InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Zelf paddenstoelen of champignons telen

Zelf paddenstoelen of champignons telen

Zelf paddenstoelen of champignons telen Zelf iets telen of kweken is altijd erg leuk. En het is vaak nog leerzaam bovendien. Zelf paddenstoelen of champignons telen is leuk voor volwassenen én kinderen. Het is boeiend om een dergelijk groeiproces van dichtbij mee te kunnen maken. Voor het zelf telen van paddenstoelen of champignons zijn kant en klare pakketten te koop. Hiermee kan de teelt eigenlijk niet mislukken. Binnen enkele weken oogst je je eigen paddenstoelen of champignons. Verser en gezonder kan eigenlijk niet.

Zelf paddenstoelen of champignons kweken

Als je jezelf van te voren goed verdiept in de teeltwijze van de champignon en/of paddenstoel, dan kan er eigenlijk niets misgaan. De temperatuur en de luchtvochtigheid zijn erg belangrijk. Je moet dit tijdens de teelt voortdurend in de gaten houden en aanpassen. Maar deze relatief kleine inspanning zal na enkele weken worden beloond met de oogst van verse paddenstoelen. En verse paddenstoelen, zeker als ze van eigen teelt zijn, smaken nog lekkerder dan gekochte paddenstoelen. Misschien raak je wel zo enthousiast, dat er een nieuwe hobby is geboren!

Het teeltproces van de paddenstoel

Het belangrijkste bij de teelt van paddenstoelen en champignons is de voedingsbodem. Een goede voedingsbodem voor champignons bestaat uit paardenmest en stro. Voor paddenstoelen, oesterzwammen en Shiitake wordt de voedingsbodem gevormd door houtzaagsel of stro. Om de bodem geschikt te maken voor de teelt is een ingewikkeld proces nodig. Dit proces moet er voor zorgen dat de bodem de juiste samenstelling/structuur krijgt. Voor de thuistelers is dit proces te ingewikkeld. Gespecialiseerde bedrijven nemen dit proces voor hun rekening en leveren een kant en klare voedingsbodem die geheel natuurlijk en ziektevrij is. Tijdens het gehele proces worden géén bestrijdingsmiddelen gebruikt. De kant en klare set bestaat uit een doos waarin geteeld gaat worden, de voedingsbodem en uitgebreide teeltinstructies. Je hoeft alleen nog een geschikte plaats in de keuken of de kamer te zoeken en de teelt-instructies te volgen.

Verschillende soorten paddenstoelen voor eigen kweek

Er zijn verschillende paddenstoelen en champignons geschikt voor eigen teelt. De teeltwijze is niet voor elke paddenstoel hetzelfde, maar afhankelijk van de soort. Hieronder volgt een selectie:
  • Witte Champignon
  • Bruine Champignon
  • Anijschampignon
  • Oesterzwam
  • Gele Oesterzwam
  • Stropharia
  • Shiitake

Zelf witte champignons kweken

Dit is de champignon, zoals we hem allemaal kennen. Deze variëteit ligt sinds jaren standaard in het groenten-schap. De witte champignon is gemakkelijk zelf te telen.

Zelf bruine champignon telen

De bruine champignon is familie van de witte. In de winkels wordt hij meestal aangeboden onder de naam Kastanje champignon en soms als Franse champignon. Hij heeft een pittigere smaak dan de witte champignon en bevat ook iets minder vocht. Hierdoor slinkt de bruine champignon dus ook minder tijdens de bereiding.

Zelf de anijschampignon kweken

Zoals de naam al zegt: deze champignon smaak een beetje naar anijs. Door die aparte smaak moet men van te voren wel goed nadenken waar dit mee gecombineerd kan worden. De teeltwijze is hetzelfde als die van de witte en de bruine champignon. De vorm is iets anders. Geen ronde "hoed", maar enigszins langwerpig van vorm.

Je eigen oesterzwam telen

Alleen al voor de vorm zou je hem zelf eens willen kweken! De Oesterzwam groeit op stro en heeft veel licht nodig. De beste plaats is dan ook bij een raam. Oesterzwammen hebben een hele zachte smaak en zijn hierdoor goed te gebruiken in sauzen.

Gele Oesterzwam

Een variant op de gewone oesterzwam. De teeltwijze is dan ook gelijk aan de oesterzwam.

