InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Goed gereedschap vraagt onderhoud

Goed gereedschap vraagt onderhoud

Goed gereedschap vraagt onderhoud Goed onderhoud is een eerste vereiste voor tuingereedschap. Niet alleen werkt het prettiger in de tuin met een propere snoeischaar of grasmaaier. Goed onderhoud zorgt ook voor een langere levensduur.

Veeg gereedschap na gebruik schoon en droog

Het best kan je gereedschap meteen na gebruik schoonmaken. Vooral vochtig vuil tast het staal aan waardoor er roestvorming optreedt. Heggen- en snoeischaren bijvoorbeeld worden daardoor bot, terwijl dat gereedschap juist vlijmscherp hoort te zijn. Alleen met een scherpe snoeischaar maak je immers gladde snoeiwonden, wat de kans op ziektes bij de plant verkleint. Veeg tuingereedschap daarom vóór het opbergen grondig droog en schoon met een zachte borstel of droge doek.

Koop in tuincentrum zuurvrije olie of vaseline

Gereedschap kan na reiniging worden behandeld met zuurvrije olie (lijnolie bv.) of zuurvrij vet (vaseline). Stalen werktuigen blijven langer mooi als ze regelmatig met een vette doek worden ingewreven. Producten om je tuin gereedschap in te oliën of in te vetten, zijn verkrijgbaar in elke doehetzelfzaak of in het tuincentrum.

Bij sterke roestvorming: nieuw gereedschap kopen

Is gereedschap eenmaal gaan roesten, dan kan je oppervlakkige roestplekken nog met fijn schuurpapier proberen te verwijderden. Maar is de roestvorming al te ver gevorderd, dan resteert er maar één remedie: nieuw gereedschap kopen.

Onderhoud grasmaaiers

Hoveniers adviseren om kwaliteitsgereedschap te kopen. Dat werkt prettiger, is beter voor de tuin en gaat langer mee. Bij onderhoud van grasmaaiers is vooral van belang dat de maairesten na elke maaibeurt van de messen en de onderzijde van de beschermkap worden verwijderd. Met name na maaien bij vochtig weer blijven er 'vuilresten' plakken. Aangeraden wordt om grasmaaiers éénmaal per jaar, bij voorkeur in de winter, voor een onderhoudsbeurt bij de vakman aan te bieden. Ze kunnen dan in het voorjaar meteen weer worden ingezet.

Tip: een tuinslang onderhouden

Je zou het niet vermoeden, maar ook een tuinslang verlangt van tijd tot tijd een schoonmaak. En dan niet zozeer de buitenkant maar meer de binnenkant. Hoe je dat doet? Schroef eerst de kraankoppeling en het sproeistuk van de tuinslang af. Prop dan een glazen knikker in de slang. Die moet er niet te makkelijk, maar ook niet te moeilijk ingaan. Koppel dan de tuinslang met de kant waar de knikker zit weer aan de kraan en draai die open. Door de waterdruk vliegt de knikker door de slang, daarbij alle vuil zoals algen en kalkafzetting met zich mee nemend.

En wil de tuinslang niet om de kraan, dompel het uiteinde dan even in heet water. Daarna blijft de slang goed vast zitten want plastic krimpt immers na afkoelen.

Tuin gereedschap opbergen

Berg tuingereedschap meteen na gebruik veilig en droog op en zorg dat elektrisch gereedschap dat niet in gebruik is, niet is aangesloten op het electriciteitsnet.

Plaats tuingereedschap zoveel mogelijk rechtop, met bladen en tanden naar de muur gericht. Doe dat liever niet op een betonnen vloer, omdat die roestvorming in de hand werkt. Vouw messen en scharen dicht. Dat is niet alleen veiliger maar zorgt ook voor een langere levensduur. In tuincentra zijn er speciale opbergboxen voor tuingereedschap te koop maar de handige klusjesmannen onder ons kunnen ook zelf een opbergkast van hout maken.
Gerelateerde artikelen
Tuingereedschap, let op garantie!Tuingereedschap is niet in één maat of merk verkrijgbaar, er zijn diverse maten en merken. Je kunt kiezen uit bijvoorbee…
Tuingereedschap: kopen en huren van gereedschap voor de tuinTuingereedschap: kopen en huren van gereedschap voor de tuinHet is op veel plaatsen mogelijk om tuingereedschap te kopen of te huren. Er zijn een groot aantal verschillende soorten…
Grasmaaier op benzine, voor- en nadelenGrasmaaier op benzine, voor- en nadelenAls je een tuin met groot gazon hebt, gaat er niets boven een grasmaaier op benzine. Daarmee kan je het gazon tot in all…
Robot grasmaaiers voor een altijd groen en strak gazonRobot grasmaaiers voor een altijd groen en strak gazonVoor veel tuineigenaren is gras een onmisbaar element in de tuin. Maar u haalt daarmee wel veel extra werk naar u toe. H…
Grasmaaien, hoe pak je dat slim aan?Grasmaaien. Voor velen een vervelend klusje. Maar dat hoeft het helemaal niet te zijn. Zo pak je het slim aan!
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Goed gereedschap vraagt onderhoud"

Reactie

Mara, 19-09-2011 16:06 #1
Wij hebben vorig jaar een heleboel verroest gereedschap gekregen en allemaal weer zo goed als nieuw gekregen door ze een dag in benzine te leggen en daarna met een doek met benzine goed poetsen en nadien invetten… dus niet direct alles weggooien! Reactie infoteur, 19-09-2011
Dank voor deze zeer bruikbare tip!

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 03-02-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 1
Schrijf mee!