InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Meidoorn: sierheester, haagplant en medicijn tegelijk

Meidoorn: sierheester, haagplant en medicijn tegelijk

Meidoorn: sierheester, haagplant en medicijn tegelijk Vanaf begin mei bloeien ze weer in tal van tuinen en parken: prachtige bomen, bedekt met witte bloemen, tot vijf meter hoog. Nauwelijks te geloven dat het hier gaat om dezelfde plant die ook een ondoordringbare haag met lange doornen kan vormen. En in de herfst wordt de witte bloemenpracht omgetoverd tot een groot aantal kleine rode vruchten, waaruit niet alleen een heerlijke jam bereid kan worden, maar waaraan ook een genezende werking wordt toegedicht. We hebben het dan over de meidoorn, een wondermooie en makkelijk te onderhouden sierboom die u zelf eenvoudig kunt planten.

De juiste meidoorn uitzoeken

In kwekerijen en tuincentra vindt u een groot aantal verschillende soorten meidoornsoorten. Soms wordt de plant ook verkocht onder zijn Latijnse naam Crataegus Prunifolia Splendens. Voor leken zijn de individuele soorten moeilijk te onderscheiden, vooral ook omdat ze verschillende hybridesoorten vormen.

Haagplant of meidoorn op stam

Omdat hij zich gemakkelijk laat snoeien, leent zich de eenstijlige meidoorn vooral als haagplant. Als u van plan bent om een vrijstaande meidoornstruik of een meidoorn op stam te planten, kunt u het beste de Aziatische en Noord-Amerikaanse soorten kiezen. Die vallen vooral in de herfst op door aanzienlijk grotere en meer decoratieve vruchten. Koop bij voorkeur jonge planten omdat die veel beter groeien dan oudere exemplaren.

Op de juiste manier planten

Evenals als alle andere sierheesters plant u de meidoorn het beste in de lente of in de herfst vóór de eerste vorst. Potplanten laten zich het gemakkelijkste verwerken. Graaf een voldoende groot plantgat uit en zet de kluit met bijbehorende aarde erin. Vergeet niet nadat u het plantgat met tuinaarde heeft opgevuld, om deze stevig aan te drukken en de nieuwe plant veelvuldig van water te voorzien. Voor het planten volstaat gewone tuinaarde, speciale grond is niet nodig. De meidoorn stelt over het algemeen weinig eisen aan de bodem, hoewel een ietwat leemachtige grond de groei wel ten goede komt. De favoriete locatie van een meidoorn is een plek in de brandende zon. Zelfs een hittegolf doorstaat de plant probleemloos. Weliswaar worden meidoornplanten ook verkocht als schaduwplanten, maar zonder direct zonlicht blijven ze maar klein van gestalte.

De meidoorn als medicijn

De meidoorn heeft een eeuwenlange traditie als medicinale plant. Het verbetert de bloedcirculatie en het hartritme. Alle delen van de plant zijn te gebruiken voor thee en kruidenextracten. Bovendien kan uit de rode vruchten van de meidoorn in de herfst een smakelijke jam worden bereid.

De genezende kracht van meidoorn

Meidoorn wordt in de traditionele geneeskunde gebruikt als een hartversterkend middel. De in de bladeren en bloemen van de doornige struik voorkomende flavonoïden en procyanidinen staan bekend om hun wisselwerking met enzymen en receptoren in het menselijk lichaam. De werkzaamheid van de meidoorn berust vooral op verhoging de samentrekkende kracht en van het slagvolume van het hart. Geneesmiddelen bereid met meidoornextract verbeteren aantoonbaar de bloedtoevoer naar de kransslagaders.

De meidoorn als eetbare plant is niet giftig

De plant is niet giftig en alle delen zijn voor consumptie geschikt. Met name de oranje-rode vruchten van de meidoorn zijn eetbaar. Ze bevatten dezelfde ingrediënten als de bloemen en bladeren, maar in een lagere dosering. De gedroogde bessen worden ingezet ter ondersteuning van hartfuncties en bloedsomloop, zoals bij lage bloeddruk.

Wanneer oogsten?

De bladeren en bloemen oogst u in het vroege voorjaar wanneer de boom met zijn geurende bloemschermen wordt gesierd. En zodra de vruchten eind september, begin oktober “tomatenrood” kleuren, kunt ook deze plukken. Draag altijd handschoenen tijdens dit werk, want de doornen van de meidoorn kunnen pijnlijke prikken veroorzaken.

Sierboom die alles biedt wat vogels wensen

Vogels houden van een schuilplaats om weg te kunnen vluchten voor buurmans kat, een stekje ook waar ze hun nestje kunnen bouwen en hun kroost ongestoord kunnen grootbrengen. Maar de meidoornboom is ook een plaats waar ze veel voedsel kunnen vinden. Vooral merels zijn dol op de rode bessen. Bovendien trekt de bloesem in de lente veel insecten (vlinders, bijen) aan. En veel van die insecten vormen dan weer een lekker maaltje voor de vogels.
Gerelateerde artikelen
Meidoorn voor hart en bloedvatenMeidoorn voor hart en bloedvatenNaast zijn werking op hart en bloedvaten, blijkt meidoorn ook andere geneeskrachtige eigenschappen te bezitten.
De snoeitabel, wanneer en hoe snoeien?De snoeitabel, wanneer en hoe snoeien?Wanneer en hoe je planten en struiken moet snoeien kun je vinden in de snoeitabel in dit artikel. Een snoeitabel wordt o…
Meidoorn voor het hartMeidoorn is niet alleen een veel voorkomende struik langs wegen en velden, maar zijn bloesems, bladeren en bessen zijn o…
Hartmiddelen uit de natuurBij de behandeling van hartzwakte spelen in de geneeskunde plantaardige middelen nog steeds een belangrijke rol. Van het…
Hartritmestoornissen en kruidenVerschillende voedingsstoffen en kruiden kunnen een (ondersteunende) rol spelen bij de preventie en behandeling van hart…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Meidoorn: sierheester, haagplant en medicijn tegelijk"

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 17-05-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!