InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tuinieren met een beperkt budget

Tuinieren met een beperkt budget

Tuinieren met een beperkt budget Het is niet moeilijk om een mooie tuin te realiseren met weinig geld. Veel spullen en materialen kun je hergebruiken, soms alleen al door ze even op te pimpen met een kleurtje. Ook op de beplanting valt genoeg te besparen door bijv. zelf plantjes te kweken uit zaad. De planten besproei je vervolgens met water uit de regenton. Na het huis is de tuin aan een opknapbeurt toe. Vaak is het besteedbare budget dan beperkt. Na het lezen van dit artikel ligt een mooie betaalbare tuin binnen handbereik.

De stijl

Kies een stijl die bij het huis past. Maak een moodboard waarop plaatjes komen te hangen die je aanspreken. Lees tuinbladen, boeken en bezoek tuinsites op internet. Ook de tuinen van andere mensen kunnen een bron van inspiratie zijn. Een rondje fietsen, kan al wat leuke ideeën opleveren. Blijf vervolgens bij de gekozen stijl om verkeerde aankopen te voorkomen.

Zelf doen

Een hovenier inschakelen is duur, probeer het ontwerp zelf te maken. Veel werkzaamheden kun je zelf uitvoeren.

Werkzaamheden beginnen met de basis

Voor het aanleggen van de tuin begin je met de bestrating. Hiervoor kun je de bestrating gebruiken die er al lag en deze eventueel combineren met nieuwe tegels. Gebruikte bestrating wordt ook vaak op internet aangeboden. Wil je toch liever nieuwe bestrating? Wacht dan op een aanbieding van de bouwmarkt. Dat scheelt aanzienlijk in de kosten.

Het verbeteren van de grond in de borders

De bestrating ligt erin, nu zijn de borders aan de beurt. Verbeter eerst de grond in de borders. Planten groeien beter in goede grond. Goede grond is luchtig en waterdoorlatend. Als je niet veel te besteden hebt kun je ervoor kiezen om zelf een composthoop te maken. (tuinafval, maaisel, maar zonder onkruid) Het bespaart je de aanschaf van tuinaarde.

De beplanting

Na het verbeteren van de grond mogen de planten erin. Zet de planten niet te dicht op elkaar. De border groeit vanzelf dicht. Een vol geplante border geeft meteen een goed resultaat maar moet weer worden uitgedund als de planten groter worden. Let bij de aanschaf op de afmetingen die een volwassen plant kan bereiken. Als je wilt bezuinigen op de beplanting, vraag dan aan andere tuinliefhebbers om stekjes, of kweek zelf planten uit zaad.

Een gazon aanleggen

Een gazon aanleggen is een goedkope manier om de tuin op te vullen. Zaai zelf gras in. Het is veel goedkoper dan het leggen van grasmatten. Het kost wat moeite en tijd maar na ongeveer zes weken is er een mooie grasmat ontstaan. Voldoende water geven is noodzakelijk voor een goed resultaat.

Tuinafscheiding

Een goedkope tuinafscheiding is bijv. gaas met klimop, of kies voor kleine coniferen, beuk enz. als afscheiding. Dit is goedkoper dan volwassen exemplaren. Een nadeel is wel het gebrek aan privacy de eerste jaren.

Genieten van het tuinieren

De tuin hoeft niet perfect te zijn. Genieten van het buitenleven is belangrijker en geeft veel voldoening.
Enkele tips om te besparen op de beplanting:
  • Kweek zelf (eenjarige) plantjes en groenten
  • Gebruik materialen nog een keer
  • Vraag stekjes aan familie en vrienden.
  • Polvormende planten kun je in meerdere stukken delen en daarna weer uitplanten
  • Er zijn regelmatig ruilbeurzen. Op deze manier kun je op een goedkope manier je tuin vullen en ook anderen blij maken.
  • Koop planten aan het eind van het seizoen. Vaak worden planten dan met hoge kortingen van de hand gedaan. Ze bloeien dat seizoen niet meer maar het daarop volgende jaar kun je er wel van genieten.

Regenwater en grondwater voor tuinieren met een beperkt budget

Door regenwater op te vangen in een regenton kun je op droge dagen de planten van water voorzien. Soms is het de moeite waard om een puntstuk te laten installeren. Grondwater is gratis je betaald alleen de stroom die de pomp gebruikt om het water op te pompen.

Verlichting aanleggen

Ledverlichting in de tuin is energiezuinig en de lampjes gaan lang mee. Verlichting op zonne-energie is een andere energiezuinige verlichting. Het kan overal in de tuin worden geplaatst maar een nadeel is dat de lamp niet veel licht geeft.

Overige tips

  • Zet planten zoals bijv. hortensia en cyclamen eerst binnen neer en plant ze na de bloei in de tuin. Dat is dubbel genieten.
  • Plaats een nieuwe erfafscheiding in overleg met de buren je kunt de kosten dan delen.
  • Gebruik knoflook als bestrijdingsmiddel tegen slakken en luizen. De geur houdt insecten op afstand.
  • Gebruik mooie takken van het snoeihout als plantensteun.
Gerelateerde artikelen
Het aanleggen van een voortuinHet aanleggen van een voortuinDe voortuin is het visitekaartje van een woning waar vaak weinig aandacht aan wordt besteed. Maar een goed aangelegde vo…
Blauwe hortensia wordt ineens roze?Blauwe hortensia wordt ineens roze?Je hebt een blauwe hortensia, een hele mooie, maar als je hem in de tuin plant wordt hij ineens roze en dat vind je niet…
Kindgebonden budget 2012Kindgebonden budget 2012In dit artikel leest u wat de hoogte van het kindgebonden budget is. Wat is het kindgebonden budget, hoe kunt u het aanv…
Tuinafscheiding: afscheiding voor de tuin plaatsenTuinafscheiding: afscheiding voor de tuin plaatsenEr zijn verschillende manieren om een tuinafscheiding te bouwen. Tuinafscheidingen worden geplaatst om verschillende red…
Zuidelijke invloeden in de tuinZuidelijke invloeden in de tuinEen tuin met zuidelijke invloeden kan zowel een groene tuin als een grijs betegelde of betonnen plaats opfleuren. Met be…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tuinieren met een beperkt budget"

Infoteur: Liza
Laatste update: 11-12-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!