InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Lente: groenten zaaien in potten

Lente: groenten zaaien in potten

Wie groenten in potten wil kweken kan net als in de volle grond beginnen zodra het maart is. Sla, radijsjes en tuinbonen kunnen als ze op een niet al te hete plaats staan nu al geplant worden. Zet ze anders op een beschutte plek op een galerij of in een hok. Groente kweken in potten is niet moeilijk. Bovendien is de oogst van het kweken van groente in potten vaak ook goed.

Groente in potten kweken: veel licht

Er moet voor een goede kweek dan wel voldoende licht zijn. Als de zaden eenmaal zijn ontkiemd, moeten de planten wel naar buiten, want anders krijgen ze last van ziekten. Dit komt doordat de lucht in huis veel vochtarmer is dan buiten. Ook te vroeg beginnen met zaaien is niet goed. De verhouding tussen de temperatuur en licht is dan niet in overeenstemming en dat maakt de planten in de war. Sla, radijs en tuinbonen horen bovendien niet boven de centrale verwarming. Ze doen het het best bij een temperatuur van zo’n tien graden. Misschien heeft u nog een onverwarmde kamer ergens waar de planten tot ontkieming kunnen komen.

Aubergines, tomaten en paprika

Een warme plaats kunt u wel geven aan planten die wel van hitte houden. Aubergines, tomaten en paprika’s kunnen heel goed boven de cv worden opgekweekt. Ze hebben een gemiddelde temperatuur van tussen de 20 en 25 Celsius graden nodig. Maart is de beste periode om te starten met het opkweken. Door het langer worden van de dagen, krijgen de planten ook meer licht en daardoor groeien ze uit tot sterke planten. Half mei kunnen ze dan lekker naar buiten. Planten die van warmte houden kunt u het best eerst in een klein potje opkweken. Dit voorzaaien kan in kleinere potten of in kweekbakken (kan gewoon van plastic) die u bij het tuincentrum koopt. Wanneer de planten zo’n 10 centimeter hoog zijn, moeten ze worden verpot. Haal ze dan voorzichtig met de wortels uit de pot of de bak en plant ze opnieuw in een groter exemplaar. Een maand later moeten ze dan weer in een grotere pot. Geef ze voldoende water en zorg tevens voor voldoende licht want dat is onontbeerlijk voor planten. Geef overigens ook weer niet te veel water, want dan groeien ze te hard en dat is ook weer niet goed. Eind april kunnen de planten in hun definitieve pot worden geplant, een groot exemplaar waarin ze ook kunnen gaan bloeien. Eind april mogen de warmteminnenden ook naar buiten, als u ze ’s avonds dan maar wel weer binnenhaalt. Buiten krijgen ze namelijk extra licht en dat bevordert de groei.

Minikasje van een plastic zak

Wie niet steeds planten van buiten naar binnen wil zetten, kan ook zorgen voor een soort minikasje. Dat kan gewoon met een plastic zak (transparant) die omhoog wordt gehouden met bamboestokken. De zak hoeft niet helemaal om de pot, want dan kan er te veel vocht ontstaan en dan ontstaat er schimmel. Er kunnen ook transparante schalen worden gebruikt die her en daar bij fastfoodketens worden ingezet voor het serveren van voedsel.

Vroeg zaaien, vroeg oogsten

Vroeg beginnen met zaaien, betekent ook vroeg beginnen met oogsten. Wie in maart begint, kan al in mei sla en radijsje eten. In juni zijn ook al de tuinbonen en de spinazie rijp voor consumptie. Juli en augustus zijn de warmste maanden en tevens de moeilijkste. In die maanden moet er voldoende water gegeven worden, omdat de volwassen exemplaren daar veel van nodig hebben en omdat het weer dat vereist. Eigenlijk moet dan iedere dag begoten worden. Groeiende planten hebben bovendien ook voedsel zondig. De voedingsstoffen die in verse potgrond zit is na 2 tot 3 maanden volledig opgebruikt. Het is daarom goed om heel regelmatig, zeker iedere week voedsel bij te geven.

Fruit in potten

In de zomer kunt u in potten ook fruit telen. Aardbeien, bessen, kruiden, sla en courgettes doen het allemaal goed in grote potten op het balkon of in de tuin.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Groeten, fruit en kruiden kweken in potten en bakken Peter Bauwens

Reageer op het artikel "Lente: groenten zaaien in potten"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 03-11-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!