Stropharia

Een minder bekent soort, maar wel heel gezond. De Stropharia bevat veel vitaminen en heeft een gunstige invloed op het zenuwstelsel en de spijsvertering.

Shiitake

Een prachtige paddenstoel vanwege zijn vorm en de kleur. De Shiitake heeft tijdens de teelt veel licht nodig, dus ook deze heeft graag een plaats bij het raam. Deze paddenstoel heeft een uitgesproken kruidige smaak en is daarom goed te gebruiken in oosterse gerechten. De Shiitake kan ook goed gedroogd worden en is dan lang houdbaar.

Gebruik van paddenstoelen in de keuken

Paddenstoelen op het laatste moment even meegebakken bij vlees zorgen voor een speciale smaak. Ook in stoofschotels zijn paddenstoelen heerlijk. Maar de eerste paddenstoelen van eigen oogst moet je misschien gewoon "puur" eten. Licht gebakken in een beetje boter, lekker op een geroosterde boterham. Zo proef je het beste die bijzondere smaak van een eigen gekweekte en dus super verse paddenstoel.

Voedingswaarde van de paddenstoel

Paddenstoelen zijn rijk aan eiwitten en licht verteerbaar.

Paddenstoel als vleesvervanger

De paddenstoel is uitstekend geschikt als vleesvervanger. Vegetariërs hebben de paddenstoel dan ook vaak op het menu staan. Vooral de volgende paddenstoelen lenen zich hier goed voor:
  • Oesterzwam
  • Shiitake
  • Stropharia

Paddelstoelen eten en kweken

Wil je weleens, onder begeleiding, zelf paddenstoelen determineren? In het voor en najaar organiseert Casa Foresta voor een klein gezelschap (max. 8 personen) een zogenaamde 'Hunt' door het bos op zoek naar eetbare paddenstoelen.
Voor meer informatie kijk je op www.casaforesta.nl
Locatie: Generaal Foulkesweg 2b, Wageningen (telefoon 0317-356926)

De grote paddenstoelen gids voor onderweg

Is je belangstelling voor de paddenstoel in zijn algemeenheid gewekt en wil je de paddenstoel zien in zijn natuurlijke omgeving? Ga dan in de herfst, al dan niet met kinderen, op zoek naar alle verschillende verschijningsvormen van de paddenstoel.

Uitgeverij Tirion heeft, in samenwerking met Natuurmonumenten en de Nederlandse Mycologische Vereniging een uitgebreide gids samengesteld. In "De grote paddenstoelen gids voor onderweg" staan 1000 soorten paddenstoelen beschreven en in kleur afgebeeld. Alles wordt vermeld: standplaats, zeldzaamheid, culinaire eigenschappen, giftigheid, verspreiding.
Het boek is geschreven door Ewald Gerhardt en ligt voor 29,95 in de boekwinkel.
ISBN 978 90 5210 784 4.
Gerelateerde artikelen
Eetbare paddenstoelen, voedsel van de toekomstEetbare paddenstoelen zijn een smaakvolle en gezonde vleesvervanger. Er worden inmiddels diverse soorten gekweekt. Het t…
Herfst hobby: paddenstoelen zoekenHerfst hobby: paddenstoelen zoekenHet zoeken van paddenstoelen is in Nederland erg goed mogelijk. Sommige paddenstoelen zijn eetbaar, maar bij het identif…
Swapignon, een simpele en gezonde kooktechniekVeel vlees eten is niet altijd even gezond. Voor de fervente vleeseters is er nu een alternatief: minder vlees eten en m…
Champignons eten helpt bij afvallenChampignons eten helpt bij afvallenIn vergelijking met andere groenten bevatten champignons veel eiwitten. Ze zijn rijk aan vezels, arm aan vet en bevatten…
Paddenstoel eten: paddenstoelvergiftigingPaddenstoel eten: paddenstoelvergiftigingPaddenstoel eten en paddenstoelvergiftiging: In West-Europa komt ruim drieduizend soorten paddenstoelen voor, waarvan er…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zelf paddenstoelen of champignons telen"

Reactie

Herman, 03-01-2011 11:48 #1
Mooi artikel heb nu al zin in gebakken paddenstoeltjes

Infoteur: Martina
Laatste update: 31-01-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 1
Schrijf mee!