InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tuinieren aan de kust met zilte zeewind en een zeeklimaat

Tuinieren aan de kust met zilte zeewind en een zeeklimaat

Tuinieren aan de kust met zilte zeewind en een zeeklimaat Tuinieren langs de kust hoeft geen grote uitdaging te zijn. Met de juiste voorbereiding kunt u gemakkelijk een mooie, fleurige en overdadig bloeiende tuin aanleggen. Het helpt al door goed om uw heen te kijken naar de beplanting die het in deze streek goed doet. De kuststrook heeft een ander klimaat dan de rest van Nederland. De temperaturen en de hoeveelheid neerslag lopen sterk uiteen. Maar waar vooral rekening mee gehouden moet worden is de wind. Die vaak zware zuidwestenwind, die zout en zand meebrengt naar uw tuin. Uw beplanting moet daartegen bestand zijn.
Zilte zeewind / Bron: TanteTati, PixabayZilte zeewind / Bron: TanteTati, Pixabay

Tuinieren aan zee of langs de kust

Tuinieren aan zee vraagt om een bewuste keuze van de beplanting. Aan de kust krijgen planten vaak te maken met extremen. Denk daarbij aan harde wind en brandende zon. De zeewind of wind van zee brengt bovendien ook een zoute of zilte lucht mee. Niet elke plant is hier tegen bestand. Maar er zijn er gelukkig genoeg te vinden die wel prima gedijen langs de kust en dus met gemak de zilte zeewind trotseren. Is de wind extreem op bepaalde plekken in de tuin, dan kunt u ook overwegen om een scherm of haag te plaatsen, zodat de wind enigszins gebroken wordt. Dat is niet alleen fijner voor de planten, maar ook voor uzelf! Een beetje beschut zitten in de tuin of uit de harde wind tuinieren is immers voor iedereen prettig.

Zeeklimaat in de tuinen langs de kust

Ook in ons land komen klimaatverschillen voor. Aan de kust hebben we te maken met een aantal klimaatverschillen ten opzichte van landinwaarts gelegen gebieden. Zo valt er in de kuststrook beduidend minder regen dan elders in ons land. De temperaturen liggen hier gemiddeld 1,5°C hoger en er zijn veel meer zonuren. Bovendien is ook het aantal vorstdagen stukken lager dan in het binnenland. Voor de planten in uw tuin kan dit net het verschil maken tussen bevriezen of de winter overleven. Maar helaas kent de kuststrook ook andere pieken. Pieken die minder prettig zijn voor uw tuin en uw planten. Vooral de wind kan soms genadeloos tekeer gaan langs de kust. En deze wind neemt zout en zand mee naar uw tuin. Dit vraagt dan ook om beplanting die daar goed tegen bestand is.

Boom vergroeid door de wind / Bron: MarcNoel, PixabayBoom vergroeid door de wind / Bron: MarcNoel, Pixabay

Effecten van zoute of zilte zeewind op planten

De wind van zee bevat veel zout en zand. Het zout zorgt voor een hoge waterabsorptie bij planten, waardoor planten sneller zullen uitdrogen. Het zand dat de wind meebrengt naar uw tuin beschadigt uw planten, omdat het langs de plantdelen (bladeren) schuurt. Planten raken hierdoor beschadigd en kunnen hierdoor hun natuurlijke beschermlaag verliezen. De kracht van de wind kan ook een vergroeien van bomen en struiken veroorzaken. De zware wind uit het zuidwesten laat bomenkruinen meegroeien met de wind. Hierdoor kunnen bijzondere vormen ontstaan, waar je als het ware de windrichting nog in kan zien. Het zal ook wel duidelijk zijn dat beplanting langs de kust moet beschikken over een goed ontwikkeld en stevig wortelgestel. Ze moeten immers stevig met hun "voeten" in de aarde staan om de krachtige zuidwestenwind te kunnen doorstaan.

