InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Hosta, ook wel hartlelie of funkia genoemd

Hosta, ook wel hartlelie of funkia genoemd

Hosta, ook wel hartlelie of funkia genoemd De hosta ook wel hartlelie genoemd of funkia, is een bladplant die geschikt is als onderbegroeiing, randplant of alleenstaande plant. Er bestaan heel veel soorten en rassen. Hosta’s komen oorspronkelijk uit Oost-Azië, voornamelijk uit Japan. Waar kun je een hosta het beste planten en met welke planten kun je de hosta goed combineren?

Inhoud artikel

Hosta’s

Het zijn polvormende kruidachtige vaste planten. Bij de hosta’s gaat het meestal om het blad maar de plant brengt ook mooie bloemen voort. Er wordt heel verschillend gedacht over hosta's, de een vindt ze prachtig, de ander vindt het maar een ouderwetse plant. In de winter vallen de bladeren af en zie je niets meer van de plant, maar in het voorjaar zie je langzaam de bladeren verschijnen. Eerst nog opgerold en als ze een stuk boven de grond uitsteken, ontvouwen ze zich. Bepaalde soorten van de hosta krijgen een prachtige herfstkleur.

De naam Hosta

De geslachtsnaam Hosta werd gegeven door een Oostenrijkse botanicus (Leopold Trattinick) als eerbetoon aan landgenoot Nicholas Thomas Host (botanicus, maar ook lijfarts van keizer Frans II).

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Soorten hosta’s

Er zijn circa veertig soorten, maar naast deze soorten zijn er nog heel veel variëteiten en hybriden. Een hybride is een plant die het resultaat is van een kruising tussen twee verschillende variëteiten, soorten of families. Een variatie is een natuurlijk voorkomende variant van een plant.

Je kunt het geslacht Hosta indelen naar de geografische verspreiding, je komt dan uit op drie groepen:
  • Subgeslacht Hosta: H. plantaginea uit Zuid-Oost China.
  • Subgeslacht Bryocles: China, Korea
  • Subgeslacht Giboshi: alle Japanse soorten

Het planten van een hosta

Geef een hosta een plekje in de schaduw voor de fraaiste bladkleur, maar ga je voor de mooiste bloemen, kies dan een plekje met zon. Kies je voor het laatste zorg dan voor een vochtige bodem. Nog meer over de bodem: kleiig, niet kalkrijk. Je kunt hosta’s in het vroege voorjaar planten maar ook laat in de zomer of in het begin van de herfst. Nooit midden in de winter (de wortels zijn dan in rust). Hosta’s hebben beschutting nodig, anders wordt het blad te veel aan de wind blootgesteld. Dit kan leiden tot beschadiging maar ook tot uitdroging.

Bladkleuren, bloeitijd en de kleuren van de bloemen

De kleuren van de bladeren: groen, groengeel, blauwgroen, bont blad, groen met witte rand, grijs. De bloeitijd is tussen junie en augustus/september. Dit is afhankelijk van het soort. De kleuren van de bloemen: violet, lichtpaars, wit, roze.

Snoeien en vermeerderen

Snoeien is niet nodig, de bladeren verwelken vanzelf en de restjes kun je met de hand weghalen. Vermeerderen van de hosta kan via zaad of via delen. Het laatste kun je doen door met een spade een stuk (wigvormig) uit de pol te steken. Je kunt dit het beste in het voorjaar doen of in het najaar als de plant begint af te sterven.

Ziektes/ongedierte

  • Slakken zijn dol op het blad van de hosta. Je kunt de slakken vangen in ingegraven potjes met bier, je kunt koffiedik of eierdoppen op de bodem strooien. Ook zijn er randen te koop die je om de plant heen kunt zetten, hier kunnen de slakken niet overheen kruipen. Verder kun je de hosta in een pot zetten.
  • Taxuskevers, deze kun je biologisch bestrijden.
  • Twee virussen: mozaïek virus (mozaïekpatroon op het blad) en het tabakskringvlekkenvirus. Hier kun je weinig tegen doen, je moet de aangetaste planten zo snel mogelijk verwijderen.

Met welke planten/bloemen kun je een hosta goed combineren?

  • Japans siergras
  • rodondendron
  • azalea
  • varen
  • daglelie
  • palmlelie

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hosta's voor de liefhebberHosta's voor de liefhebberDe Hosta (ook wel bekend als Funkia of Hartlelie) is over het algemeen een schaduwminnende plant. Een aantal hosta’s kan…
Planten met zilverkleurig of grijsgroen bladPlanten met zilverkleurig of grijsgroen bladZilverkleurige of grijsgroene planten geven een mooie afwisseling in een fleurige bloemenborder. Het is een mooie scheid…
Hosta in de tuin: standplaats, bloeitijd en soortenHosta in de tuin: standplaats, bloeitijd en soortenIedere zomer weer zien we in veel tuinen prachtige hosta's staan. Ze zijn er in verschillende kleuren van grijs groen to…
Acer of EsdoornAcer of EsdoornOnder het geslacht Acer vallen grote bomen maar ook heesters. Esdoorns staan bekend om hun mooie blad qua vorm en kleur.…
Tuinplanten voor kleigrond, geschikt voor kleine tuinenTuinplanten voor kleigrond, geschikt voor kleine tuinenKleigrond is vruchtbare grond, het nadeel van kleigrond in de winter kan zijn dat het erg nat is en in de zomer is het v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Foto infoteur
  • Diverse tuinboeken waaronder Hosta's, Gids voor liefhebbers en vakmensen, Atrium Tuinplantenkiezer.
  • Afbeelding bron 1: Foto infoteur

Reageer op het artikel "Hosta, ook wel hartlelie of funkia genoemd"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 18-09-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinieren
Schrijf mee!