InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Gazon onderhouden en genieten van groene en mosvrije grasmat

Gazon onderhouden en genieten van groene en mosvrije grasmat

Gazon onderhouden en genieten van groene en mosvrije grasmat Elke tuinliefhebber heeft het liefst een groen en mosvrij gazon. Sowieso als speelweide voor de kinderen of om gasten te ontvangen voor de zomerse barbecue maar zeker ook als belangrijk onderdeel van de totale tuin. Een mooi grasveld kan rustgevend afsteken tegen bloemenpracht of struiken en bomen. Maar een mooi grasveld kost wel onderhoud. Dat is de reden dat velen voor een tegelvloer kiezen. Wie wel tijd en energie heeft voor het minstens wekelijks bijhouden van het grasveld kan er ook veel van genieten. Een troost is dat er in de winter nauwelijks iets hoeft te gebeuren.

Handelingen voor een groene en mosvrije grasmat

Om een mooi groen grasveld te krijgen of te behouden moet vanaf het voorjaar een aantal handelingen worden verricht. Die handelingen beginnen met verticuteren met daarna herstelwerkzaamheden. Vervolgens moet bemest worden en als het gras voldoende gegroeid is, wordt het gemaaid. Dat maaien wordt het hele groeiseizoen herhaald. Een tweede bemesting later in het seizoen zal een optimale groei van het gras bevorderen. Uiteindelijk is het goed als voordat de winter aanvangt plantaardecompost wordt gestrooid.

Verticuteren na slecht onderhouden gazon

Als er sprake is van een moslaag of viltlaag, bijvoorbeeld door achterstallig onderhoud, moet die eerst verwijderd worden. Dit kan het best in het voorjaar gebeuren. Dat verwijderen kan door het gras te verticuteren met een verticuteerhark. Bij grotere oppervlakten kan echter beter een verticuteermachine worden gebruikt. Bij het verticuteren wordt de bodem door scherpe, schuin geplaatste messchijven ingesneden. Daarbij wordt de ongewenste moslaag of viltlaag van de bodem losgescheurd. Als de verticuteermachine een vangzak heeft wordt het verwijderde materiaal daarin opgevangen.

Zwakke en kale plekken herstellen

Na het verticuteren moet het gras vooral op zwakke en mogelijk kale plekken worden hersteld. Dat herstellen gebeurt door opnieuw in te zaaien waarbij eventueel een product aan het zaad kan worden toegevoegd om kiemvorming en wortelontwikkeling te bevorderen. Ook bestaan er producten waarbij het graszaad door een coating wordt beschermd tegen vogelvraat. Na het inzaaien moet de grond vochtig worden gehouden.

Zuurgraad op peil brengen

Belangrijk voor een goed grasveld is dat de zuurgraad op het juiste peil is. Door een te zure grond zal het gras niet goed groeien. Om de zuurgrond te testen bestaan speciale bodemtestproducten onder meer verkrijgbaar bij de Boerenbond. In veel gevallen zal de grond aangevuld moeten worden met kalk die bacteriën bevat voor een goede bodemstructuur en een goede opname van voedingsstoffen. De juiste zuurgraad zal de groei van het gras bevorderen.

Twee keer per seizoen bemesten

Naast toevoeging van kalk is het in alle gevallen goed om twee keer per jaar het gazon te bemesten. Het best kan daarvoor gekozen worden uit organische stoffen omdat bij strooien van kunstmest risico bestaat dat het gras zal verbranden. Het produceren van organische mest is ook veel milieuvriendelijker. Aangezien een goede meststof vier maanden voor goede voeding zorgt is een keer in het begin van het groeiseizoen en een keer ongeveer halverwege voldoende. Doordat het worteloppervlak van het gras groter wordt door goede bemesting zal het gras beter bestand zijn tegen droogte, ziekte en vorst.

Zorgvuldig maaien

Het maaien van het gras moet zorgvuldig gebeuren en dat begint bij de juiste instelling van de messen van de maaimachine. Voor siergazon bedraagt dat drie centimeter en voor speelgazon vier centimeter. In een periode van langere tijd meer dan vijfentwintig graden is het beter om het gras iets langer te laten. Het gemaaide gras kan in sommige gevallen gewoon blijven liggen. Dat is vooral het geval als mest wordt gebruikt met een composterende werking. Het gemaaide gras kan dan zelfs als voeding dienen.

Plantaardecompost strooien

Om het gras voor te bereiden op de winter kan in oktober of november plantaardecompost worden gestrooid. Dit kan het best gebeuren na de laatste maaibeurt van het seizoen en als de opgewaaide bladeren zijn verwijderd. Plantaardecompost kan bijvoorbeeld bestaan uit de afvalresten van kokos. Door de holle vezel houdt kokoscompost water en voeding zeer goed vast waardoor mos minder kans zal hebben zich te ontwikkelen. Kokosvezel is afkomstig uit Sri Lanka waar het op biologische wijze wordt gecomposteerd en gedroogd. Van daaruit wordt het in zeecontainers naar Nederland vervoerd.

Genieten maar van een mooi gazon

Bij het uitvoeren van handelingen als verticuteren, bemesten, op de juiste manier maaien en winterklaar maken zal een mooi gazon veel vreugde opleveren. Uiteraard mag ook niet worden vergeten om in droge periodes de tuin te besproeien. Al die aandacht en inzet voor de grasmat zal door menige huisgenoot en bezoeker zeer gewaardeerd worden. Overigens kan een deel van het werk worden overgedragen aan een robotmaaier wat al aardig wat uurtjes kan schelen per seizoen. Bij mooi weer is het ook heerlijk uitrusten met zicht op het resultaat van al het werk en op de zijn eigen weg zoekende robotmaaier.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een gazon verticuterenEen gazon verticuterenEen mooie grasmat is de wens van veel tuinliefhebbers maar die vergt nu eenmaal onderhoud. Naast regelmatig maaien in he…
Gras verticuteren, hoe en wanneer?Gras verticuteren, hoe en wanneer?Gras verticuteren doe je in het voorjaar in april of mei en in het najaar in september of oktober. Door het gras te vert…
Grasverzorging in maart, wat moet ik doen?Grasverzorging in maart, wat moet ik doen?In maart begint het gras langzaam aan weer te groeien. Het is tijd om er weer eens aandacht aan te besteden. De eerste m…
Verticuteermachine: kopen of huren?Verticuteermachine: kopen of huren?Een verticuteermachine is eigenlijk onmisbaar voor iedere tuineigenaar die in het bezit is van een gazon. Maar kan een d…
Welke grasmaaiers voor het beste gras in uw tuinWelke grasmaaiers voor het beste gras in uw tuinGras is een van de belangrijkste elementen in de Nederlandse tuin. Maar met welke grasmaaiers krijg je een mooi gazon? E…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Image4you, Pixabay
  • http://www.bosmaboomkwekerij.nl/tuintips/onde-gaz.htm
  • http://www.grasengroengraszoden.nl/verticuteren/
  • http://www.vtwonen.nl/tuinieren/tuinvideo/gazon-bemesten/
  • http://www.tuinadvies.nl/artikels/gazon_bemesten.htm
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Kokosvezel

Reageer op het artikel "Gazon onderhouden en genieten van groene en mosvrije grasmat"

Infoteur: Rickandie
Gepubliceerd: 07-12-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Gazon
Schrijf mee!