Woestijnplanten / Bron: Skeeze, PixabayWoestijnplanten / Bron: Skeeze, Pixabay

Planten aan de kust versus woestijnplanten

Planten die langs de kust goed zullen gedijen hebben veel eigenschappen die woestijnplanten ook hebben. De zilte wind in combinatie met de schurende zanddeeltjes in de wind zijn vergelijkbaar met de omstandigheden in de woestijn. Planten die deze elementen kunnen trotseren beschikken over speciale bladeren. Vaak hebben ze behaarde bladeren die het zonlicht kunnen reflecteren en de verdamping van vocht flink tegengaan. Ook planten met vettige en leerachtige bladeren doen het goed onder deze omstandigheden. Succulenten en vetplanten staan erom bekend dat ze waterreserves kunnen opslaan in hun bladeren of wortels. Door deze eigenschap zijn ook deze soorten zeer geschikt voor aanplant op zand.

Allium of sierui / Bron: Merica, PixabayAllium of sierui / Bron: Merica, Pixabay

Welke planten zijn bestand tegen de zilte zeewind?

Ook langs de kust is het mogelijk om een mooie en fleurige tuin aan te leggen. Met onderstaande lijst aan planten en een enkele struik kunt u voldoende variatie in de tuin aanbrengen. U zult al snel ontdekken dat er veel grijs bladige planten tussen zitten. Deze planten zijn, door de vele kleine witte "haartjes" op het blad, goed bestand tegen de zon en tegen uitdroging. Tegenover deze zachte bladtint steken de felle bloemkleuren van sommige soorten mooi af. Sommige planten vragen misschien wel wat extra ondersteuning tegen de zware wind.
  • Allium (sierui)
  • Anchusa azurea (ossentong)
  • Artemisia absinthium (alsem)
  • Centranthus (valeriaan)
  • Cirsium (Vederdistel)
  • Crambe maritima (zeekool)
  • Elaeagnus x ebbinga (olijfwilg)
  • Erigeron (fijnstraal)
  • Eryngium (blauwe distel)
  • Pinus (den) / Bron: Sarangib, PixabayPinus (den) / Bron: Sarangib, Pixabay
    Festuca (schapengras)
  • Hippophae (duindoorn)
  • Kniphofia (vuurpijl)
  • Lavendula (lavendel)
  • Limonium (zeelavendel)
  • Nepeta (kattenkruid)
  • Oenothera fruticosa (teunisbloem)
  • Papaver rhoeas (klaproos)
  • Pennisetum (lampenpoetsergras)
  • Pinus (den)
  • Rosa pimpinellifolia (duinroos)
  • Rudbeckia (zonnehoed)
  • Salvia (salie)
  • Santolina (heiligenbloem)
  • Quercis ilex (steeneik)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De onbekende plant: LamsoorDe onbekende plant: LamsoorWe hebben een enorm (eetbare) planten assortiment waar we uit kunnen kiezen, maar Lamsoor is zeker bij veel mensen onbek…
De Tuinen van AppelternDe Tuinen van AppelternDe Tuinen van Appeltern is het enige objectieve tuinvoorlichtingsinstituut van Nederland. Dat klinkt als behoorlijk drog…
Zeekool, gezonde, zilte groenteZeekool wordt onder andere in Frankrijk en Groot-Brittannië verbouwd sinds de 18e eeuw. Vooral in Engeland is het popula…
Groene gevels en groene murenGroene gevels en groene murenBij de aanleg van groene muren en groene gevels worden, zoals de naam al aangeeft, muren en gevels gedeeltelijk of gehee…
Tuinquiz voor demente bejaarden prikkelt natuurherinneringenTuinquiz voor demente bejaarden prikkelt natuurherinneringenHoewel ouderen met dementie een verstoorde geheugenfunctie hebben betekent dat niet dat zij niets meer zouden weten. Een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • Afbeelding bron 1: TanteTati, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: MarcNoel, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Skeeze, Pixabay
  • Afbeelding bron 4: Merica, Pixabay
  • Afbeelding bron 5: Sarangib, Pixabay

Reageer op het artikel "Tuinieren aan de kust met zilte zeewind en een zeeklimaat"

Infoteur: Martina
Gepubliceerd: 16-02-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinproblemen
Schrijf mee!