InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Veiligheid van trampolines in de tuin

Veiligheid van trampolines in de tuin

Veiligheid van trampolines in de tuin Een paar jaar geleden werden ze ineens populair, trampolines in de tuin. Kinderen kunnen er uren op spelen. Een uitstekende manier om uw kinderen meer te laten bewegen. Maar hoe zit het met de veiligheid? Regelmatig lopen kinderen blessures op door ongelukken en ongelukjes op de trampoline. In dit artikelen kun u lezen waar u op moet letten bij de aanschaf en het gebruik van een trampoline in uw tuin.

De aanschaf van uw trampoline

Trampolines zijn er in velen soorten en maten. Bij de aanschaf let u natuurlijk op duurzaamheid en de prijs, maar het is verstandig ook op de veiligheidsaspecten te letten.

Netten

Zeker als de diameter van de trampoline wat groter is, is het een goed idee een net te installeren. Dit net voorkomt dat een kind van de trampoline af valt. Zeker grote trampolines staan hoog op de poten (tot wel een meter). Een scheve sprong, gevolgd door een val van de trampoline kan ernstige gevolgen hebben.

Denk ook aan een net onder de trampoline. Vooral kleine kinderen en huisdieren hebben de neiging zich onder de trampoline te verstoppen. Als er dan een kind op gaat springen, kan dat tot gevaarlijke situaties leiden en zijn de gevolgen niet te overzien.

Kussens op de rand

Let bij de aanschaf van een trampoline er op dat er deugdelijke kussens aan de rand zitten. Ze schermen de veren van de trampoline af en dempen een eventuele val op de rand van de trampoline.

Rubberen tegels op de vloer

Zeker als u geen net om de trampoline installeert, moet u ervoor zorgen dat de ondergrond rond de trampoline zacht is. Zand of rubberen tegels zijn prima. Gras is wat minder omdat dat na verloop van tijd kapot getrapt gaat worden. Er blijft dan een harde zandgrond over die een eventuele val niet zal dempen.

Ingraven van de trampoline

Om een eventuele val van de trampoline minder hard te laten zijn, is het mogelijk om de trampoline in te graven. De bovenkant van de trampoline ligt dan gelijk met het maaiveld. Zeker voor de grotere trampolines moet er dan wel een flink gat gegraven worden.

Veilig gebruik van een trampoline in de tuin

Ook al heeft u alle voorzorgsmaatregelen genomen om veilig gebruik te kunnen maken van de trampoline, als er niet op de goede manier gebruik van gemaakt wordt, blijft het een onveilig speeltoestel. Hieronder staan een aantal richtlijnen om de veiligheid te verhogen.

Nooit meer dan één kind op de trampoline

Dit lijkt een open deur, maar tegen deze regel wordt veel gezondigd. Als er twee kinderen op een trampoline springen kan er veel mis gaan. In de eerste plaats is er het gevaar op botsingen. Het is voor een kind zeer moeilijk te sprongen goed te "richten". Als een kind een keer zijn balans een beetje verliest, kan de volgende sprong ineens een stuk opzij gaan. Aangezien dit met behoorlijke snelheid kan gaan, kan een botsing met een ander kind pijnlijke gevolgen hebben.

Een ander gevaar kan zijn dat de sprong van het ene kind, de sprong van het andere kind kan versterken. Als een kind net iets later neer komt als het andere kind op de trampoline, zal de trampoline veel verder doorbuigen als normaal. Als een soort katapult zal het kind omhoog geschoten worden tot veel grotere hoogte als normaal.

Schoenen uit!

Dit staat in de gebruiksaanwijzing van alle trampolines, let daar op. De krachten op voeten en enkels zijn groot tijdens het springen. Een wat scheve sprong, met schoenen aan, kan snel leiden tot een verzwikking van de enkel, of erger. Sokken kunnen wel aangehouden worden.

Spring nooit direct van de trampoline af

Het is erg gevaarlijk als een kind, al springend op de trampoline, ineens van de trampoline op de grond springt. Het kind is gewend op een meeverende ondergrond te springen en de harde vloer komt dan behoorlijk hard aan. Altijd eerst op de trampoline langzaam stoppen en dan van de trampoline afstappen.

Spring nooit op een natte trampoline

Als het geregend heeft, droog dan eerst de trampoline goed af voor hij gebruikt gaat worden. Een natte trampoline is glad en dat kan gevaarlijke slippartijen tot gevolg hebben.
© 2010 - 2019 Hmneverl, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Trampolines niet zonder gevaarTrampolines niet zonder gevaarTrampolines zijn in de mode. Geen wonder, want aan trampolines beleven kinderen veel plezier. Nauwelijks zijn de tempera…
Afvallen met trampoline springenEen trampoline, veel gezinnen hebben er eentje in de tuin voor de kinderen. Het kan voor jezelf echter ook een leuke man…
Trampoline ingraven, de inground trampolineEen inground trampoline is mooi weggewerkt in de tuin. Doordat het grootste deel is ingegraven valt de trampoline veel m…
Veilig buitenspeelgoed voor het kindVeilig buitenspeelgoed voor het kindKinderen leven zich graag uit op speeltoestellen. Van zandbak tot klimtoren. Buiten spelen is gezond. Het prikkelt de fa…
Trampolineparken in NederlandTrampolineparken in NederlandNa de opening van het eerste trampolinepark in 2011, wordt trampolinespringen in 2018 in Nederland steeds populairder. I…

Reageer op het artikel "Veiligheid van trampolines in de tuin"

Reacties

Trampoline, 07-06-2012 22:31 #2
Een trampoline ingraven is wel even wat werk. Maar het eindresultaat is zeker de moeite waard. Kinderen kunnen niet meer van grote hoogte op de grond vallen. Het is veilig en de trampoline is mooi weggewerkt in de tuin. Het is geen storend object meer.

C. Koning-Mooijer, 24-04-2011 00:12 #1
Als zachte ondergrond willen we een schuimrubber mat gebruiken op bestrating. Welke dikte zou deze moeten hebben, zodat er veilig kan worden gesprongen en het frame niet beschadigd raakt bij springen?

Infoteur: Hmneverl
Laatste update: 16-11-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 2
Schrijf mee!