InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Een knotwilg planten en onderhouden

Een knotwilg planten en onderhouden

Een knotwilg planten en onderhouden Het planten van een knotwilg is vrij eenvoudig. Het is een makkelijke boom die snel groeit. De knotwilg komt veel voor in Nederland, met name in het polderlandschap langs sloten, wegen en bij boerderijen. Maar ook in veel parken en tuinen is het een geliefde boom. Het voordeel van een knotwilg is onder andere dat de takken aan de ene kant beschutting leveren, maar aan de andere kant voldoende licht doorlaten. Ook blijft het water doorgaans niet in de boom hangen en daardoor komen er geen problemen met het eventuele eronder liggende gras.

Knotten

Er zijn mensen die een knotwilg elk jaar snoeien, of beter gezegd knotten. Dat hoeft niet per se, maar voor een goed resultaat moet het in ieder geval om de drie of vier jaar gebeuren. Als er namelijk niet wordt gesnoeid, dan worden de takken te zwaar voor de stam en gaat die inscheuren. Dan is de kans groot dat er water in blijft hangen en vermolmd de stam. Verouderde of vermolmde knotwilgen zijn door de ontstane holen overigens een geliefde verblijf- en broedplaats voor vogels. Met name de steenuil is er gek op. Ruim de helft van de in Nederland voorkomende steenuilen broedt in knotwilgen.

Idealiter wordt de boom op een hoogte van zon twee meter gesnoeid. Uit de knot die dan geleidelijk aan ontstaat, groeien al vrij snel nieuwe jong takken. De knot en de stam eronder is dan zogezegd het oude gedeelte van de boom, die met de jaren dikker wordt. Het is een prachtige gewaarwording dat een knotwilg zon ingrijpende snoeibeurt iedere keer weer overleefd. En dat na het herstellen van de snoeiwonden weer nieuwe scheuten worden aangemaakt.

Het planten van een nieuwe knotwilg

Met de gesnoeide takken is het mogelijk om een nieuwe knotwilg te creëren. Echter niet elke tak of stek kan zomaar gebruikt worden. Het beste is een vrijwel rechte tak te pakken. Ook moet het een gezonde tak zijn, een beetje groenig van kleur. Als de tak bijvoorbeeld duidelijke bruine plekken heeft, dan kan deze zijn aangetast door de bacterie van de watermerkziekte. Veel takken hebben zogenaamde (dikke) splitsingen. Ook die zijn ongeschikt. Na de selectie van een stek moet deze dan ontdaan worden van de zijtakken. De ideale stek heeft een lengte van zon 2,5 tot 3 meter.

Wanneer snoeien en/of planten van een knotwilg?

Snoeien en/of planten van een knotwilg kan van november tot maart. Maar gezien de kans op vorst is eigenlijk de meest ideale periode eind februari tot en met maart. De geselecteerde stek(ken) moeten voor ongeveer 50 tot 70 cm in de grond worden geplaatst. Een gat kan gemaakt worden met een schop of een grondboor. Alvorens de stek in de grond wordt geplaatst , is het nodig om aan de onderkant twee stroken te schillen van de bast. Zon 20 tot 30 centimeter is voldoende. Op deze wijze kan de wortelgroei worden bevorderd.

Na het plaatsen moet de grond goed worden aangestampt. In principe is het niet nodig om naast de boom een stabilisatiepaal te plaatsen. De boom zal in het begin namelijk niet veel wind vangen. Ook een afrastering is niet nodig, tenzij er (huis)dieren in de buurt zijn of kunnen komen. Knotwilgen gedijen het beste op plaatsen waar veel water is, dus langs sloten of op plaatsen waar het grondwater vrij hoog komt.

Bloeitijd en onderhoud in de eerste twee jaar

De bloeitijd begint vanaf april. In het eerste jaar komen er al over de gehele stam takken tevoorschijn uit de ontstane knopjes. De takken onder de top moeten tegen het einde van het kalenderjaar worden afgeknipt. Alleen de takken bovenaan (zon 30 centimeter aan de top) kunnen blijven zitten. In seizoen twee moet dit proces zich herhalen.

