InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tuinklussen in maart, wat kun je doen?

Tuinklussen in maart, wat kun je doen?

Tuinklussen in maart, wat kun je doen? Na een lange winter begint de tuin langzaam maar zeker weer tot leven te komen. Op mooie zonnige dagen wordt de verleiding groot om leuke eenjarige plantjes in de tuin te zetten, maar bedenk goed dat het in maart opeens weer flink kan gaan vriezen. Wel kun je bijvoorbeeld al de rozen gaan snoeien of groenblijvende heesters verplanten. Er is genoeg te doen inde tuin! Er zijn al leuke bloeiende vaste planten en bollen voor de tuin in maart.

Tuinklussen in maart,wat kun je doen?

Na een lange winter begint de tuin langzaam maar zeker weer tot leven te komen. Op mooie zonnige dagen wordt de verleiding groot om leuke eenjarige plantjes in de tuin te zetten, maar bedenk goed dat het in maart opeens weer flink kan gaan vriezen. Wel kun je bijvoorbeeld al de rozen gaan snoeien of groenblijvende heesters verplanten. Er is genoeg te doen inde tuin!

Wat kun je in maart zoal in de tuin doen?

  • Onkruid wieden. Het is een mooi moment om het beginnend opkomende onkruid uit te trekken. Het is nu nog gemakkelijk te verwijderen. Na het wieden kun je de vochtige grond afdekken met een mulchlaag. Hiermee ga je de vorming van onkruid tegen, en bovendien ka het vocht in de grond moeilijker verdampen, waardoor de grond niet zo snel uitdroogt. Als mulch kun je gebruiken;Compost, cacaodoppen, schorssnippers, goed verteerde stalmest of oude champignonmest ( dit bevat kalk en is dus niet voor alle planten geschikt).
  • Planten van bomen en heesters met kale wortels. Zodra de planten blad krijgen slaan ze veel moeilijker aan, omdat ze dan veel vocht verliezen via het blad.
  • Verplanten van groenblijvende heesters. Geef ze na het verplanten veel water.
  • Rozen snoeien
  • Cornus Salix en Sier-Rubus kunnen nu gesnoeid worden, en de laatbloeiende heesters als Buddleja davidii.
  • Heesters vermeerderen door afleggen. Dit doe je door een stengel te beschadigen en de stengel dan met aarde te bedekken, eventueel met stekpoeder op de wond. Er vormen zich wortels, waarna de scheut een jaar later van de moederplant losgeknipt kan worden.
  • Klimplanten verjongen. Klimplanten, die er een beetje slordig uitzien kunnen nu goed teruggeknipt worden. Ze beginnen al wat uit te lopen, zodat je goed kunt zien welke oude takken je het best kunt verwijderen.Klimplanten die flink gesnoeid mogen worden zijn kamperfoelie, klimop, klimrozen en winterjasmijn.
  • Winterharde vaste planten aanplanten. Geef ze na het planten goed water, mest en een mulchlaag, hierna zullen ze al snel gaan groeien.
  • Breng nu alvast steunmateriaal aan voor vaste planten.
  • Haal uitgebloeide bloemen uit narcissen, maar laat het blad eraan zitten.
  • Sneeuwklokjes kunnen nu nog bloeiend en al geplant worden. Ook kunnen grote pollen nu goed gedeeld en opnieuw geplant worden.
  • Bollen, die binnen al gebloeid hebben, als narcissen, hyacinten en dwergirissen, kunnen nu in de tuin geplant worden.
  • Haal afgevallen blad uit de vijver en begin weer met voeren van de vissen ( geef vooral niet meer dan ze opeten!). Dompelpompen kunnen weer in de vijver geplaatst worden.
  • Het gras kan eventueel geverticuteerd worden en maai het gras met de machine op de hoogste stand.
  • Bescherm fruitbloesem tegen late vorst.

Planten die al bloeien in maart

  • Pulmonaria angustifolia azurea, een bodembedekkende vaste plant met paarse bloemen, die in zon en schaduw kan staan.
  • Daphne mezereum, bloeit aan kale takken met roze bloemen, die een lekkere geur verspreiden.
  • Salix caprea ‘Kilmarnock’, kleine boom die op verschillende hoogten geënt verkocht wordt. De boom heeft hangende takken en krijgt zilverkleurige katjes en later gele meeldraden.
  • Doronicum x excelsium ‘Harpur Crewe’, een vaste plant, die al vroeg bloeit met gele bloemen.
  • Primula, kleine vaste plantjes, die al vroeg in het jaar bloeien met allerlei kleuren.
  • Prunus sargentii, bloeiende sierkers met witte bloemen, het jonge blad is rood.
  • Forsythia x Intermedia, een gemakkelijke heester, met gele bloemen. Deze heester kan goed in vorm geknipt worden.

Bollen die bloeien in maart

  • Tulipa tarda, een kortstelige geelbloeiende tulp.
  • Crocus vernus ‘Pickwick’, voorjaarskrokus met gestreepte paars/ witte bloemblaadjes.
  • Narcissus ‘Cheerfulness’, een narcissen soort met gevulde geel/ witte bloemen met een sterke geur.
  • Narcissus ‘Dutch Master’, een trompetnarcis, met een goudgele kleur.
  • Hyacinten
  • Muscari armeniacum, blauw druifje met kleine felblauw gekleurde bloemen.
  • Iris danfordiae, een dwergiris met gele bloemen, die het goed doet in bakken en potten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zonsopkomst en zonsondergang in januari, februari en maartZonsopkomst en zonsondergang in januari, februari en maartDe dagen beginnen langer te worden in het eerste kwartaal van het nieuwe jaar. Een artikel met de tijdstippen wanneer de…
De GroentekalenderDe GroentekalenderWe willen het tegenwoordig allemaal veel vaker: zo vers mogelijk eten. Alleen zijn we het niet meer zo gewend. Regelmati…
Zomertijd en Wintertijd (de komende jaren)Twee keer in het jaar wordt de klok in heel Europa een uur verzet. In de zomer gaat de klok een uur vooruit, het is imme…
Ideale reistijden per landIdeale reistijden per landElk land kent seizoenen, en dus is niet elke tijd van het jaar geschikt om op vakantie te gaan. Vooral het regenseizoen…
Schaatsen: Essent ISU World Cup Heerenveen (2-4 maart 2012)Van 2 tot en met 4 maart 2012 vindt in Thialf Heerenveen de zesde World Cup van het schaatsseizoen 2011 - 2012 plaats. E…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto
  • Boek: Een jaar in de tuin

Reageer op het artikel "Tuinklussen in maart, wat kun je doen?"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 15-10-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinklussen
Schrijf mee!