InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > De vuurwants, een onschadelijk insect

De vuurwants, een onschadelijk insect

De vuurwants, een onschadelijk insect Doordat insecten vaak een slechte naam hebben, aangezien ze veel schade kunnen brengen aan onze tuin en omgeving, wordt vaak foutief gedacht dat alle insecten slecht zijn. De vuurwants is echter een volledig onschadelijk dier. Het dier voedt zich met afgevallen bladeren en dode insecten en helpt ons zo om onze tuin op te ruimen. Het dier ziet er bovendien nog leuk uit ook. Toch kennen maar weinig mensen dit prachtige diertje.

Wat is een vuurwants?

Door zijn helderrode kleur, afgewisseld met enkele zwarte vlekjes en zwarte lichaamsdelen, is de vuurwants een zeer herkenbaar insect. Dit dier, in het Latijn Pyrrhocoris apterus genaamd, behoort tot de orde van de wantsen en de specifieke familie van vuurwantsen. Het dier komt in heel Centraal Europa voor en is ook in België en in zuidelijk Nederland sterk vertegenwoordigd. Deze insecten leven in een groep, waardoor de aanwezigheid van wantsen vaak snel opgemerkt wordt. Het is echter vaak onduidelijk of we nu blij moeten zijn met deze beestjes of net niet.

Wat eet een vuurwants?

Het insect leeft voornamelijk van planten, maar eet ook dode of andere levende insecten. De wants kan niet vliegen en wordt bijgevolg op de grond aangetroffen; zeer vaak in de omgeving van lindebomen of kaasjeskruid. Vooral na een zachte winter zijn deze vuurwantsen massaal te vinden op de stam of aan de basis van een lindeboom. Ze brengen echter geen schade toe aan de boom. Ze leven immers van sappen uit dode bladeren of zaden die ze met hun zuigsnuit leegzuigen. Bij lindebomen zijn vooral de wondsappen erg in trek. Om hun voedingsstoffen aan te vullen, zuigen ze ook dode insecten leeg. Zelfs hun dode soortgenoten zijn erg in trek. Ze worden daarom ook wel eens de ruimers van de natuur genoemd, gezien zij op deze manier de opruiming van dode bladeren, planten en insecten versnellen.

Hoe plant een vuurwants zich voor?

Rond mei komen de wantsen uit hun winterschuilplaats en gaan ze op zoek naar een geschikte partner om zich voort te planten. De vrouwelijke wants verspreidt dan een geur om zo een mannetje te lokken. De vuurwants heeft een zeer langdurige paring (van twaalf uren tot wel zeven dagen), waarbij het mannetje lang aan het vrouwtje gehecht blijft. Dit is een natuurlijke verdediging van het mannetje, om zo te voorkomen dat andere mannetjes zijn vrouwtje inpikken. Door deze lange paring kan het mannetje vaak ook meerdere eitjes van ‘zijn’ vrouwtje bevruchten en vergroot hij zo de kans op bevruchting.

In de zomer worden de bevruchte eitjes in kleine tunneltjes gelegd waar de kleine wantsjes rustig tevoorschijn kunnen komen. De babywantsen worden nimfen genoemd. Zij hebben geen vleugels en zijn dus minder herkenbaar dan hun volwassen soortgenoten. Na vijf nimfstadia is aan het eind van de zomer de nimf een volgroeide vuurwants geworden. Enkel de volgroeide vuurwantsen kunnen overwinteren door zich verdoken te houden onder stenen, bladeren of onder de grond. Afhankelijk van hun geografische locatie kunnen ze een lichte bevriezing overleven.

Wie is vijand van de vuurwants?

De plantensappen die de vuurwants opzuigt, gebruikt hij ook als chemische afweer tegen vogels. De verschillende stoffen die de wantsen opnemen, vormen namelijk chemische verbindingen die bij afscheiding zorgen dat de wantsen niet meer interessant zijn voor vogels. Toch is dit niet feilloos. Vinken en gorzen lijken geen effect te ondervinden van dit afweersysteem van de wantsen en vallen hen toch aan. De indringende geuren die de vuurwantsen afscheiden kan soms zelfs door de mens beschouwd worden als stinkende geuren. Naast aanvallen door vogels worden vuurwantsen ook vaak het slachtoffer van parasieten.
© 2017 - 2018 Ties80, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Insecten eten: vervanger van vlees?Insecten eten: vervanger van vlees?Insecten eten: in veel landen is het heel normaal om insecten te eten. Ze zijn lekker en voedzaam. In landen waar men ge…
Hoe maak ik een insectenhotel?Hoe maak ik een insectenhotel?De laatste jaren zien we deze leuke huisjes steeds meer; het insectenhotel. Een insectenhotel is, zoals de naam al zegt,…
Wanneer zijn insecten schadelijk of nuttig, en waarom?Wanneer zijn insecten schadelijk of nuttig, en waarom?Wat is het nut van een mug? Deze vraag hoor je vaak. Je zou ook kunnen zeggen: wat is het nut van een mens? Beide vragen…
De berkensmalsnuit, oftewel berkenwantsDe berkensmalsnuit, oftewel berkenwantsIn 2014 werd Nederland geteisterd door een plaag van de berkenwants, sindsdien heeft dit insect meer bekendheid gekregen…
Vleesetende plantenVleesetende plantenVleesetende planten bestaan er in alle soorten en maten, zo zijn er 4 methoden waarop een vleesetende plant de insect ka…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Efteewee, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Vuurwants

