InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > De vuurwants, een onschadelijk insect

De vuurwants, een onschadelijk insect

De vuurwants, een onschadelijk insect Doordat insecten vaak een slechte naam hebben, aangezien ze veel schade kunnen brengen aan onze tuin en omgeving, wordt vaak foutief gedacht dat alle insecten slecht zijn. De vuurwants is echter een volledig onschadelijk dier. Het dier voedt zich met afgevallen bladeren en dode insecten en helpt ons zo om onze tuin op te ruimen. Het dier ziet er bovendien nog leuk uit ook. Toch kennen maar weinig mensen dit prachtige diertje.

Wat is een vuurwants?

Door zijn helderrode kleur, afgewisseld met enkele zwarte vlekjes en zwarte lichaamsdelen, is de vuurwants een zeer herkenbaar insect. Dit dier, in het Latijn Pyrrhocoris apterus genaamd, behoort tot de orde van de wantsen en de specifieke familie van vuurwantsen. Het dier komt in heel Centraal Europa voor en is ook in België en in zuidelijk Nederland sterk vertegenwoordigd. Deze insecten leven in een groep, waardoor de aanwezigheid van wantsen vaak snel opgemerkt wordt. Het is echter vaak onduidelijk of we nu blij moeten zijn met deze beestjes of net niet.

Wat eet een vuurwants?

Het insect leeft voornamelijk van planten, maar eet ook dode of andere levende insecten. De wants kan niet vliegen en wordt bijgevolg op de grond aangetroffen; zeer vaak in de omgeving van lindebomen of kaasjeskruid. Vooral na een zachte winter zijn deze vuurwantsen massaal te vinden op de stam of aan de basis van een lindeboom. Ze brengen echter geen schade toe aan de boom. Ze leven immers van sappen uit dode bladeren of zaden die ze met hun zuigsnuit leegzuigen. Bij lindebomen zijn vooral de wondsappen erg in trek. Om hun voedingsstoffen aan te vullen, zuigen ze ook dode insecten leeg. Zelfs hun dode soortgenoten zijn erg in trek. Ze worden daarom ook wel eens de ruimers van de natuur genoemd, gezien zij op deze manier de opruiming van dode bladeren, planten en insecten versnellen.

Hoe plant een vuurwants zich voor?

Rond mei komen de wantsen uit hun winterschuilplaats en gaan ze op zoek naar een geschikte partner om zich voort te planten. De vrouwelijke wants verspreidt dan een geur om zo een mannetje te lokken. De vuurwants heeft een zeer langdurige paring (van twaalf uren tot wel zeven dagen), waarbij het mannetje lang aan het vrouwtje gehecht blijft. Dit is een natuurlijke verdediging van het mannetje, om zo te voorkomen dat andere mannetjes zijn vrouwtje inpikken. Door deze lange paring kan het mannetje vaak ook meerdere eitjes van ‘zijn’ vrouwtje bevruchten en vergroot hij zo de kans op bevruchting.

In de zomer worden de bevruchte eitjes in kleine tunneltjes gelegd waar de kleine wantsjes rustig tevoorschijn kunnen komen. De babywantsen worden nimfen genoemd. Zij hebben geen vleugels en zijn dus minder herkenbaar dan hun volwassen soortgenoten. Na vijf nimfstadia is aan het eind van de zomer de nimf een volgroeide vuurwants geworden. Enkel de volgroeide vuurwantsen kunnen overwinteren door zich verdoken te houden onder stenen, bladeren of onder de grond. Afhankelijk van hun geografische locatie kunnen ze een lichte bevriezing overleven.

Wie is vijand van de vuurwants?