Knotten vanaf het derde jaar

Vanaf het derde jaar kan de knotvorming beginnen. In dit geval hoeven de takken niet tot aan de stam afgezaagd worden, maar kan er zon 5 tot 10 centimeter aan de stam blijven zitten. In de eerste paar jaar, dus wanneer de knotwilg nog jong is, is het beter om elk jaar de knot de snoeien. Wanneer de stam steviger is geworden hoeft dat niet per se elk jaar te gebeuren. Maar aan te raden is om niet langer te wachten dan vier jaar. Knotwilgen worden doorgaans 50 tot 60 jaar oud.
© 2009 - 2018 Vrijdenker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Steenuil bedreigdVerdwijnt de steenuil uit Nederland? Het lijkt erop. Als we niets doen tenminste. Want door het afnemen van nestgelegenh…
Knotwilgen en veranderend landschapWie aan knotwilgen denkt zal zich wellicht meteen een romantisch landschap voor de geest halen. Inderdaad zijn er nog ve…
Steenuil, Athene noctuaSteenuil, Athene noctuaDe steenuil, Athene noctua, is een kwetsbare uilensoort in Nederland. Het is de kleinste uil die hier voorkomt met zijn…
De snoeitabel, wanneer en hoe snoeien?De snoeitabel, wanneer en hoe snoeien?Wanneer en hoe je planten en struiken moet snoeien kun je vinden in de snoeitabel in dit artikel. Een snoeitabel wordt o…
Hoe leer ik tuinieren?Hoe leer ik tuinieren?Leren tuinieren. Vroeger leerden kinderen van hun ouders of grootouders hoe ze een tuin moesten bewerken, wat er in moes…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een knotwilg planten en onderhouden"

Reacties

Anna, 10-04-2018 09:45 #14
Weet iemand ook waarom de knotwilg geen Latijnse naam heeft?

Ton, 02-06-2016 10:29 #13
Kun je een knotwilg stek in een kuip houden! ik heb er een in een in kuip staan doet het goed maar krijgt nu bruin blad? en aan uiteinde weer groen is dat water tekort! of voeding.
graag info hartelijk bedankt Ton.

Jeanette, 12-12-2014 12:13 #12
Kun je in deze periode (eind december) wilgentenen die nu vers gesnoeid/gezaagd worden ook eerst enig tijd in de sloot leggen met onderkant voordat je ze gaat planten?

Arthur Schipper, 09-11-2014 11:46 #11
Ik heb al een jaar of zes geleden wilgen geplant. Tot nu toe ieder jaar ook geknot. Het probleem is nu dat uit de weggesnoeide zijtakken, langs de stam dus - niet bovenaan de knot, ook ieder jaar weer nieuwe scheuten groeien. Ik heb dus knotwilgen met her en der knotten, niet alleen als kroon. Hoe krijg ik het voor elkaar dat de zijknotten in het vervolg wegblijven?

Jaap Niemantsverdriet, 06-05-2013 09:56 #10
Mijn vraag is:

Dient een knotwilg in veen- of klei-achtige grond geplant te worden. Is een meer zanderige grond ook geschikt te maken?

M.vr.gr.

Cees Vriend, 13-11-2011 16:40 #9
In gebieden waar het hard kan waaien is het verstandig om de staak onderaan schuin af te zagen. In het begin heeft de knotwilg nog weinig wortels in verhouding tot de kroon. Als de wind erin komt bestaat de kans op tollen, de knotwilg draait en de wortels scheuren eraf. Daardoor slaan ze vaak ook niet aan. De schuine kant zorgt ervoor dat de onderkant in de grond snijdt en niet meer zo makkelijk draait.
Groet Cees

Ed Weijsenborn, 12-06-2011 10:33 #8
Ed 12-06-11
Wij hebben een jong knotwigje staan nu komen er allemaal rode blaasjes op de blaadjes,
Wat zijn dat en wat kan ik er tegen doen?
Gr Ed

Van der Neut Georges, 10-03-2011 19:56 #7
Ik stel me de vraag of de knotwilg de vorst daarmee bedoel ik min 30 °c kan overleven.

