De meest populaire sauzen zijn:
- Satésaus
- whisky-cocktailsaus
- knoflooksaus
- barbequesaus
Naast het eten heb je natuurlijk ook drinken nodig. De mannen zullen meestal bier drinken en het is dan ook het makkelijkst om een thuistap neer te zetten. Zo heb je altijd koud bier en de heren kunnen zichzelf bedienen. Voor wijn (voor de dames) is een fruitige niet al te zware rosé aan te raden. Deze wijn drinkt meestal lekker weg. Daarnaast zorg je natuurlijk nog voor wat fris zoals cola en sapjes. Ga ongeveer uit van ongeveer 3 glazen per persoon. Om alle flessen nou koel te houden is daar een grappige oplossing voor. Je neemt een grote teil en zet daar zo veel mogelijk flessen met drinken in. Deze teil vul je verder op met ijsklontjes. Nu heb je een "'koelkast" die buiten kan blijven staan en hoeven de gasten niet steeds naar binnen te lopen om drinken uit de koelkast te pakken.
Na het eten hebben de gasten vast wel trek in een kop koffie of thee. Zorg voor een extra koffiezetautomaat, zodat iedereen tegelijk zijn koffie en thee krijgt.
Benodigdheden
Nu we het eten en drinken hebben berekend hebben we natuurlijk nog veel meer benodigdheden nodig voor een geslaagd feest. We beginnen met een partytent. Een partytent is prettig onder alle weersomstandigheden. Bij warm weer zorgt het voor schaduw en bij regenachtig weer zorgt het voor beschutting. Mocht het erg waaien op je feest dan kan je ook nog altijd een aantal zijschermen aan de partytent bevestigen. Heb je een wat gure dag met je feest, zorg dan voor een heater. Deze heater straalt een behaaglijke warmte uit en in een partytent blijft de warmte goed hangen.
Zorg voor plastic borden en bestek voor het eten. Dit scheelt een hoop afwas en na het gebruik schuif je alles zo de vuilnisbak in en is het meteen opgeruimd. Frisdrank kan je zonder problemen in plastic bekers schenken, maar bier en wijn toch liever uit een glas. Zorg voor voldoende zitplaatsen en een aantal statafels. En tot slot kleed alles een beetje aan. Zorg dat er in de partytent slingers hangen en zorg voor wat sfeerverlichting. Bijvoorbeeld met wat windlichten.
Muziek
Muziek is erg belangrijk op een feest. Het bepaald vaak de sfeer. Je kunt natuurlijk een band huren. Maar daar betaal je al snel enkele honderden euro's voor. Een muziek installatie werkt ook uitstekend. Zorg voor niet al te saaie en bekende muziek. Een voorbeeld is hits uit de jaren 80 en 90. Of anders Nederlandstalige muziek. Zorg er voor dat de muziek hoorbaar is maar niet overheersend. Wil je dat er gedanst word op je feest, dan is het een kwestie van een lekker dansnummer op te zetten en de volume knop omhoog draaien.
Alles op een rijtje
Met deze ingrediënten heb je zeker een geslaagd feest. Voor de zekerheid staat alles wat je nodig hebt hieronder nog even op een rijtje.
- vlees
- Drinken
- koffie/thee
- melk/suiker
- Salades
- Stokbrood
- Kruidenboter
- salades/bowl
- Sauzen
- Plastic bestek
- Plastic bordjes
- Plastic glazen
- Glaswerk
- Partytent
- Heather
- Stoelen en tafels
- Statafels
- Versiering
- Muziek
- Afvalemmers
- Asbakken
- extra koffiezetautomaat
Nog een paar tips
Een feest kan erg duur uitpakken. Daarom een aantal tips om de kosten te besparen. Huren is vaak erg duur. Leen spullen van vrienden en familie. Een partytent tuinstoelen of extra wijnglazen heeft bijna altijd wel iemand in huis. Voor plastic bestek en versieringkan je het beste naar een Action of Xenos gaan. Daar hebben ze erg leuke spullen voor weinig geld.