De plantensappen die de vuurwants opzuigt, gebruikt hij ook als chemische afweer tegen vogels. De verschillende stoffen die de wantsen opnemen, vormen namelijk chemische verbindingen die bij afscheiding zorgen dat de wantsen niet meer interessant zijn voor vogels. Toch is dit niet feilloos. Vinken en gorzen lijken geen effect te ondervinden van dit afweersysteem van de wantsen en vallen hen toch aan. De indringende geuren die de vuurwantsen afscheiden kan soms zelfs door de mens beschouwd worden als stinkende geuren. Naast aanvallen door vogels worden vuurwantsen ook vaak het slachtoffer van parasieten.
© 2017 - 2019 Ties80, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Insecten eten: vervanger van vlees?Insecten eten: vervanger van vlees?Insecten eten: in veel landen is het heel normaal om insecten te eten. Ze zijn lekker en voedzaam. In landen waar men ge…
Hoe maak ik een insectenhotel?Hoe maak ik een insectenhotel?De laatste jaren zien we deze leuke huisjes steeds meer; het insectenhotel. Een insectenhotel is, zoals de naam al zegt,…
Wanneer zijn insecten schadelijk of nuttig, en waarom?Wanneer zijn insecten schadelijk of nuttig, en waarom?Wat is het nut van een mug? Deze vraag hoor je vaak. Je zou ook kunnen zeggen: wat is het nut van een mens? Beide vragen…
De berkensmalsnuit, oftewel berkenwantsDe berkensmalsnuit, oftewel berkenwantsIn 2014 werd Nederland geteisterd door een plaag van de berkenwants, sindsdien heeft dit insect meer bekendheid gekregen…
Vleesetende plantenVleesetende plantenVleesetende planten bestaan er in alle soorten en maten, zo zijn er 4 methoden waarop een vleesetende plant de insect ka…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Efteewee, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Vuurwants

Reageer op het artikel "De vuurwants, een onschadelijk insect"

Reacties

Suus, 14-06-2019 17:58 #16
Wij hebben 3 lindebomen. En al jaren zit de vuurwants in grote getale in onze tuin.
We hebben ook veel klimop. Die zit op het moment onder de wollige dopluis. Daartegen heb ik een paar dagen geleden 100 larven van het viervlekkige lieveheersbeestje uitgezet. De larven zie ik nergens meer.
Kan het zijn dat ze ten prooi gevallen zijn aan de vuurwants? Reactie infoteur, 17-06-2019
Normaal voedt de vuurwants zich enkel aan dode dieren.

Hans, 10-06-2019 12:23 #15
Ik heb een flinke populatie vuurwantsen in mijn tuin. was eerst bang dat het teken waren.
ik heb de hond (een kleine boomer) al 2 weken binnen.
wat kan ik doen om deze wantsen te verwijderen.
kan ik mijn hondje gewoon buiten laten liggen? word die niet gepakt door deze wantsen.
een bedwants.heb ik gelezen zuigt bloed. dit is toch ook familie.
je ziet heb veel vragen moet ik mijn hibiscus eruit halen? Reactie infoteur, 11-06-2019
Nee hoor, ze doen niets aan honden. ook niet bij mensen trouwens. Ze zuigen bloed en andere vloeistoffen uit dode dieren. Aan huisdieren doen ze niets.

Ron, 22-04-2019 20:57 #14
Ik heb gehoord dat waar de vuurwants is er geen muggen zijn, klopt dat? Reactie infoteur, 23-04-2019
Ik denk dat dat eerder een fabeltje is. Helaas…

Bas, 14-04-2019 23:55 #13
Ook mijn moeder heeft ze in de tuin en ik het leuk om ze te zien! Hele intrigerende beestjes, het zijn er honderden. Ze zitten er sinds verleden jaar en we genieten er van. Leuke beestjes om te zien en onschadelijk weten we nu. Reactie infoteur, 15-04-2019
Ze zijn inderdaad mooi en nuttig. Super toch!

Truus, 06-04-2019 16:33 #12
Wat leuk zo veel hulpjes in de tuin en nog mooi ook.
Ik dacht er misschien iets tegen te moeten doen, maar nu ben ik er lekker naast gaan zitten.! Reactie infoteur, 08-04-2019
En ze zijn nog leuk om te zien ook :-)

Marika, 02-04-2019 11:46 #11
Ook ik heb er heel veel in de tuin. Fijn te lezen dat ze totaal geen kwaad doen dus ik laat ze lekker hun gang gaan. Maar heb toch wel mijn twijfels over kwaad doen. Ik heb o.a. een prachtige zeer hoge viburnum waarvan heel veel bladeren zijn aangevreten. Ook aan de onderkant van het blad talloze witte… (nakomelingen in het voorstadium?)
Dus moet ik daar wat an doen? Ze zitten ook massaal op de maagdenpalm.
Moet ik maatregelen nemen? Reactie infoteur, 02-04-2019
Hier hebben we ook veel Viburnum staan en daar zitten ze niet bij. Misschien andere insectjes?

Hogendoorn, 22-03-2019 17:11 #10
Hoe bestrijd ik deze vuurwants in mijn tuin? Reactie infoteur, 25-03-2019
Je hoeft deze helemaal niet te bestrijden. Zijn nuttig en na verloop van tijd mindert de hoeveelheid op natuurlijke wijze.

