InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Je eigen moestuin als bijverdienste

Je eigen moestuin als bijverdienste

Je eigen moestuin als bijverdienste Een mooie tuin heeft vele voordelen. Maar wie had gedacht dat je ook geld kan verdienen met je tuin? Toch zijn er een aantal interessante manieren om bijvoorbeeld je moestuin in te zetten voor leuke bijverdiensten. Wat kan er nu fijner zijn voor een natuur- en tuinliefhebber dan geld verdienen met zijn geliefde tuin. Hobby en bijbaan in één zogezegd. Een goed idee, nietwaar? Er zijn talloze hobbytuinders die daarmee een aardig inkomen verdienen. Maar hoe werkt dat precies?

Geld verdienen met je eigen moestuin

Het telen van verschillende groenten- en fruitsoorten is natuurlijk een typische en voor de hand liggende methode om met de eigen tuin wat geld bij te verdienen. Maar even snel als men gewoonlijk op dit idee komt, verwerpt men die gedachte ook weer vaak. Doorslaggevend voor die twijfel zijn meerdere factoren:
  • "Kan je daar heus geld mee verdienen?"
  • "Wie is er nu uitgerekend in mijn oogst geïnteresseerd?"
  • "Het zal wel niet zo veel zijn wat ik ermee verdienen kan."
  • "Is het wel de moeite waard?"

Moestuin is niet de eerste hobby die uitgroeit tot serieuze bijverdienste

Oké, een hobby moet hobby blijven. Je moet geen handel als professionele tuinder nastreven. Maar het gevoel wat geld te verdienen met je eigen hobby, ook al is dat in het begin maar weinig, is gewoon onbeschrijfelijk! Alleen al om deze reden is dat het proberen waard. En je zal heus niet de enige zijn waarbij een kleine hobby zich heeft ontwikkeld tot een zeer lucratieve bijverdienste.

Dankbare afnemers genoeg

Is er überhaupt iemand die geen verse groenten en fruit wil hebben? En dan ook nog uit jouw eigen tuin? Afnemers voor je oogst vinden, is kinderspel. Dan kun je ook nog winst erop maken door een prijs per kilo te vragen. Per slot van rekening is dat absoluut gerechtvaardigd vanwege al het werk dat je in je tuin hebt gestoken. De klant heeft ook twee grote voordelen:
  • op de eerste plaats krijgt hij vruchten die gegroeid zijn zonder chemicaliën en op gezonde grond;
  • en op de tweede plaats bespaart hij zich de gang naar de wekelijkse markt met vaak te dure prijzen.

Je eigen zadenshop

Met zoveel planten heb je natuurlijk ook een veelvoud aan zaden in je moestuin, die je jaarlijks kan oogsten. Als je bedenkt dat één plant wel honderden zaden kan opleveren, heeft men een overvloed, die men ook graag mag delen. Per slot van rekening is elke tuinier trots als hij zijn meest prachtige planten door kan geven. Er zijn tuinders die zelfs kunnen leven van de opbrengst van hun eigen zaden. Geen wonder, als je bedenkt dat je voor een pakje zaden al gauw 2 euro of meer kan vragen. Belangrijk is natuurlijk wel dat je zaden voldoende kiemkracht bezitten. Ook is een portie eigen initiatief nodig, zodat je je zaden ‘schoon’ verkopen kunt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het aanbrengen van panty's over de bloesem zodat het niet tot ‘vreemdbestuiving’ komt. Voor historische en ongewone zaadsoorten is er altijd belangstelling. Natuurlijk biedt het internet het perfecte platform voor deze markt. Maar geen paniek, tegenwoordig kan je een eigen internetpagina maken zonder gestudeerd te hebben.

Fenomeen ‘Urban Farming’ wint steeds meer aan betekenis

Een trend die erg veel opgeld doet, is het fenomeen ‘Urban Farming’, in goed Nederlands ‘stadstuinieren’. Een klein stukje grond kan immers veel winst opleveren als je die op een effectieve manier bewerkt. Een aanrader in dit verband is het boek 'The Urban Farmer' van Curtis Stone. Het is een absolute must voor elke hobbytuinder die niet van het stadse leven wil scheiden. Stone cultiveert gehuurde tuinen in zijn geboortestad in Canada en verbouwt er snelgroeiende plantensoorten. Met een totale oppervlakte van nog geen 1500 vierkante meter, maakt hij een jaarlijkse winst van pakweg 75.000 Canadese dollar. Dat komt overeen met meer dan 51.000 euro (omgerekend tegen de koers van september 2017), ofwel 4250 euro per maand! Curtis Stone verkoopt zijn waren aan omliggende restaurants en op weekmarkten.

Lees verder

© 2017 Serkozy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Verme0500, Pixabay
  • https://www.tuinenbalkon.nl/tag/urban-farming
  • https://www.bol.com/nl/p/urban-farming/9200000041211882/

Reageer op het artikel "Je eigen moestuin als bijverdienste"

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 20-09-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Moestuin
Schrijf mee!