InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Uw kale grond direct weg met de kant-en-klare bodembedekker

Uw kale grond direct weg met de kant-en-klare bodembedekker

Uw kale grond direct weg met de kant-en-klare bodembedekker Tuinieren doet iedereen op zijn eigen wijze. De één kan uren in de tuin rond scharrelen en genieten van een tuin die langzaam, door de loop der jaren, zijn uiteindelijke vorm en structuur krijgt. De ander heeft weer niet zo veel met tuinieren. Maar wil bijvoorbeeld weer wel dat de tuin er altijd mooi uitziet. Voor personen die niet van tuinieren houden, maar wel van een mooie tuin, zijn tegenwoordig kant-en-klare oplossingen op de markt. Misschien is de kant-en-klare bodembedekker wel iets voor je. Op eenvoudige wijze wordt zo snel resultaat bereikt. De kale grond is als sneeuw voor de zon verdwenen.

Onderhoudsvrij tuinieren steeds populairder

Tuinieren heeft de laatste jaren een ware toevlucht genomen. Maar daarmee is niet gezegd dat iedereen die in het bezit is van een tuin daar ook graag met hart en ziel in werkt. Integendeel zelfs. Er zijn vele tuinbezitters, die graag het hele jaar rond een mooie tuin willen hebben, maar helaas zelf niet over groene vingers beschikken. Of tuineigenaren die gewoonweg geen tijd of zin hebben om uren in de tuin te werken. Deze aspecten kunnen een reden zijn om gebruik te maken van kant-en-klare tuinproducten. Een andere reden kan zijn, dat men na de aanleg van een tuin niet te lang wilt wachten tot de tuin volgroeid is. Men wil sneller resultaat dan de natuur kan geven. Een groene haag als erfafscheiding met de buren, krijg je nu eenmaal niet direct na aanplant, hier gaan jaren overheen. De markt heeft hier slim op in gespeeld door verschillende kant-en-klare producten te ontwikkelen en aan te bieden.

Grond direct bedekt na aanleg met een kant-en-klare bodembedekker

De kant-en-klare bodembedekker is een ideaal product voor een snel resultaat. Op de kwekerij zijn op speciale kokosmatten verschillende soorten bodembedekkers gekweekt. Deze kokosmatten worden pas voor de verkoop aangeboden, als er een volledig volgroeide en dichte mat is ontstaan. Deze wijze van opkweek zorgt voor een dikke, bijna ondoordringbare laag, zodat ook onkruid geen kans krijgt. Dit laatste is erg belangrijk en zorgt ervoor dat je straks geen extra werk meer hebt in de tuin. Je legt de matten op de kale grond en binnen een handomdraai heb je dan een mooie groene en volgroeide volwassen ogende tuin. Als je dezelfde bodembedekkers als losse plantjes in zou planten, dan moet je voor hetzelfde resultaat zeker 2 à 3 jaar wachten. Afhankelijk van de soort bodembedekker heeft de natuur zoveel tijd nodig om de planten uit te laten groeien tot een dicht tapijt. Bovendien zou je al die jaren ook regelmatig het onkruid moeten verwijderen dat onherroepelijk tussen de plantjes zou zijn gaan groeien. De kant-en-klare bodembedekker is een ideale oplossing voor diegene die direct een onkruidvrije en wintergroene oplossing zoekt. Zeker voor de aankleding c.q. begroeiing van een talud is het een zeer snelle en gemakkelijke oplossing.

Voordelen van kant-en-klare bodembedekkers

  • Direct resultaat
  • Gemakkelijk aan te leggen
  • Geen of nauwelijks onkruidgroei
  • Minimaal onderhoud

Combineren met andere struiken of planten

Bij gebruik van de kant-en-klare bodembedekker in de tuin kan deze ook gemakkelijk gecombineerd worden met (solitaire) struiken en vaste planten.

Leverbare bodembedekkers in kant-en-klare matten

Er zijn al diverse bodembedekkers die gebruikt worden voor de kant-en-klare matten. Zowel voor in de zon, halfschaduw als de schaduw worden er soorten aangeboden. De meeste kant-en-klare bodembedekkers zijn bovendien wintergroen. Ze worden het hele jaar rond geleverd en kunnen ook het hele jaar in de tuin aangebracht worden, m.u.v. in de vorstperiode. De verschillende soorten die veel worden aangeboden zijn:
  • Cotoneaster (Dwergmispel)
  • Hedera (Klimop)
  • Lonicera (Struikkamperfoelie)
  • Pachysandra (Schaduwkruid)
  • Waldsteinia (Goudaardbei)
  • Vinca (Maagdenpalm)

Standaard en klassiek assortiment kant-en-klare bodembedekkers

Standaard assortiment

Het standaard assortiment bestaat uit een kokosmat van 5 cm. dik, dicht begroeid met planten. De matten kunnen zo rechtstreeks op de tuingrond gelegd worden. Ze worden geleverd met een begroeiing van 50% en geven dus nog niet direct een dicht tapijt. De matten worden geleverd in een afmeting van 100x100cm. (één vierkante meter).

Klassiek assortiment

Bij het klassieke assortiment heeft de mat een extra laag. Tussen de kokosmat en de begroeiing is een grondlaag aangebracht. De matten uit het klassieke assortiment zijn kleiner (55x35cm.) en zijn bij aflevering 100% begroeid. Je hebt hiermee dus direct een dicht en groen tapijt in de tuin liggen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Direct privacy met een kant en klare haag!Direct privacy met een kant en klare haag!Uw erfafscheiding plaatsen en binnen één dag al privacy? Met een houten schutting of een erfafscheiding van beton is dat…
Bodembedekkers in de tuinIedere tuinbezitter heeft er in zekere mate mee te maken: het terugkerende ritueel van het onkruidvrij maken van de tuin…
Leuke planten voor een schaduwrijke tuinLeuke planten voor een schaduwrijke tuinOok van een schaduwrijke tuin valt nog heel wat te maken... Maar je moet wel even weten welke planten geschikt zijn voor…
Zijn pannenkoeken gezond?Zijn pannenkoeken gezond?Mam, wat eten we vanavond? Pannenkoeken! En de kinderen zijn weer blij en om een goede reden ook want pannenkoeken zijn…
Kant en klare bungalowtent huren, hoe bevalt dat?Kant en klare bungalowtent huren, hoe bevalt dat?Lekker op vakantie naar de zon? Een bungalowtent huren is luxe kamperen. Kamperen is trouwens nog steeds een van de mees…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: A Mblomma, Pixabay
  • www.covergreen.nl

Reageer op het artikel "Uw kale grond direct weg met de kant-en-klare bodembedekker"

Reactie

W. L. de Nennie, 21-02-2010 00:33 #1
Waar kan ik deze bodembedekkers kopen? Reactie infoteur, 21-02-2010
Er zijn steeds meer aanbieders die deze kant-en-klare bodembedekkers te koop aanbieden. Zoek op "Kant en klare bodembedekker" en er verschijnt een hele lijst met aanbieders. Zo kan je makkelijk de aanbieder bij jou in de buurt zoeken. Succes!

Infoteur: Martina
Laatste update: 12-02-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Kant-en-klare tuin
Reacties: 1
Schrijf mee!