Marianne, 30-12-2018 12:55 #9
Wij hebben veel last van rode vuurwantsen, zitten op de muur op de struiken en lopen ook vrolijk hier door de gang. Hoe kom ik hiervan af? Reactie infoteur, 02-01-2019
Buiten vermindert de populatie altijd wel door de weersomstandigheden buiten en de vogels die hen oppikken. Binnen is het natuurlijk niet fijn en heel lastig. Daar kan je helaas niets anders doen dan ze doodmaken door ze te vertrappelen of door een middel voor kruipende insecten. En best ook even nagaan langs waar ze binnenkomen.

Bob, 16-09-2018 21:06 #8
Ik vond deze beestjes vandaag onder een acacia die ik aan het opruimen was, nog nooit eerder gezien, heel bijzonder. Reactie infoteur, 17-09-2018
Zijn gelukkig niet alleen mooi, maar ook nuttig

Irene Dommanschet, 16-09-2018 12:04 #7
Wat ben ik blij dit gelezen te hebben zeg! Ik laat ze maar ze lekker rondlopen… Reactie infoteur, 17-09-2018
Inderdaad, te mooi en nuttig om te doden

Jantien Siccama-Van Lemel, 09-09-2018 21:04 #6
Sinds 2 jaar vroeg ik mij af, wat de naam van dit leuke diertje was, heb het vaak gefotografeerd, had het nooit eerder in onze tuin kunnen waarnemen, nu ik lees dat het een klein dapper vuilnismannetje/dametje is, ga ik het nog meer waarderen, dan alleen zijn kleur en tekening. het gekke is nl. ik loop vaak zo even door de wat "wildere"tuin en kom vaak op mijn shirt met dit diertje naar binnen, terwijl het op de grond leeft, hoe kan dit?
Erg leuk en leerzaam artikel. Reactie infoteur, 10-09-2018
Fijn dat je nu het diertje ook kent! Ze leven inderdaad normaal op de grond, maar het zijn dappere diertjes dat ze ook wel eens een schuine boomstronk of dergelijk durven verkennen.

Yvonne, 31-08-2018 18:58 #5
Hallo
Bij ons zitten ze idd bij onze 2 lindebomen, heb ze wel vaker gezien, maar dit jaar zijn het er écht véél. Ook op de plaats áchter én ook op de hibiscus, kan die laatste kwaad?
Alvast bedankt voor het antwoord! Reactie infoteur, 03-09-2018
Nee hoor, ze brengen geen schade aan de planten. De hoeveelheid zal ook wel minderen op een gegeven moment als het kouder wordt en de vogels ze gespot hebben.

Nanda, 20-08-2018 16:32 #4
Mijn vensterbank buiten is rood van die beestjes. En ze zitten op verdroogde planten
Nu ik het artikel heb gelezen weet ik wat ze doen. En laat ze mooi zitten. Reactie infoteur, 20-08-2018
Ze kunnen jou alleen maar van dienst zijn :-)

Liliane van Spitael, 23-06-2018 18:48 #3
Wij hebben slechts een terras met potplanten maar er kruipen massas vuurwantsen rond.
Enkele zijn reeds onder de terrasdeur naar binnen gekropen.
Dit is niet leuk meer maar hoe kan ik ze in dit geval toch bestrijden? Reactie infoteur, 25-06-2018
Dan vrees ik dat er niets anders op zit dan deze binnen doet te maken. Het aantal daalt snel dan

Jaap Overdulve, 16-06-2018 16:44 #2
Vanmiddag, 16 juni 2018, denk ik bij het opschonen van mijn tuin in Almere-Buiten deze beestjes gezien te hebben; kan dat kloppen? Reactie infoteur, 18-06-2018
Ja hoor, kan perfect. Momenteel hoor je dat ze op vele plaatsen in grote getalen weer voorkomen. lekker laten zitten.

Schmitjes, 28-05-2018 21:40 #1
Hoe kom je er vanaf? In mijn tuin is het gewoon een plaag. Reactie infoteur, 29-05-2018
Eigenlijk hoef je ze niet te bestrijden want ze doen niets verkeerd. Gewoon laten zitten en de populatie wordt vanzelf kleiner door slechte weersomstandigheden en sterftes.

Infoteur: Ties80
Gepubliceerd: 09-10-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 16
Schrijf mee!