Reageer op het artikel "De vuurwants, een onschadelijk insect"

Reacties

Bob, 16-09-2018 21:06 #8
Ik vond deze beestjes vandaag onder een acacia die ik aan het opruimen was, nog nooit eerder gezien, heel bijzonder. Reactie infoteur, 17-09-2018
Zijn gelukkig niet alleen mooi, maar ook nuttig

Irene Dommanschet, 16-09-2018 12:04 #7
Wat ben ik blij dit gelezen te hebben zeg! Ik laat ze maar ze lekker rondlopen… Reactie infoteur, 17-09-2018
Inderdaad, te mooi en nuttig om te doden

Jantien Siccama-Van Lemel, 09-09-2018 21:04 #6
Sinds 2 jaar vroeg ik mij af, wat de naam van dit leuke diertje was, heb het vaak gefotografeerd, had het nooit eerder in onze tuin kunnen waarnemen, nu ik lees dat het een klein dapper vuilnismannetje/dametje is, ga ik het nog meer waarderen, dan alleen zijn kleur en tekening. het gekke is nl. ik loop vaak zo even door de wat "wildere"tuin en kom vaak op mijn shirt met dit diertje naar binnen, terwijl het op de grond leeft, hoe kan dit?
Erg leuk en leerzaam artikel. Reactie infoteur, 10-09-2018
Fijn dat je nu het diertje ook kent! Ze leven inderdaad normaal op de grond, maar het zijn dappere diertjes dat ze ook wel eens een schuine boomstronk of dergelijk durven verkennen.

Yvonne, 31-08-2018 18:58 #5
Hallo
Bij ons zitten ze idd bij onze 2 lindebomen, heb ze wel vaker gezien, maar dit jaar zijn het er écht véél. Ook op de plaats áchter én ook op de hibiscus, kan die laatste kwaad?
Alvast bedankt voor het antwoord! Reactie infoteur, 03-09-2018
Nee hoor, ze brengen geen schade aan de planten. De hoeveelheid zal ook wel minderen op een gegeven moment als het kouder wordt en de vogels ze gespot hebben.

Nanda, 20-08-2018 16:32 #4
Mijn vensterbank buiten is rood van die beestjes. En ze zitten op verdroogde planten
Nu ik het artikel heb gelezen weet ik wat ze doen. En laat ze mooi zitten. Reactie infoteur, 20-08-2018
Ze kunnen jou alleen maar van dienst zijn :-)

Liliane van Spitael, 23-06-2018 18:48 #3
Wij hebben slechts een terras met potplanten maar er kruipen massas vuurwantsen rond.
Enkele zijn reeds onder de terrasdeur naar binnen gekropen.
Dit is niet leuk meer maar hoe kan ik ze in dit geval toch bestrijden? Reactie infoteur, 25-06-2018
Dan vrees ik dat er niets anders op zit dan deze binnen doet te maken. Het aantal daalt snel dan

Jaap Overdulve, 16-06-2018 16:44 #2
Vanmiddag, 16 juni 2018, denk ik bij het opschonen van mijn tuin in Almere-Buiten deze beestjes gezien te hebben; kan dat kloppen? Reactie infoteur, 18-06-2018
Ja hoor, kan perfect. Momenteel hoor je dat ze op vele plaatsen in grote getalen weer voorkomen. lekker laten zitten.

Schmitjes, 28-05-2018 21:40 #1
Hoe kom je er vanaf? In mijn tuin is het gewoon een plaag. Reactie infoteur, 29-05-2018
Eigenlijk hoef je ze niet te bestrijden want ze doen niets verkeerd. Gewoon laten zitten en de populatie wordt vanzelf kleiner door slechte weersomstandigheden en sterftes.

Infoteur: Ties80
Gepubliceerd: 09-10-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 8
Schrijf mee!