Johan, 23-01-2011 10:12 #6
Als je een stek hebt van +/- 3 meter, moet u deze dan eerst enkele dagen/weken in een emmer water laten staan of kunt u deze onmiddelijk in een vochtige grond planten?

Philip Lugtigheid, 09-11-2010 05:25 #5
Hallo Ik heb door de jaren al heel wat geknot. Nu al voor 30 jaar in Canada en de wilg die hier groeide was niet mooi te krijgen. Dus op een van mijn reizen terug naar Holland wat jonge twijgen meegenomen in mijn koffer en dan heb je een goede start ik was alleen bang dat de winters hier te koud waren maar tot zover al mooie resultaten.En als je eenmaal de goede wilg soort heb dan ga je af en is het moeilijk om het snoeihout weg te doen je zou het overal willen planten. hartelijke groet uit Simcoe ontario Canada.Gerda en Philip Lugtigheid.

Filip Steyaert, 10-05-2010 20:23 #4
Ik heb in oktober '09 een 20-tal knotwilgen geplant en nu groeien ze allemaal volop. Kan ik de scheuten onder de top nu al verwijderen of wacht ik beter tot het einde van het kalenderjaar zoals hierboven wordt aangegeven? Reactie infoteur, 15-05-2010
Als het weer nog erg "nattig" is, dan zou het kunnen (dit jaar is de lente qua weer eigenlijk een maand later begonnen). Maar het meest veilige is te wachten tot het najaar.

Gerard Schreuder, 13-07-2009 11:55 #3
Is het mogelijk om een knotwilg nog te planten in juli? Reactie infoteur, 13-07-2009
In principe is het te laat. De beste tijd is rond februari. Maar tegenwoordig is het klimaat zo op drift dat de traditionele jaargetijden lijken te verschuiven. Ik heb zelf begin maart 2 knotwilgen geplant en die zijn goed aangeslagen. Eind april heb ik er nog 2 geplant, waarvan er 1 is aangeslagen, maar de andere dus niet. Daarna is het ook een tijdje vrij droog geweest.
Als u deze maand een knotwilg wilt planten d.m.v. een stek moet u kijken of deze wortel schiet in een emmer met water. Wanneer dat is gebeurd, kan de stek worden geplant. Aan te raden is om dan de omgeving van de knotwilg regelmatig nat te houden, afhankelijk van het weer. Het hangt helemaal van de bodem en het waterpeil af of het alsnog een succes wordt.
Ik denk zelf dat als je bomen e.d. over het algemeen teveel water geeft, de wortels dan lui worden. En dat is ook niet goed voor de overlevingskansen.

Vrijdenker (infoteur), 13-03-2009 16:35 #2
Knotwilgen kunnen in principe in een tuin geplaatst worden. Wel moet er voldoende regen of grondwater bij kunnen komen. Als er sprake is van droge grond is het risico dat de stek niet aanslaat. Om dat zoveel mogelijk te voorkomen is het het beste om de onderkant van de stek een week of 2 in zoet water te leggen, zodat de stek verzadigd raakt met water. Zo kunnen er sneller wortels tevoorschijn komen.
Verschillende vrienden van mij hebben knotwilgen in de tuin. Daar heb ik ook de stekken vandaan.
Knotwilgen komen overigens ook in Limburg voor. Ik heb ze gezien in het Maas- en Geuldal.

Armand, 13-03-2009 01:09 #1
Dus ik kan Knotwilgen bij mij in waterloze de tuin in Limburg kweken of neerzetten? Dit omdat knotwilgen altijd aan het water staan. Het zijn mijn lievelingsbomen en wil ze graag in de tuin hebben.

Infoteur: Vrijdenker
Laatste update: 12-03-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 14
Schrijf mee!