InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Loungestoelen voor in de tuin

Loungestoelen voor in de tuin

Loungestoelen voor in de tuin Het assortiment van lekkere zit-, hang- of ligstoelen voor in de tuin, is mede sinds de tuin een verlengde is van de woning enorm toegenomen. Als het weer enigszins meewerkt, vertoeft de mens bij voorkeur buiten. We eten graag buiten, ontvangen er vrienden of relaxen er. Is het toch een mindere dag, dan worden we blij van een overkapping, want dan kunnen we nog steeds buiten vertoeven. De loungestoel mag niet mer ontbreken in de tuin, zowel in de zomer als in de winter maken we er gebruik van. De keuze is enorm.

Nieuwe modellen en materialen

Zowel de modellen als de materialen blijven maar toenemen als het gaat om lekkere stoelen voor buiten. Modellen als in alles wat comfortabel kan zitten en materialen als in water- en vorstbestendig. Dan heb je ook nog de verschillende stijlen en opgeteld kom je er bijna niet meer uit als je met je tuininrichting aan de slag gaat.

Tuinmeubilair

De keuze is groot en heel persoonlijk, want je wilt immers een eigen gevoel geven aan je lekkere zitplek in de tuin. Daarom is er ook zoveel te koop bij de verschillende winkels. Enkele nieuwere soorten en enkele vernieuwde soorten, zoals:

Bron: JojoParis, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: JojoParis, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Zitzak
De zitzak dateert uit de jaren zeventig van de vorige eeuw en is in die periode mateloos populair geweest. Jaren is deze 'stoel' nauwelijks in beeld geweest. Enerzijds omdat het er nogal snel rommelig uitziet en niet in een strak interieur past. Anderszins is het een onmogelijk ding om uit te komen. Toch heeft de zitzak sinds begin van deze eeuw weer een revival meegemaakt. Eerst voor op de kinderkamer in leuke felle kleuren en aansluitend voor buiten. Passend bij het bestaande tuinmeubilair of in een felle sterk afwijkende kleur. De zitzak ligt lekker als je er eenmaal in zit en is om te relaxen dus meer dan prima. Er zijn verschillende maten verkrijgbaar.

Zitbal

In je tuin ziet de zitbal er erg trendy uit. Het zijn grote ballen die voor pakweg een derde leeg zijn en waar je als het ware tegenaan gaat staan en door je houding, vormt de bal zich naar je lichaam. Als je eenmaal zit, voelen ze alsof je licht beweegt en dat is feitelijk ook zo. Met je voeten op de grond blijf je als het ware op je plaats. De zitbal is er in verschillende formaten en kleuren.

Bron: Meisjedevos, PixabayBron: Meisjedevos, Pixabay
Schommelstoel of - bank
We kennen allemaal de traditionele houten schommelbankjes wel, maar deze ogen vaak nogal gedateerd en passen vaak alleen als je in een heel traditioneel huis met veranda woont. De variant van schommelbanken en -stoelen zoals die sinds eind 20ste eeuw in de winkels te vinden zijn, zijn van riet op een staande ijzeren constructie. Het riet is in een halve cirkel gevlochten en in die halve cirkel kunnen allemaal kussens gelegd worden. Dit voelt heel comfortabel aan en omdat de basis eenvoudig is, kan het dus geheel naar eigen smaak aangekleed worden. Je hebt ze in stoelvorm, maar ook als twee- of twee-en-een-half-zits.

Wil je echter back to basic, dan is er de ouderwetse schommelstoel of -bank, maar dan van steigerhout. Geef er wel iets meer comfort aan met een paar lekkere kussens.

Ligstoel

Eveneens van riet, maar ook van gevlochten kunststof, zijn er de ligstoelen. Beide materialen geven een groot zit- en ligcomfort en vormen heerlijk naar het lichaam. Er zijn feitelijk geen kussens meer voor nodig om lekker te liggen, hooguit om onder het hoofd te leggen. Ze zijn te koop als een- en tweepersoons-ligstoel.

Lounge bank incl. kussens

Een loungebank waar de kussens in zitten? Ja, er is een combinatie van kunststofstoel met zogenaamde 'comfort pads' die de weersinvloeden aankunnen. Ze kunnen gewoon buiten blijven staan, maar waar je op gaat zitten of liggen alsof je op een kussen gaat zitten. Er zijn ook hockers van te krijgen. De meeste modellen zijn vrij straks vormgegeven en in verschillende kleuren te koop, maar ze worden ook steeds vaker custom made.

Bron: Zaccaria, PixabayBron: Zaccaria, Pixabay

Comfortabele materialen

Er worden steeds vaker '4 seasons outdoor all weather kussens' of 'all weather kussens' gebruikt, materialen die ook prettig aanvoelen. In Nederland regent het regelmatig en gewone kussens krijgen in de regen op enig moment schimmel als ze vochtig worden. Bovendien; het is heel relaxed als je de kussens zeker bij een plotselinge regenbui gewoon buiten kunt laten liggen. Er worden vaak materialen als olefin, leisure tex, high quality textileen, foam en dacron voor gebruikt. De mix hiervan maakt ze kleurvast, uv- en waterbestendig.

Tot slot

De loungestoel is van alle tijden en zien we al eeuwen terug, maar dat neemt niet weg dat de oude versies van deze stoelen niet meer kunnen tippen aan het comfort dat de stoelen van pakweg de eeuwwisseling de mens geven. Nieuwe materialen, water- en uv-bestendig en ga zo maar door. Er is veel te koop en in allerlei kleuren. Voor iedereen is er wel een passende set die in alle hedendaagse eisen voorziet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Loungesets, deckchairs en overige tuinmeubelenLoungesets, deckchairs en overige tuinmeubelenHet buitenleven heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen. Voor veel mensen is de tuin een verlengstuk van de woni…
Het tuinmeubel seizoen in aantochtHet tuinmeubel seizoen in aantochtHet seizoen waar de tuinmeubelen in beeld komen, is weer in aantocht. De vroege lente geeft zo nu en dan al aanleiding,…
Hoofdkussens reinigen en kussens wassenHoofdkussens reinigen en kussens wassenDe meeste mensen wassen de overtrekken van hun hoofdkussens één keer per week. De kussens zelf worden daarentegen zelden…
Vintage designstoel: de P40 van Osvaldo BorsaniVintage designstoel: de P40 van Osvaldo BorsaniVintage designstoelen van bekende ontwerpers als Eames, Arne Jacobsen en Pierre Paulin zijn zo populair, dat goedkope re…
Parasols en andere terrasoverkappingenParasols en andere terrasoverkappingenAls de lente- en aansluitend de zomerzon in aantocht is, worden de tuinsets uit de garage gehaald, schoongemaakt en klaa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GregMontani, Pixabay
  • https://www.4seasonsoutdooronline.be/materialen/4so-all-weather-kussens
  • http://www.lifeoutdoorliving.nl/collectie/231_2/all-weather-kussens/
  • Afbeelding bron 1: JojoParis, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Meisjedevos, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Zaccaria, Pixabay

Reageer op het artikel "Loungestoelen voor in de tuin"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-08-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuin en natuur
Schrijf mee!