InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Herfst hobby: paddenstoelen zoeken

Herfst hobby: paddenstoelen zoeken

Herfst hobby: paddenstoelen zoeken Het zoeken van paddenstoelen is in Nederland erg goed mogelijk. Sommige paddenstoelen zijn eetbaar, maar bij het identificeren van deze soorten moet u absoluut zeker zijn. Sommige soorten zijn giftig en er bestaan zelfs dodelijke exemplaren. Als u een beginneling bent vertrouw dan niet alleen op boeken maar laat ook een deskundige zijn mening geven.

Determinatiekenmerken

Het zichtbare deel van paddenstoelen is in feite het vruchtlichaam van bepaalde schimmels. Op dit vruchtlichaam worden sporen gedragen waardoor de schimmel zich kan voortplanten. Bij een aantal paddenstoelen worden de sporen gedragen door plaatjes, aan de onderzijde van de hoed. Bij andere worden ze gevormd in dicht op elkaar gepakte buisjes.
Bij het zoeken naar een bepaalde soort is het belangrijk om te letten op de vorm van de hoed, of de paddenstoel een ring of een beurs om de steel bezig, en hoe de plaatjes aan de paddenstoel bevestigd zijn. Ook de kleur van de sporen is een belangrijk kenmerk. Om achter de kleur van de sporen te komen kunt u een sporee maken, u snijdt de paddenstoel dan vlak onder de hoed af en legt deze op een wit vel papier, na een paar uur zullen de sporen te zien zijn op het papier.

Groeiplaatsen

Er zijn verschillende groeiplaatsen waar paddenstoelen gevonden worden. hier onder staat een overzicht met de belangrijkste en interessantste soorten in iedere omgeving.
  • Loofbos
  • Naaldbos
  • Gemengd bos
  • Grasland en parken
  • Op hout

Eetbare paddenstoelen

  • De Champignon
  • De Oesterzwam
  • De Tropische beurszwam
  • Shiitake
  • De Morielje
  • De cantharel
  • Het Eekhoorntjesbrood
  • De Truffel
  • De Zwavelzwam
  • De Geschubde inktzwam

Giftige paddenstoelen

  • Voorjaarsamaniet
  • Groene knolamaniet
  • Koraalzwam
  • De Grote stinkzwam
  • De Panterzwam
  • Aardappelbovist
  • Satansboleet
  • De Vliegenzwam
Gerelateerde artikelen
Vliegenzwam, de magische paddenstoelVliegenzwam, de magische paddenstoelAls er een paddenstoel is die iedereen kent, is het zeker de Vliegenzwam. Vreemd is het wel dat deze paddenstoel juist a…
Paddenstoelen zoeken - voorzichtigZelf paddenstoelen zoeken is een leuke hobby. De esdoornhoutknotszwam, de gekraagde aardster, de schubbige bundelzwam en…
Giftige Paddenstoelen (Zwammen)Giftige Paddenstoelen (Zwammen)Paddenstoelen komen voor in wel honderden soorten. In de herfst kom je wonderlijke en prachtige paddenstoelen en zwammen…
Plantaardig homeopathisch middel: Akoniet en VliegenzwamPlantaardig homeopathisch middel: Akoniet en VliegenzwamIn de homeopathie worden kwalen behandeld volgens de wet van het gelijke. Deze wet die door Hipocrates bedacht en houdt…
Homeopathie: agaricus (vliegenzwam)Homeopathie: agaricus (vliegenzwam)De Nederlandse naam voor de paddenstoel agaricus is vliegenzwam. Deze rode paddenstoel met witte stippen bevat stoffen d…

Reageer op het artikel "Herfst hobby: paddenstoelen zoeken"

Reacties

Ewd, 01-11-2014 15:59 #5
Voor privé gebruik mag en kan je prima een paar paddestoelen plukken. Voor commercieel gebruik, ook al heb je één eekhoorntjesbrood geplukt, ben je strafbaar in de zin van de stroperijen.

Ik eet vanavond dus heerlijk risotto met eekhoorntjesbrood, net vers geplukt in de bossen van Schoorl

Jeanette, 29-10-2013 14:52 #4
Paddenstoelen zijn in Nederland beschermd, en mogen dus niét geplukt worden. Dit valt onder de stroperijwet. Afgezien dat het verboden is, zijn paddenstoelen een belangrijk onderdeel van het Herfstmenu van vele dieren; konijnen, eekhoorns, speciale insecten en rupsen en het herfstmenu van de ree bestaat zelfs voor 30% uit paddenstoelen. De meeste eetbare paddenstoelen zijn makkelijk zelf te telen of te koop bij speciale telers. Dus, mijn mening; laat ze lekker staan voor de dieren en de mensen die met hun ogen willen genieten van de paddenstoelenpracht. Eekhoorntjesbrood bijvoorbeeld gaat de laatste jaren erg hard achteruit omdat er zoveel ´wild´ wordt geplukt. En ook bij eekhoorntjesbrood geldt (zoals bij de meeste paddenstoelen) dat de hoed nodig is voor voortplanting.
Plukken is dus paddenstoel weg.

L. Kajbic, 08-10-2012 10:16 #3
Paddesteoelen zoeken! Toegestaan of verboden?
In veel landen wel toegestaan maar ik meen te weten dat het plukken van een maaltje is toegestaan. Is dit juist? Bvd op een eventuele reactie.

J. V/d Hengel, 26-09-2012 16:08 #2
Elke herfst trek ik er op uit om paddenstoelen te zoeken, om ze daarna te fotograferen en thuis af te drukken. Ik woon zelf in de provincie Gelderland. Ik zoek veel in de Plaatsen Mook groesbeek Berg en Dal en omgeving. Wat me nu erg opvalt is dat de paddenstoelen er laat zijn dit jaar en er erg weinig te zien zijn waarschijnlijk door het te droge weer. Mijn vraag is komen ze nu een maand later? Of pas in november/december?

H. Scheper, 10-04-2009 10:35 #1
L.S.,
Kent u de mogelijkheid om zelf paddenstoelen te laten groeien, door ze via een""voedingsprop" in hout (plank/bank) te zetten? Ik heb het in een flits op tv gezien, maar kan die informatie niet meer achterhalen.
Kunt u mij verder helpen?
met vriendelijke groet,

Harm Scheper

Infoteur: Baasb
Gepubliceerd: 17-10-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 5
Schrijf mee!