InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tuinafscheiding: afscheiding voor de tuin plaatsen

Tuinafscheiding: afscheiding voor de tuin plaatsen

Tuinafscheiding: afscheiding voor de tuin plaatsen Er zijn verschillende manieren om een tuinafscheiding te bouwen. Tuinafscheidingen worden geplaatst om verschillende redenen. Een reden kan zijn veiligheid. Een andere reden die veel genoemd wordt is privacy of geluidsoverlast tegen gaan. Een afscheiding voor de tuin kan op verschillende manieren geplaatst worden. Hij kan bijvoorbeeld bestaan uit gaas, groen, planten, een hekwerk, beton of steen. Veel mensen willen een afscheiding hebben voor de tuin. Er kunnen hier verschillende redenen voor zijn. De eerste reden is dat mensen privacy willen. Soms is het mogelijk om zomaar in de tuin te kijken bij de buren. De meeste mensen vinden dat niet fijn, omdat ze bijvoorbeeld in de zomer ongestoord in de tuin willen kunnen zitten. Het is daarbij niet fijn als de buren kunnen meekijken bij alles wat u doet, als u bijvoorbeeld ligt de zonnen of bijvoorbeeld ruzie heeft met uw man. Een andere reden is dat mensen het soms ook niet fijn vinden om bij de buren in de tuin te kijken. Dat kan zijn omdat de buurvrouw niet willen zien zonnen, maar ook omdat mensen soms hun tuin niet goed bijhouden. Als u dat wel doet kan het contrast toch behoorlijk groot zijn.

Tuinafscheiding plaatsen

Ook de beveiliging van het eigen terrein kan een reden zijn om een tuinafscheiding aan te brengen. Soms is het voor mensen heel makkelijk om iemand anders tuin te betreden. Met een goed hek kan het voorkomen worden dat mensen makkelijk naar binnen stappen. Dit hoeft niet eens per se een heel groot hek met prikkeldraad zijn. Het kan bijvoorbeeld ook een afscheiding zijn die bestaat uit coniferen. Het voordeel daarvan is dat mensen die zomaar in uw tuin kunnen kijken en bijvoorbeeld ook niet naar binnen kunnen kijken naar kostbaarheden. Ook is het een stuk lastiger om te zien of mensen thuis zijn.

Verschillende manieren om afscheiding voor tuin te bouwen

Er zijn tal van manieren waarop u een tuinafscheiding kunt maken. U kunt bijvoorbeeld kiezen voor een hek van hout, matten, metaal of gaas. Andere mensen bouwen liever een muur. Dit kan van steen zijn of van beton. Ook kiezen veel mensen voor planten, zoals bijvoorbeeld een heg, coniferen, klimop of rozenstruiken. Vooral rozenstruiken helpen voorkomen dat mensen makkelijk oversteken van de ene naar de andere tuin. Sommige mensen willen ook dat zij niet te veel geluidsoverlast hebben van de buren. In dat dat geval kunnen zij kiezen voor geluidswerend materiaal. Dan moet u niet voor groen materiaal kiezen, maar bijvoorbeeld voor glas. Tuinafscheidingen moeten in dat geval dan ook hoog genoeg zijn.

Regels en wetgeving voor tuinafscheidingen

Er is ook wel bepaalde regelgeving over tuinafscheidingen. U hoeft niet per se een vergunning te hebben, maar het is wel belangrijk dat de buren ook akkoord gaan met de tuinafscheiding. Soms zijn er specifieke afspraken gemaakt met de huurders en een recht van uitzicht behoort daar soms bij. Overleg dus van te voren altijd met de buren. U moet ook goed kijken of de afscheiding wel aan uw kant staat. Anders zou het zomaar kunnen dat u de afscheiding alsnog moet verplaatsen omdat die een paar centimeter op de verkeerde plek staat. In de meeste plaatsen zijn wel bedrijven die een tuinafscheiding kunnen aanbrengen. Vooral in steden als Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Amsterdam, Eindhoven, Arnhem, Groningen, Middelburg, Leeuwarden, Haarlem, Almere, Lelystad, Zwolle, Enschede, Maastricht, Den Bosch, Tilburg, Assen en Leiden hebben mensen behoefte aan een afscheiding. Omdat veel mensen op elkaar zitten is er daar extra behoefte aan een afscheiding.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Beeki, Pixabay

Reageer op het artikel "Tuinafscheiding: afscheiding voor de tuin plaatsen"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Werken in de tuin
Schrijf mee!