InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > De vuurwants, een onschadelijk insect

De vuurwants, een onschadelijk insect

De vuurwants, een onschadelijk insect Doordat insecten vaak een slechte naam hebben, aangezien ze veel schade kunnen brengen aan onze tuin en omgeving, wordt vaak foutief gedacht dat alle insecten slecht zijn. De vuurwants is echter een volledig onschadelijk dier. Het dier voedt zich met afgevallen bladeren en dode insecten en helpt ons zo om onze tuin op te ruimen. Het dier ziet er bovendien nog leuk uit ook. Toch kennen maar weinig mensen dit prachtige diertje.

Wat is een vuurwants?

Door zijn helderrode kleur, afgewisseld met enkele zwarte vlekjes en zwarte lichaamsdelen, is de vuurwants een zeer herkenbaar insect. Dit dier, in het Latijn Pyrrhocoris apterus genaamd, behoort tot de orde van de wantsen en de specifieke familie van vuurwantsen. Het dier komt in heel Centraal Europa voor en is ook in België en in zuidelijk Nederland sterk vertegenwoordigd. Deze insecten leven in een groep, waardoor de aanwezigheid van wantsen vaak snel opgemerkt wordt. Het is echter vaak onduidelijk of we nu blij moeten zijn met deze beestjes of net niet.

Wat eet een vuurwants?

Het insect leeft voornamelijk van planten, maar eet ook dode of andere levende insecten. De wants kan niet vliegen en wordt bijgevolg op de grond aangetroffen; zeer vaak in de omgeving van lindebomen of kaasjeskruid. Vooral na een zachte winter zijn deze vuurwantsen massaal te vinden op de stam of aan de basis van een lindeboom. Ze brengen echter geen schade toe aan de boom. Ze leven immers van sappen uit dode bladeren of zaden die ze met hun zuigsnuit leegzuigen. Bij lindebomen zijn vooral de wondsappen erg in trek. Om hun voedingsstoffen aan te vullen, zuigen ze ook dode insecten leeg. Zelfs hun dode soortgenoten zijn erg in trek. Ze worden daarom ook wel eens de ruimers van de natuur genoemd, gezien zij op deze manier de opruiming van dode bladeren, planten en insecten versnellen.

Hoe plant een vuurwants zich voor?

Rond mei komen de wantsen uit hun winterschuilplaats en gaan ze op zoek naar een geschikte partner om zich voort te planten. De vrouwelijke wants verspreidt dan een geur om zo een mannetje te lokken. De vuurwants heeft een zeer langdurige paring (van twaalf uren tot wel zeven dagen), waarbij het mannetje lang aan het vrouwtje gehecht blijft. Dit is een natuurlijke verdediging van het mannetje, om zo te voorkomen dat andere mannetjes zijn vrouwtje inpikken. Door deze lange paring kan het mannetje vaak ook meerdere eitjes van ‘zijn’ vrouwtje bevruchten en vergroot hij zo de kans op bevruchting.

In de zomer worden de bevruchte eitjes in kleine tunneltjes gelegd waar de kleine wantsjes rustig tevoorschijn kunnen komen. De babywantsen worden nimfen genoemd. Zij hebben geen vleugels en zijn dus minder herkenbaar dan hun volwassen soortgenoten. Na vijf nimfstadia is aan het eind van de zomer de nimf een volgroeide vuurwants geworden. Enkel de volgroeide vuurwantsen kunnen overwinteren door zich verdoken te houden onder stenen, bladeren of onder de grond. Afhankelijk van hun geografische locatie kunnen ze een lichte bevriezing overleven.

Wie is vijand van de vuurwants?

De plantensappen die de vuurwants opzuigt, gebruikt hij ook als chemische afweer tegen vogels. De verschillende stoffen die de wantsen opnemen, vormen namelijk chemische verbindingen die bij afscheiding zorgen dat de wantsen niet meer interessant zijn voor vogels. Toch is dit niet feilloos. Vinken en gorzen lijken geen effect te ondervinden van dit afweersysteem van de wantsen en vallen hen toch aan. De indringende geuren die de vuurwantsen afscheiden kan soms zelfs door de mens beschouwd worden als stinkende geuren. Naast aanvallen door vogels worden vuurwantsen ook vaak het slachtoffer van parasieten.
© 2017 Ties80, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Efteewee, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Vuurwants

Reageer op het artikel "De vuurwants, een onschadelijk insect"

Infoteur: Ties80
Gepubliceerd: 09-10-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!